همشهری آنلاین: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سه چهارم زیستگاه گونه‌های مختلف پلنگ در سطح جهان طی ۲۵۰ سال گذشته از بین رفته است.

از بین رفتن ۷۵ درصد زیستگاه جهانی گونه‌های پلنگ

به گزارش ايرنا، محققان با ابراز شگفتي از گستردگي دامنه كاهش زيست بوم اين گربه‌سان، تصريح كردند كه اين كاهش بطور خاص براي تعدادي از 9 زير گونه پلنگ و در برخي مناطق جهان، بسيار بيش‌تر است.

"اندرو جاكوبسون" از موسسه انگليسي "زولوجيكال سوسايتي آف لندن"- Zoological Society of London و نويسنده گزارش اين مطالعه كه در مجله "پرج" - PeerJ - منتشر شد، هدف از اين تحقيق را اطلاع‌رساني درباره وضعيت نامساعد پلنگ‌ها اعلام كرد.

اين بررسي نخستين تلاش شناخته شده براي تدوين و ترسيم يك نقشه جهاني و تاريخي درباره زيستگاه پلنگ‌ها است و بر اساس آن، اين گربه‌سان در سال 1750 ميلادي منطقه‌اي وسيع برابر با 35 ميليون كيلومتر مربع را در سراسر آفريقا، خاورميانه و آسيا تحت سلطه خود داشت.

با اين حال، با كاهش زيست بوم پلنگ‌ها در طول دو و نيم قرن گذشته و شكار آنها توسط انسان، صداي غرش اين جانور در كل جهان فقط در هشت و نيم ميليون كيلومتر مربع شنيده مي‌شود.

به گفته جاكوبسون، بيش‌ترين آسيب وارد شده به گونه‌هاي پلنگ در آسيا بوده، بطوري كه 95 درصد زيستگاه‌ها در شش منطقه آسيا تقريبا از بين رفته است.

به نظر مي‌رسد ارتباط روشني ميان توسعه اقتصادي آسيا و كاهش جمعيت گونه‌هاي پلنگ در اين منطقه وجود دارد.

جاكوبسون يادآور شد: سير صعودي توسعه اقتصادي جنوب شرق آسيا و چين از مدت‌ها قبل در جريان است و از سوي ديگر وسعت زيستگاه پلنگ در اين منطقه از ده‌ها سال قبل بطور جدي در حال كاهش است.

اين نگراني وجود دارد كه با رشد اقتصادي در آفريقا، اين وضعيت در ده‌ها سال آينده به اين قاره نيز تسري يابد.

براساس اين مطالعه، در آفريقا نيز كاهش جمعيت و زيستگاه گونه‌هاي پلنگ قابل توجه بوده است.

مقايسه نسبت‌هاي مناطق مختلف آفريقا نشان مي‌دهد كه شمال، غرب و جنوب اين قاره به ترتيب شاهد 99 درصد، 95 و 51 درصد از كل آسيب‌هاي وارد شده در آفريقا هستند.

پلنگ‌ها جانوراني به اصطلاح خلوت‌نشين و در عين حال سازگارپذيرند كه فعاليت شبانه دارند و طيف شكارهاي آن‌ها، بيش‌تر از ساير گونه‌ها است.

همچنين به نظر مي‌رسد كه اين شكارچيان بيش از ساير گربه‌سان‌ها قابليت تطبيق با تغييرات محيط زيستي ناشي از فعاليت‌هاي انساني را دارند.

برآورد دقيقي از جمعيت پلنگ‌ها وجود ندارد، اما گمان مي‌رود كه بيش از يك صد هزار قلاده از آنها در آفريقا و شايد كم‌تر از 10 هزار قلاده در آسيا باشند.

به اعتقاد جاكوبسون، پلنگ بطور عام هنوز در زمره گونه‌هاي جانوري در حال خطر همچون ببر و فيل نيست، اما لازم است با اتخاذ و اجراي فعالانه تدابير مقتضي، مانع از قرار گرفتن نام آن در فهرست مزبور شويم.

کد خبر 332990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha