مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست، از تکمیل برنامه عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی خبر داد.

پلنگ

علي تيموري در حالي از تدوين برنامه عملياتي حفاظت از پلنگ ايراني خبر مي‌دهد كه بنا به آمار جمعيت اين حيوان بالغ بر 500قلاده برآورد مي‌شود و طي سال 92 بيش از 12قلاده و در سال 93 بالغ بر 11قلاده و در 3 ماهه اول امسال 12قلاده پلنگ براثر تصادفات جاده‌اي و شكار غيرمجاز تلف شده‌اند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، علي تيموري با بيان اينكه مديرعامل مؤسسه تخصصي مطالعات پلنگ آسيايي، طبق موعد مقرر برنامه ملي را به‌منظور بررسي‌هاي نهايي به سازمان حفاظت محيط‌زيست ارائه داده است، افزود: در تهيه و تدوين اين برنامه ادارات كل حفاظت محيط‌زيست استان‌هاي كشور و 8دفتر ستادي ديگر شامل دفتر تنوع زيستي و حيات‌وحش، دفتر آموزش و مشاركت‌هاي مردمي، يگان حفاظت، دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق، اداره كل پشتيباني، فني و مهندسي، دفتر موزه تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيك، مركز امور بين‌الملل و كنوانسيون‌ها و اداره كل روابط عمومي مشاركت داشته‌اند.

وي با بيان اينكه از سال 1391، بيش از 30برنامه در سطوح مختلف و در راستاي مراحل مرتبط با تهيه و تدوين اين برنامه عملياتي انجام شده است، افزود: با 57 مركز علمي و دانشگاهي جهت اعلام ظرفيت‌هاي اجرايي به‌منظور اجراي مشاركتي اين برنامه مكاتبه شد كه تعدادي از دانشگاه‌ها در اين خصوص، اعلام آمادگي و همكاري كردند.

تيموري يادآور شد: سازوكار مناسبي نيز جهت مشاركت فعال گروه‌هاي مردم‌نهاد از مناطق مختلف سراسر كشور در مراحل اجرايي درنظر گرفته شده است.

آنطور كه اين مسئول محيط‌زيست مي‌گويد: ساختار مديريتي ارائه شده در اين برنامه، با ساير برنامه‌ها متفاوت است و تحت حمايت‌هاي فني و نظارت 2 كميته مجزا و با عنوان كميته فني و كميته راهبردي- نظارتي قرار دارد. به گفته وي، همه اقدامات و تلاش‌هاي هدفمند و بلندمدتي كه براي تدوين اين برنامه صورت گرفت براي مطابقت با شرايط اين‌گونه حيات‌وحش در ايران و وضعيت موجود است.

تيموري در پايان تصريح كرد: اين سازمان مصمم است با همكاري و مشاركت طيف وسيع ذي‌اثران بر وضعيت اين‌گونه در كشور، شرايطي را فراهم كند تا مطابق سند تدوين شده، پلنگ ايراني در گستره پراكنش وسيع آن در زيستگاه‌هاي كشور با جمعيتي پايدار در هماهنگي با جوامع محلي زيست كند.

کد خبر 308803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha