سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفر به منطقه حفاظت‌شده بهرام گور، سفر به قلب طبیعت ایران و دیدن زیبایی‌های منحصربه‌فرد آن است

بهرام گور

تماشاي تاخت و تاز دسته‌های گورخر در دشت‌ها و تپه‌ماهورهای وسیع این منطقه هیجان وصف‌ناپذیری دارد.

گونه‌ای منحصربه‌فرد که با وجود نابودی در بسیاری از مناطق ایران، همچنان می‌توان آن را در اين منطقه يعني منطقه حفاظت‌شده «بهرام گور» و پارک ملی «قطرویه» دید و از حضور آن لذت برد.

این منطقه به‌خاطر وجود تنوع‌زیستی بالا و غنی‌اش، از سالیان دور مورد حفاظت قرار گرفته و امروزه هم یکی از زیستگاه‌های مهم برای بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی ايران است.

منطقه‌اي با اکوسیستم و جغرافیایی متنوع كه همين امر باعث حضور حیات‌وحش در منطقه شده است.

سفر به منطقه حفاظت‌شده بهرام گور، سفر به قلب طبيعت ايران و ديدن زيبايي‌هاي منحصربه‌فرد آن است؛ جايي كه روزگاري در قرق شاهان ايراني براي شكار بوده و حالا محيط‌بان‌ها از حيات آن مراقبت مي‌كنند.

بهرام گور، از پادشاهان ساساني بود و به‌جاي پدرش يزدگر اول بر تخت نشست. پادشاهان سلسله ساساني، عاشق شكار بودند و اين‌طور كه از نقش‌هاي به جامانده از آنها بر ظروف مشخص است، در شكار شير، ببر و پلنگ مهارت خاصي داشته‌اند.

بهرام پنجم هم همچون پدرانش به اين كار علاقه خاصي داشت و بيشتر هم سر در شكار گورخر داشت و به همين دليل بهرام گور ناميده شد.

مي‌گويند او در جست‌وجوی گوری، در لجنزار گرفتار شد و در آن فرو رفت. احتمالا شكارگاهي كه بهرام گور در آن، اسب به دنبال گور مي‌دواند، همين منطقه بوده باشد.

منطقه حفاظت‌شده بهرام گور در شرق استان فارس كه حالا مأمن حيات گياهي و جانوري منحصربه فرد ايران است.

منطقه‌اي كه گرچه همچون نامش، به‌خاطر حضور گورهاي ايراني در آن معروف است، اما در اين منطقه مي‌توان پستانداران، خزندگان و پرندگان بي‌شماري را ديد.

متن: فرشاد اسكندري/عكس: علي مهاجران

منبع:همشهري سرزمين من

کد خبر 307378

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha