همشهری آنلاین: بسیاری از بحران های موجود در جهان در کانون توجه اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل قرار دارد که از چهارشنبه در نیویورک آغاز می شود.

united nations

خبرگزاري آلمان از نيويورک گزارش داد، سران کشورهاي جهان در اين اجلاس به بحث درباره مسائل مختلف، از تهديد افراط‌گرايان در خاورميانه گرفته تا شيوع بيماري کشنده ابولا در غرب آفريقا خواهند پرداخت.

در اين اجلاس، نمايندگاني از 193 عضو سازمان ملل و تشکيلات خودگردان فلسطين، واتيکان و اتحاديه اروپا شرکت خواهند کرد. اين نمايندگان تلاش خواهند کرد راه‌هايي براي پايان دادن به بحران‌هاي جدي موجود در جهان ارائه دهند و ديدگاه‌هاي خود را درباره تحولات بين المللي در درازمدت بيان کنند.

بان کي مون، دبير کل سازمان ملل در نشست خبري در آستانه آغاز به کار نشست سالانه مجمع عمومي گفت : «جهان با بحران‌هاي زيادي رو به روست. هر بحران ويژگي هاي خاص خود را دارد و مستلزم راهکاري ويژه است، اما حملات خشونت آميز به غيرنظاميان از جمله کودکان، ويژگي مشترک همه اين بحران هاست و اين در حالي است که اختلافات شديدي در جامعه بين‌الملل بر سر پاسخ به اين بحران ها مشهود است.»

قرار است نشست هايي در سطح مقامات بلندپايه کشورها در حاشيه اجلاس عمومي- که سران بيش از 140 کشور در آن شرکت مي کنند- برگزار شود.

پيشروي سريع داعش در خاک عراق پس از حمله برق آساي ماه ژوئن يکي از دستور کارهاي اصلي مذاکرات سران جهان در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل خواهد بود. اين گروه تروريستي همچنين بخش هاي زيادي از خاک سوريه را که در همسايگي عراق است، تصرف کرده و مرتکب اقدامات وحشيانه‌اي عليه اقليت‌هاي قومي و مذهبي شده است.
در نشستي در سطح وزيران که روز جمعه با رياست جان کري، وزير امور خارجه آمريکا برگزار شد، شوراي امنيت سازمان ملل از جامعه بين المللي خواست تلاش ها براي نابودي اين گروه تروريستي را افزايش دهد. باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا قرار است چهارشنبه رياست نشست شوراي امنيت را بر عهده گيرد. از جمله تصميماتي که در اين نشست اتخاذ خواهد شد، تصويب قطعنامه اي است که کشورهاي جهان را ملزم به اتخاذ تدابيري براي جلوگيري از ملحق شدن اتباع خود به سازمان هاي تروريستي به عنوان جنگجو مي کند.

شيوع بيماري ابولا در کشورهاي غرب آفريقا نيز بي‌سابقه و شمار افراد مبتلا به اين بيماري روز به روز در حال افزايش است. شوراي امنيت سازمان ملل يک هفته پيش از گشايش اجلاس عمومي سازمان ملل با تصويب قطعنامه‌اي خواستار کمک هاي بين المللي براي جلوگيري از شيوع اين بيماري مرگبار شد.

بان کي مون گفت گروه ويژ‌ه‌اي در سازمان ملل براي رسيدگي به اين موضوع تشکيل شده است. وي گفت حداقل يک ميليارد دلار بودجه براي جلوگيري از شيوع ابولا نياز است.

دبيرکل سازمان ملل روز پنجشنبه براي بحث درباره طرح هاي واکنش واحد جهاني به شيوع اين بيماري و درخواست کمک از جامعه بين المللي، نشستي در سطح مقامات بلندپايه کشورها برگزار خواهد کرد.

مقابله با تغييرات آب و هوايي از ديگر موضوعات اجلاس امسال مجمع عمومي است. بان کي مون روز سه شنبه نيز اجلاسي يک روزه با حضور سران بيش از 120 کشور جهان براي بحث درباره مقابله با تغييرات آب و هوايي برگزار خواهد کرد. قرار است در اين اجلاس مقامات دولتي و بخش خصوصي آمادگي خود را براي کمک به کاهش خطر جهاني و شتاب بخشيدن سياسي به امضاي توافقنامه فراگيري که قرار است پايان سال 2015 تصويب شود، اعلام کنند.

جنگ داخلي سوريه، درگيري‌ها در جمهوري آفريقاي مرکزي و سودان جنوبي، بازسازي غزه، بررسي تحولات اوکراين، پيشبرد مذاکرات هسته اي ايران و بازبيني در اهداف توسعه پايدار از ديگر موضوعاتي است که در نشست امسال در کانون توجه قرار دارند.

کد خبر 272552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha