سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۷
۰ نفر

باآنکه همه ساله تعدادی از دام‌های عشایر منطقه سراوان مورد حمله پلنگ ایرانی قرارمی‌گیرد اما اهالی بلوچستان به‌دلیل باورهایشان هیچ‌گاه به پلنگ حمله نمی‌کنند.

حیوانات-پلنگ

 آنها معتقدند كه احترام به پلنگ احترام به آفرينش است؛ همچنان‌كه حمايت از تمساح‌هاي پوزه‌كوتاه را باعث افزوني خير و بركت مي‌دانند.

رئيس اداره محيط‌زيست شهرستان سراوان با بيان اين مطلب به مهر گفته است درحالي‌كه گربه‌سانان وحشي به‌دليل كمبود صيد در مناطق جنوبي استان سالانه به 2هزار راس دام عشاير آسيب وارد مي‌كنند اما عشاير اقدامي در راستاي نابودي و يا كشتن اين حيوان ارزشمند انجام نمي‌دهند.

به‌گفته موسي دهقان‌نژاد، عشاير سراوان مردماني صبور هستند و اعتقاد دارند كه خدا حيوان را خلق كرده و تغذيه آن برعهده انسان‌هاست و احترام به حيوانات احترام به طبيعت و آفرينش است.

او مي‌گويد: براساس شواهد به‌دست آمده عمده زيستگاه پلنگ در استان در ارتفاعات منطقه حفاظت‌شده بيرك در محدوده شهرستان‌هاي سراوان و نيكشهر و مناطق نصرت‌آباد، بزمان و كنارك است و براساس سرشماري و شواهد موجود تعداد 10قلاده از پلنگ ايراني در اين مناطق زندگي مي‌كنند. اداره محيط‌زيست هم همه‌ساله در راستاي مساعدت و با هدف حفاظت از اين حيوان در آستانه انقراض به عشاير منطقه درصورت امكان كمك مالي مي‌كند.

دهقان‌نژاد تصريح كرد: به‌منظور حفظ نسل حيوانات‌وحشي ازجمله خرس‌سياه بلوچي و پلنگ، اداره محيط‌زيست همزمان با فرارسيدن فصل زمستان و يخبندان با توزيع يونجه خشك، خرما و رها‌سازي‌ چهارپايان در مناطق حفاظت شده و ارتفاعات، نسبت به تأمين غذاي گونه‌هاي در حال انقراض اقدام مي‌كند.

وي پرداخت خسارت به عشاير بابت تلف شدن دام‌هايشان بر اثر حمله حيوانات‌وحشي و همچنين بيمه دام‌ها را بهترين راهكار براي حمايت از عشاير و همچنين كمك به حفظ گونه‌هاي نادر در اين منطقه عنوان كرد. منطقه حفاظت‌شده كوه بيرك در سيستان و بلوچستان با مساحت ۷۳ هزار و ۲۱۷ هكتار در نزديكي شهرستان سراوان در استان سيستان و بلوچستان، يكي از اصلي‌ترين نواحي زيست پلنگ ايراني محسوب مي‌شود.

کد خبر 270735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha