همشهری آتلاین: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، از بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی به‌منظور تهیه برنامه عملیاتی حفاظت از پلنگ در ایران خبر داد.

برنامه عملیاتی حفاظت از پلنگ در ایران تهیه می‌شود

به گزارش ايرنا، "علی تیموری" روز پنجشنبه گفت: پیش‌تر نقشه راه حفاظت گربه‌سانان ایران توسط دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست با همکاری متخصصان گربه‌سانان اتحادیه جهانی حفاظت، دانشگاه محیط زیست، نمایندگان ادارات کل استان‌های کشور و برخی گروه‌های مردم نهاد مرتبط تهیه شده بود.

به گفته وی، اکنون برنامه عملیاتی و اجرایی اقدامات حفاظتی پلنگ در کشور تدوین می‌شود.

وی ادامه داد: برای مدیریت و کنترل مخاطرات و تهدیدات موجود که حفاظت از این گونه را در کشور به‌ویژه در سال‌های اخیر با چالش مواجه کرده، تنظیم برنامه عملیاتی به‌منظور اجرای هدفمند اقدامات حفاظتی پلنگ در ایران ضروریست.

تیموری گفت: در این رابطه از سال 1391 مجموعه اقداماتی در اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست و با همکاری موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی آغاز شده است.

وی افزود: در این راستا تاکنون مراکز و ادارات متعددی مانند دانشگاه محیط زیست، ادارات کل حفاظت محیطی زیست استان‌های البرز، لرستان، خراسان شمالی، بوشهر، آذربایجان غربی و گلستان و برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی به‌منظور ظرفیت‌سازی، توانمندسازی، آموزش برنامه‌های نیازسنجی و تعیین اولویت‌های حفاظتی مرتبط کارگاه منطقه‌ای پلنگ ایرانی برگزار شده است.

به گفته تیموری، دوره اول کارگاه‌های منطقه‌ای پلنگ ایرانی در سال 91 و دوره دوم در سال 93 برگزار شد و در همین راستا کارگاه برنامه‌ریزی مشارکتی اقدامات حفاظتی و مدیریتی پلنگ در ایران 18 و 19 بهمن ماه در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.

وی گفت: با توجه به اهمیت این گونه جانوری هم به لحاظ اکولوژیک و هم از نظر مدیریتی و محدوده وسیع پراکنش آن در کشور و گسترگی موضوع، تلاش شده طی اقداماتی از ظرفیت‌های تخصصی و داخلی موجود در کشور به نحو مطلوبی استفاده شود، در این راستا تعامل با سایر دفاتر سازمان محیط زیست مانند دفتر تنوع زیستی و حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی، آموزش و مشارکت‌های مردمی، مراکز دانشگاهی و همچنین سایر نهادهای مرتبط با موضوع مد نظر است.

پلنگ ایرانی بزرگ‌ترین یا یکی از بزرگ‌ترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض "آی یو سی ان" قرار دارد.

کد خبر 286497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha