همشهری آنلاین: مدیر پروژه بین‌المللی یوزپلنگ آسیایی گفت تعداد مشاهده این گونه جانوری نادر در مناطق زیستگاهی شمالی ایران افزایش یافته است.

به گزارش ايرنا، هومن جوکار روز شنبه گفت: این مشاهدات بیش‌تر در منطقه میاندشت خراسان شمالی و توران در استان سمنان است.

وی افزود: بیش‌تر مشاهدات مربوط به مادر و توله‌ها بوده که امیدواری زیادی برای آینده یوزها در ایران ایجاد کرده است.

وی با بیان این که از سال 91 تاکنون آمار جدیدی از تعداد یوزها در کشور ارایه نشده است، گفت: فصل جدید سرشماری از این گونه جانوری آغاز شده که باید منتظر نتایج آن بود.

مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اشاره به اجرای پروژه‌های مشترک مختلف از سوی سازمان ملل متحد در کشورمان گفت: می‌توان از ظرفیت اجرای این پروژه‌ها بهره برداری کرد هر چند که در حوزه مطالعات منطقه‌ای موفق عمل شده اما در حوزه مشارکت مردم موفقیت چندانی وجود نداشته است.

جوکار ادامه داد: از تلفیق مشارکت مردم در اجرای پروژه‌های بین‌المللی حفاظت از یوزها باید طوری برنامه‌ریزی کرد که در کنار حفاظت یوزها معیشت مردم هم به نحو مطلوب تامین شود.

وی با اشاره این که کمک‌های جدیدی از سوی سازمان ملل به این پروژه اختصاص نیافته است، گفت: در جست وجوی منابع جدید به غیر از سازمان ملل در حفاظت و ازدیاد نسل یوزپلنگ‌ها هستیم.

وی گفت: استاندار خراسان شمالی نیز قول کمک‌های زیادی به اجرای این پروژه داده و آینده مطلوبی برای ازدیاد این گونه جانوری در انتظار است.

مدیر پرژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی همچنین گفت: خشکسالی‌های اخیر به طور مستقیم بر گونه یوزپلنگ در ایران تاثیر نداشته است، اما چون طعمه‌های یوز وابستگی زیادی به مراتع دارد می‌تواند تاثیر نامطلوبی داشته باشد.

وی اظهار کرد: برای مقابله با تهدیدات خشکسالی، آبشخورهای مصنوعی برای تامین آب و حوش در مناطق حفاظت شده ایجاد شده است.

وی ادامه داد: خشکسالی دامداران خارج از مناطق حفاظت شده را ناچار کرده که برای تعلیف دام‌های خود متعرض مناطق حفاظت شده، شوند که این وضعیت در نیمه شرقی حادتر است.

کد خبر 284537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha