سخنرانان اول بیش از ۱۴۰نفر از رهبران جهان در شصت‌ونهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل که از امروز در نیویورک آغاز می‌شود، حضور خواهند داشت.

سازمان ملل

در اين گردهمايي جهاني كه 5روز به طول مي‌انجامد، هر كدام از رهبران، 15دقيقه فرصت سخنراني دارند. بيشترين ركورد اين سخنراني تا به حال در اختيار معمرقذافي رهبر پيشين ليبي است كه در سال2009 به‌مدت 90دقيقه در اين مجمع سخنراني كرد. سخنران اول بعد از دبيركل، براساس رسم معمول و هميشگي سازمان ملل رئيس‌جمهور برزيل است. دليل آن هم نقش فعالانه برزيل از روزهاي نخست ايجاد سازمان ملل در سال 1947 بوده است. رئيس‌جمهور آمريكا به‌خاطر ميزباني، سخنران دوم است. نمايندگان قطر، فرانسه، تركيه، انگليس و استراليا سخنرانان بعدي روز اول هستند.

امسال مجمع عمومي در ساختماني برگزار مي‌شود كه 7سال در دست نوسازي و تعمير بود. در جريان اين نوسازي، ديوار منقش به برگ‌هاي طلايي پشت‌سر نشان سازمان ملل در سالن، به بهاي گزافي عوض شده‌است. پارچه قبلي به‌دليل دود سيگار از بين رفته‌بود. در سالن جديد، كشيدن سيگار ممنوع شده‌است. اين يكي از مهم‌ترين تغييراتي است كه از دهه1940 تا‌كنون در مجمع عمومي سازمان ملل ايجاد شده است.

  • داعش، ابولا، آب‌وهوا موضوعات اصلي

نشست مجمع عمومي سازمان ملل از فردا درحالي كار خود را آغاز مي‌كند كه 3بحران جهاني، در دستور كار رهبران شركت‌كننده در اين نشست قرار دارد. چگونگي مقابله با داعش، مهار بيماري مرگبار ابولا و يافتن چاره براي تغييرات آب‌وهوايي و گرم شدن زمين، از موضوعاتي است كه در جريان 5روز گردهمايي رهبران جهان در مجمع‌عمومي سازمان ملل مورد بررسي قرار مي‌گيرد. قبل از شروع اين نشست، از ديروز ده‌ها شهر جهان صحنه گردهمايي‌هاي مردمي با هدف هشدار درباره تغييرات آب‌وهوايي وخطرات آن براي جهان بوده‌است.

اين تظاهرات‌هاي مردمي از يكشنبه‌شب در استراليا شروع شد و امروز در نيويورك با حضور دبيركل سازمان ملل ادامه مي‌يابد. گرم شدن كره زمين و خشكسالي در بسياري از نقاط جهان، از پيامدهاي تغييرات آب‌وهوايي است كه كارشناسان محيط‌زيست از چند سال قبل درباره آن هشدار داده‌بودند و از دولت‌ها خواسته‌بودند تا براي حل آن فكري كنند. با وجود برگزاري چندين نشست بين‌المللي براي رسيدگي به اين موضوع و حتي امضاي چندين توافقنامه، هنوز راه‌حل جامعي كه همه كشورها ملزم به اجراي آن باشند، به‌دست نيامده‌است. كشورهاي صنعتي جهان بايد به فكر كاهش گاز‌هاي گلخانه‌اي خود باشند.

  • شكوه فلسطين و انزواي نتانياهو

بنيامين نتانياهو در سال‌هاي اخير از چهره‌هاي خبرساز مجمع عمومي سازمان ملل بوده‌است. 2سال پيش او با نقاشي در دستش، پشت تريبون سخنراني مجمع عمومي رفت، تا يك سال موضوع طنز و كاريكاتور رسانه‌هاي جهان قرار گرفت. در آن نقاشي او تصوير بمبي را كشيده بود تا مثلا شركت‌كنندگان در نشست مجمع عمومي را درباره خطر فعاليت هسته‌اي ايران آگاه كند. اما اين كار او بمبي بود كه خودش را هدف گرفت. امسال اما نتانياهو در موضعي كاملا منزوي در مجمع عمومي سازمان ملل شركت مي‌كند. هنوز جهان 2‌ماه حمله خونين و مرگبار به غزه را فراموش نكرده و جنبش تحريم رژيم صهيونيستي در نقاط مختلف دنيا به‌طور جدي به راه افتاده‌است.

از سوي ديگر فلسطيني‌ها امسال با دست پر به مجمع عمومي سازمان ملل رفته‌اند. وزير خارجه فلسطين اعلام كرده، پيش نويس قطعنامه‌اي را به‌منظور تعيين سقف زماني مشخص براي پايان دادن به اشغال رژيم صهيونيستي در اراضي فلسطين در سريع‌ترين زمان ممكن به شوراي امنيت ارائه مي‌كند. وزير خارجه فلسطين به همراه محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين به‌منظور مشاركت در نشست‌هاي مجمع عمومي سازمان ملل كه قرار است طي اين هفته برگزار شود، به نيويورك رفته‌است. فلسطيني‌ها در روزهاي اخير در سخنان و اظهارنظرهاي خود گفته‌اند كه قصد دارند سازمان ملل را ميانجي خود قرار دهند وديگر به آمريكا به‌عنوان ميانجي مذاكره با اسرائيل اميدي
ندارند.

  • چهره‌هاي خبرساز

هر سال به تناسب وقايع جهان، چهره‌هايي از ميان رهبران شركت‌كننده در مجمع عمومي مورد توجه رسانه‌ها قرار مي‌گيرند. امسال ژنرال عبدالفتاح السيسي رئيس‌جمهور مصر، نارندا مودي نخست‌وزير هند، ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه و وزيرخارجه كره‌شمالي از چهره‌هاي خبرساز مجمع عمومي سازمان ملل هستند. هيچ كدام از اين رهبران قرار نيست در مجمع عمومي سخنراني كنند. پوتين در روزهاي نخست اجلاس هم در نيويورك حضور ندارد و هفته آينده به آمريكا مي‌رود. اما هر كدام از اين رهبران به‌دليلي مورد توجه رسانه‌ها قرار دارند.

كره‌شمالي براي نخستين بار در 15سال گذشته، چهره‌اي بلندپايه در سطح وزيرخارجه را به اجلاس مجمع عمومي مي‌فرستد. در اين ميان، روساي جمهور اوكراين و ليبريا، غايبان نشست مجمع عمومي امسال هستند. اين دو كشور كه يكي با جنگ روبه‌روست و ديگري با بحران بيماري مرگبار ابولا كه كم از جنگ نيست، وضعيتي بحراني دارند. به همين‌خاطر روساي جمهور اين كشورها به نيويورك نمي‌روند.

  • هاليوودي‌ها در سازمان ملل

اما لئوناردو ديكاپريو بازيگر هاليوودي، از چهره‌هاي شركت‌كننده در نشست‌هاي حاشيه‌اي مجمع عمومي امسال است. او در روزهاي اخير در كنار دبيركل سازمان ملل، در سخنراني‌هايي درباره ضرورت توجه به تغييرات آب‌وهوايي زمين شركت كرده‌است. او از سازمان‌دهندگان تظاهرات‌هاي مردمي روزهاي اخير درباره تغييرات آب‌وهوايي زمين است. علاوه بر ديكاپريو چند چهره هاليوودي ديگر امسال در سازمان ملل حضور خواهند داشت.

  • فردا ؛‌سخنراني روحاني

رئيس‌جمهور كشورمان روز پنجشنبه در صحن علني سازمان ملل سخنراني مي‌كند.روحاني سال گذشته در سخنراني خود ، ايده جهان عاري از خشونت را مطرح كرد. سال گذشته هنگام سخنراني اوباما، حسن روحاني در صحن سازمان ملل حاضر نشد اما روساي جمهور دو كشور مكالمه تلفني داشتند.

خود روحاني روز گذشته گفت كه ديداري با اوباما نخواهم داشت اما رسانه‌هاي دنيا منتظر هستند كه اوباما يا روحاني در هنگام سخنراني همديگر در صحن علني حضور خواهند داشت يا خير؟ روحاني امروز با ديويد كامرون نخست‌وزير انگليس ديدار مي‌كند؛ ديداري كه به‌نوشته رسانه‌هاي انگليس، نخستين ديدار روساي دولت‌هاي ايران و انگليس پس از انقلاب است.

کد خبر 272915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha