همشهری آنلاین: مردم خونگرم و مهربان سیستان و بلوچستان به سبب افزایش آگاهی از مسائل زیست محیطی و کمک به حیات وحش، این استان را به زیستگاهی امن برای پلنگ ایرانی در معرض خطر انقراض تبدیل کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان با توجه به برنامه‌های آموزشی مستمری که در رابطه با حفاظت از گونه‌های در معرض انقراض از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست برای مردم برگزار می‌شود و تشکیل زنجیره‌هایی سراسری از همیاران محیط زیست به نسبت سایر مناطق کشور وضعیت مطلوب‌تری برای زیست گونه نادر و کمیاب پلنگ ایرانی دارد.

بر اساس اعلام کارشناسان محیط زیست، پلنگ ایرانی از راسته گوشتخواران (carnivopa) و تیره گربه‌سانان (felidae) بزرگ دارای بدن دراز و باریک، دست‌ها و پاهای قوی، پنجه‌ها و ناخن‌های بزرگ، گوش‌هایی کوتاه و دم دراز است.

پلنگ ایرانی از گونه‌های جانوری حمایت شده در ایران محسوب می‌شود که به صورت پراکنده در مناطق جنگلی، کوهستانی و ارتفاعات نسبتا زیاد تا سه هزار و 500 متر زندگی می‌کند و به دلیل منزوی بودن این حیوان مشاهده آن به راحتی امکان‌پذیر نیست.

بر اساس شواهد به دست آمده عمده زیستگاه این گربه‌سان در سیستان و بلوچستان ارتفاعات "منطقه حفاظت شده بیرک" در محدوده شهرستان‌های سراوان و نیکشهر و مناطق نصرت آباد، بزمان و کنارک است.

این گونه جانوری با توجه به محدود بودن شمار قلاده‌های موجود در مناطق مختلف کشور و این استان باید از سوی محیط‌بانان و مردم بیشتر مورد حمایت قرار گیرد زیرا از بین رفتن پلنگ ایرانی دیگر بازگشتی نخواهد داشت، از این رو در چند سال اخیر شاهد اجرای برنامه‌های حمایتی خوبی از سوی دوستداران حیات وحش در سیستان و بلوچستان در رابطه با جلوگیری از شکار این حیوان بوده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با مطلوب دانستن وضعیت زیست پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده استان گفت: سالانه چهار تا پنج قلاده از این حیوان توسط دوربین‌های تله‌ای محیط زیست در مناطق مختلف استان شناسایی می‌شود.

"سعید محمودی" افزود: با توجه به منزوی بودن و تنوع‌طلبی این گربه‌سان برای انتخاب محل زندگی، مشاهده آن به صورت اتفاقی به وسیله دوربین‌های پیشرفته امکان‌پذیر است.

وی اظهار داشت: جای بسی خوشحالیست که مردم فهیم سیستان و بلوچستان با داشتن آگاهی بالا در رابطه با حفاظت از گونه‌های جانوری مختلف از جمله گونه نادر پلنگ ایرانی همکاری بسیار خوبی با محیط‌‌بانان محیط زیست دارند.

وی گفت: سیستان و بلوچستان از جمله استان‌هایی است که کم‌ترین شکار گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض در آن انجام می‌شود و مردم آن حفظ محیط زیست مناطق خود را جدی گرفته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تداوم خشکسالی و از بین رفتن حیات وحش در سیستان و بلوچستان تهیه خوراک از محیط طبیعی برای این گونه جانوری مشکل است، به همین دلیل به دام‌های روستاییان مستقر در محدوده‌های حفاظت شده حمله می‌کنند.

وی با اشاره به حادثه اخیر حمله یک قلاده پلنگ ایرانی به دام‌های روستاییان در بخش زرآباد واقع در جنوب استان، اظهار داشت: پس از این حمله تعدادی از روستاییان این پلنگ فراری را تعقیب و در شکاف کوهی در آن حوالی به دام انداختند و با برافروختن آتش قصد بیرون کشیدن این حیوان از شکاف را داشتند که ماموران محیط زیست با همکاری بسیار خوب بخشدار زرآباد به موقع در محل حضور یافته و مانع آسیب رسیدن به این حیوان نادر شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: محیط بانان به اتفاق بخشدار زرآباد پس از بازگرداندن پلنگ به دامان طبیعت، در جمع مردم روستا حضور یافته و وضعیت این حیوان و حفظ حیات وحش را برای آنان تشریح کردند.

محمودی اظهار داشت: بسیاری از مردم روستا ضمن اظهار ناآگاهی از اهمیت موضوع قول همکاری در حفظ حیات وحش را دادند که خود نمونه‌ای از افزایش علاقه مردم استان به طبیعت است.

وی با بیان این که رنگ بدن پلنگ ایرانی ترکیبی از خال‌های مشکی، سفید مایل به زرد یا خاکستری است گفت: طول بدن این حیوان تا ۱۶۰ سانتی‌متر گاهی تا ۱۸۰ سانتی‌متر و طول دم آن نیز تا ۱۱۰ سانتی‌متر می‌رسد.

وی افزود: این جانور در نقاط جنگلی، کوهستان‌ها در ارتفاعات زیاد تا سه هزار و ۵۰۰ متر زندگی می‌کند و نواحی پردرخت، صخره‌ای و نزدیک به رودخانه‌ها را ترجیح می‌دهد، کم‌تر به پایین‌تر از کوهپایه‌ها می‌آید و به ندرت در دشت‌ها دیده می‌شود.

او گفت: خوراک اصلی این جانوار سم‌دارانی مانند گوسفند، بز کوهی و گاهی خوک وحشی است و هنگامی که این نوع شکارها کمیاب باشند از پرندگان، جوندگان و حیوانات کوچک تغذیه می‌کند.

کد خبر 274292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha