دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۵
۰ نفر

با آغاز مهاجرت فصلی گورخرهای منطقه حفاظت شده بهرام گور در استان فارس، محیط‌زیست برای تأمین امنیت زیستگاه این گورخرها اقدام به آبرسانی به منطقه و تأمین علوفه مورد نیاز آنها کرد.

گورخر

 

منطقه حفاظت شده بهرام گور در شرق استان فارس و شمال شرقی شهرستان نی‌ریز با 40هزارو800 هکتار، 330راس گورخر ایرانی را در خود جای داده است. جمعیت کل گورها در حال حاضر حدود 570راس برآورد می‌شود.

علمدار علمداری، کارشناس محیط‌زیست درباره مهاجرت گورها به مهر گفت که در فصل بهار و با گرم شدن هوا در این مناطق گورها برای تهیه علوفه و آب به سمت استان‌های همجوار مهاجرت می‌کنند. آنطور که این کارشناس محیط‌زیست می‌گوید گورخرها در بهرام گور با مشکل تغذیه مواجه نیستند، بلکه مهم‌ترین عامل مهاجرت گورخرها ناامن شدن منطقه و حضور شکارچیان است.

به گفته وی گورخرها حین مهاجرت با مشکل هم مواجه می‌شوند، از جمله گاه در عبور از جاده با خودروهای عبوری تصادف می‌کنند و تلف می‌شوند. علمداری با بیان اینکه مهاجرت فصلی گورخرها به‌احتمال زیاد جنبه تولیدمثل دارد، یادآور می‌شود که مهاجرت فصلی گورخرها در مسیر شمال به سمت استان یزد، در مسیر شرق به سمت شهر بابک در کرمان، در مسیر جنوب به سمت حاجی‌آباد هرمزگان و سیرجان است. البته برای آنکه از تلف شدن گورخرها در محدوده غرب جلوگیری شود آبشخورهایی در مسیر آنها به سمت غرب ایجاد شده که تا حدودی از به خطر افتادن حیات این‌گونه جلوگیری می‌شود.

 

کد خبر 259231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز