سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

۲ ماه پیش گروه‌های شیعی و نیروهای ارتش عراق موفق شدند تروریست‌های داعش را از شهر تکریت مرکز استان صلاح‌الدین عقب برانند.

جنگ

اكنون با استقرار امنيت نسبي در تكريت، مردم آواره اين شهر رفته‌رفته به خانه و كاشانه خود باز مي‌گردند، اما از شهر چيزي جز ويراني باقي نمانده است. بسياري از ساختمان‌ها در اثر حمله‌هاي داعش براي تصرف اوليه شهر و سپس جنگ براي بازپس‌گيري اين شهر، ويران شده‌اند. نيروهاي داعش در مدتي كه در اين شهر حضور داشته‌اند مغازه‌ها را غارت كرده و بسياري از ساختمان‌ها را به آتش كشيده‌اند.

طي روزهاي اخير، نخستين گروه از ساكنان تكريت كه به مناطق خودمختار اقليم كردستان عراق فرار كرده بودند با اتوبوس و درحالي‌كه از سوي نيروهاي شيعي اسكورت مي‌شدند وارد تكريت شدند. سال گذشته گروه تروريستي داعش بخش‌هاي وسيعي از شمال و غرب عراق را به تصرف در آورد. اين گروه ابتدا موصل را تصرف كرد و سپس دامنه منطقه تحت كنترل خود را تا تكريت در 200كيلومتري بغداد كشيد. حيدرالعبادي زماني كه به‌عنوان نخست‌وزير عراق تعيين شد، قول داد شكاف‌هاي مذهبي را ترميم كند و آزادسازي تكريت بهترين نمونه براي موفقيت او در پيشبرد اين خواسته‌اش بوده است.

همزمان گزارش‌ها از سوريه حكايت از پيشروي نيروهاي كرد سوريه به سمت شهر رقه، پايتخت خلافت خودخوانده داعش، دارد. نيروهاي كرد بخش‌هايي از مناطق شمالي استان رقه را تصرف كرده‌اند و به دروازه‌هاي شهر عين عيسي رسيده‌اند. درصورت تصرف اين شهر، نيروهاي كرد به 50كيلومتري شهر رقه مي‌رسند. هفته گذشته نيز نيروهاي كرد موفق شدند شهر مرزي تل ابيض را از دست تروريست‌هاي داعش خارج و مسير ارتباطي و تداركاتي آنها با مرز تركيه را مسدود كنند.

همچنين طي روز گذشته نيروهاي ارتش سوريه در مركز اين كشور موفق شدند بخش‌هايي از مناطق اطراف شهر تاريخي پالميرا را از دست گروه داعش آزاد كنند و به 10كيلومتري شهر برسند. اين اقدام ارتش در تأمين امنيت ميدان‌هاي نفتي و گازي در پالميرا مؤثر خواهد بود.

کد خبر 299007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha