دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: گونه‌ای منحصر و نادر از گور خر نژاد ایرانی (Persian Onager) پس از 16 سال در منطقه حفاظت شده ویرجینیای امریکا متولد شد.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، این کره گور خر که تا کنون نیز نامی برایش انتخاب نشده است، 7 سپتامبر در موسسه حفاظت زیست شناسی اسمیت سونیان ( Smithsonian) امریکا تحت مراقبت‌های شدید دامپزشکی متولد شد.

نشریات محیط زیست امریکا به نقل از مسئولان موسسه حفاظت زیست‌شناسی اسمیت سونیان ( Smithsonian ) اعلام کردند کره گور خر ماده پس از 16 سال سرانجام تحت مراقبت‌های تخصصی دامپزشکی متولد شد و در حال حاضر قوی و سالم است.

در موسسه حفاظت زیست‌شناسی اسمیت سونیان ( Smithsonian ) که در منطقه حفاظت شده رویال ایالت ویرجینیای امریکا قرار دارد 26 راس گورخر ایرانی نگهداری می‌شود که در سازمان محیط زیست جهانی این نوع گور خر به نام (Persian Onager ) و گونه‌ای منحصر و نادر به ثبت رسیده است که این سازمان گور خر نژاد ایرانی را در فهرست حیوانات به‌شدت در معرض خطر انقراض قرار داده است.

گورخر ایرانی بر خلاف همنوعان آفریقایی‌ خود خطوط سفید وسیاه ندارد و رنگش در تابستان قهوه‌ای مایل به سرخ و در زمستان قهوه‌ای مایل به زرد است، بر پشتش نواری سیاه که با رنگ سفید احاطه شده قرار دارد و در واقع یک نوع اسب وحشی در منطقه آسیای غربی است، وزن حیوان بین 220 تا 290 کیلو گرم و طول بدن آن به دو متر می‌رسد که ظاهری شبیه به الاغ دارد.

در کشور ما حدود 700 راس از این حیوان منحصر و نادر در مناطق حفاظت شده استان‌های خراسان جنوبی، یزد و کرمان نگهداری می‌شود.

گور‌خر ایرانی دشمن طبیعی ندارد اما بر اثرخشکسالی، محیط چرای رقابتی (کمبود غذا) و تخریب محیط زیست و همچنین شکار غیر قانونی به علت اعتقاد به خواص درمانی استخوان و گوشت این حیوان در معرض نابودی کامل قرار گرفته است.

کد خبر 145392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز