شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۶
۰ نفر

زیستگاه یوزپلنگ آسیایی که تا چند دهه پیش در سراسر آسیا گسترده بود سال‌هاست که محدود به دشت‌های ایران شده است، به همین دلیل برخی نام این گونه نادر حیات‌وحش را به‌درستی به یوزپلنگ ایرانی تغییر داده‌اند.

یوزپلنگ آسیایی

در حال حاضر از اين حيوان به‌عنوان نماد حيات وحش ايران نام برده مي‌شود. براساس آخرين بررسي‌هاي ميداني، تعداد يوزپلنگ‌هاي ايراني حداقل 50قلاده برآورد مي‌شود.

مشخصات ظاهري: يوزها بدني لاغر، كشيده و انعطاف‌پذير دارند. طول بدن يوز 140 تا 150سانتي‌متر و ارتفاع يوز از سطح زمين 60 تا 80 سانتي‌متر است. بدن يوز‌ها پوشيده از خال‌هاي گرد، سياه و توپر است. دست و پاي بلند و كشيده يوز براي برداشتن گام‌هاي بلند هنگام دويدن تكامل يافته است.

خط سياه‌رنگ كشيده شده از گوشه چشم تا كنار دهان كه به آن «خط اشك» گفته مي‌شود از ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد يوزهاست. اين خط، نور خورشيد را جذب مي‌كندو باعث ديد بهتر حيوان مي‌شود. يوز توانايي تشخيص جزئيات هر شيء يا حيواني را تا 5كيلومتر دارد.

هر يوز 30كيلوگرم وزن دارد. يوزها برخلاف ساير گربه سانان بعد از 6ماهگي، نمي‌توانند ناخن‌هايش را جمع كنند.طول دم يوزها 60 تا 84سانتي‌متر است. دم در هنگام دويدن، مانند يك سكان براي تغيير جهت سريع به يوزها كمك مي‌كند. يوز سريع‌ترين حيوان است. طول هرگام يوز در هنگام دويدن 7متر و سرعت آنها 100كيلومتر بر ساعت است؛ سرعت اسب 65كيلومتر بر ساعت است.

تهديدها: يوز هيچ خطري براي انسان محسوب نمي‌شود و تاكنون حتي يك مورد حمله يوز به انسان گزارش نشده است. با وجود اين، تخريب و اشغال زيستگاه‌ها توسط دامداران، وجود سگ‌هاي گله، شكارغير مجاز و اجراي طرح‌هاي عمراني، معدنكاري و جاده‌كشي در اين مناطق از مهم‌ترين عواملي است كه زندگي يوزپلنگ را تهديد مي‌كند. ارتقاي آگاهي محيط‌بانان و رفع تنگناهاي معيشتي آنها براي ايجاد انگيزه لازم براي حفاظت از يوز، جلوگيري از فعاليت‌هاي مخرب عمراني در زيستگاه‌ها، خارج كردن دامداران از زيستگاه‌ها و جلوگيري از شكارطعمه‌هاي يوز، از اقداماتي است كه در كنار آموزش جوامع محلي و ارتقاي آگاهي حاشيه‌نشينان زيستگاه‌ها مي‌تواند حفاظت از يوز را به نقطه مطلوب برساند.

کد خبر 263974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha