نمایندگان پروژه تله‌متری پلنگ شمال‌شرقی ایران از بیماری خطرناکی خبر دادند که میان دام‌ها و سگ‌های زیستگاه پلنگ شیوع فراوان دارد و بقای این‌گونه ارزشمند را به‌طور جدی تهدید می‌کند. اکنون علاوه بر تلفات جاده‌ای و شکار غیرمجاز، هاری خاموش به سراغ پلنگ ایرانی آمده است.

پلنگ

آنطور كه در گزارش مهر آمده است محمد صادق فرهادي‌نيا، دانشجوي مقطع دكتري در رشته جانورشناسي، در بيست‌وپنجمين سمينار حيات‌وحش انجمن يوزپلنگ ايراني گفت: مردم منطقه تندوره از كشته‌شدن سگ‌‌ها توسط پلنگ‌ها در روستاهاي اطراف تندوره خبر داده بودند اما ردياب‌هاي ماهواره‌اي كه روي پلنگ‌ها نصب شده بودند نشان داد برخي پلنگ‌ها گاهي به شكار سگ‌ها مي‌پردازند و از آنها تغذيه مي‌كنند. بلافاصله اين نگراني براي ما ايجاد شد كه نكند سگ‌ها بيماري خاصي به پلنگ منتقل كنند؟

ايمان معماريان، دامپزشك حيات وحش كه در اين پروژه با فرهادي‌نيا همكاري مي‌كند، از نتايج تأسف‌آور مطالعات خبر داد. او گفت: از سگ‌‌هاي تندوره خون‌گيري كرديم و نتايج آزمايش‌ها درصد بالاي آلودگي در سگ‌هاي مورد آزمايش را نشان داد و اين به‌معناي آن است كه وضعيت پلنگ‌ها به‌مراتب خطرناك‌تر است.

وي درباره بيماري Canine Distemper گفت: اين بيماري كه در سگ‌ها علائم تنفسي و گوارشي دارد باعث مرگ‌ومير مي‌‌شود. به گفته وي در سگ‌هاي بزرگ‌تر اين بيماري خود را نشان نمي‌دهد اما اين سگ‌ها ناقل بيماري هستند.

معماريان با بيان اينكه دليل بي‌توجهي به هاري خاموش مشترك نبودن اين بيماري با انسان است، گفت: بيماري‌هاي متعدد ديگري هم هست كه مي‌تواند شكار پلنگ را تحت‌تأثير قرار دهد. بيماري‌‌هايي مثل PPR مي‌‌تواند تا ۸۰‌درصد جمعيت طعمه را در يك نقطه از بين ببرد. ما اغلب از شكار و تصادفات جاده‌‌اي به‌عنوان عوامل مرگ پلنگ انتقاد مي‌كنيم اما به بيماري‌‌هايي مثل تب‌برفكي و سل كه واگير دارند اهميت نمي‌دهيم. تمام اينها از دام اهلي به حيات‌وحش منتقل مي‌شود اما الان چون PPR يا طاعون نشخواركنندگان شيوع پيدا كرده، واكسيناسيون حيوانات اهلي را آغاز كرده‌ايم اما باقي بيماري‌ها كنترل نمي‌‌شود.

وي تصريح كرد: با توجه به اينكه حيات‌وحش قابل درمان و واكسيناسيون نيست نهايتا راه مبارزه با بيماري، جلوگيري از ورود دام به زيستگاه‌هاي حيات‌وحش يا واكسيناسيون كامل دام‌هاست كه هيچ‌يك متأسفانه انجام نمي‌‌شود.

فرهادي‌نيا هم با اعلام اينكه از دامپزشكي خواستيم واكسن‌هاي موجود را در مناطقي كه به زيستگاه پلنگ نزديك است استفاده كند، تأكيد كرد: تنها با تعامل و بدون تحميل بودجه اضافي توانستيم يك منطقه امن اطراف تندوره ايجاد كنيم.

کد خبر 326664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha