سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسئول برنامه پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی از شناسایی ۱۱ یوزپلنگ ایرانی در مناطقی که دوربین‌گذاری شده‌اند در ۶ ماه نخست امسال خبرداد و گفت: بر این اساس تعداد یوزهای کشور از ۷۰ قلاده بسیار کم‌تراست.

شناسایی ۱۱ یوزپلنگ در ۶ ماه نخست امسال

به گزارش مهر، نوید قلی خانی با بیان این مطلب افزود: دوربین‌های تله‌ای کار گذاشته شده در پناهگاه حیات وحش دره انجیر یزد در ۶ ماه نخست امسال تصویر ۴ یوزپلنگ ایرانی که همگی نر هستند را ثبت کرده است.

به گفته وی، در این مدت دوربین‌های تله‌ای در پناهگاه حیات وحش نایبندان در خراسان جنوبی تصویر ۳ یوزپلنگ نر را ثبت کرده‌اند.

مسئول برنامه پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی اظهار داشت: دوربین‌های تله‌ای پناهگاه حیات وحش میاندشت در خراسان شمالی نیز در بهار و تابستان امسال از یک یوزپلنگ ماده به همراه توله‌اش تصویربرداری کرده‌اند که البته محیطبانان منطقه از حضور ۳ توله به همراه این ماده یوزپلنگ خبر داده‌اند.

قلی‌خانی تصریح کرد: نصب دوربین‌های تله‌ای در ۶ ماه نخست امسال توسط انجمن یوزپلنگ آسیایی تنها در ۳ منطقه از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوز انجام شده و البته در ذخیره‌گاه زیستکره توران نیز که یکی دیگر از زیستگاه‌های مهم یوزپلنگ است گاهی دوربین‌گذاری می‌شود که امسال این اقدام انجام نشده است.

وی با اشاره به مسافت ۲۱۵ کیلومتری که برای مهاجرت یوزپلنگ از دره انجیر به نایبندان ثبت شده است تأکید کرد: بنابر این، این تصور که باید تنها در مناطق حفاظت شده برای شناسایی و ثبت تصاویر یوزها دوربین‌گذاری کرد اشتباه است و تمام مناطق کویری آزاد نیز می‌توانند زیستگاه یوزپلنگ باشد بر همین اساس برای ۶ ماهه دوم سال دوربین‌گذاری در مناطق آزاد کویری در استان‌های یزد و کرمان انجام می‌شود یا دست کم این مناطق برای دوربین‌گذاری مطالعه و بررسی می‌شود.

مسئول برنامه پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی با بیان این که در حقیقت مطالعه یوزپلنگ بدون در نظر گرفتن مناطق آزاد ناقص است یادآور شد: اما دوربین‌گذاری در همین تعداد محدود از زیستگاه‌های یوز نیز روند نگران‌کننده جمعیت یوز را نشان می‌دهد چرا که تعداد یوزپلنگ‌های ماده ثبت شده در سال جاری نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته و با توجه به تلفات یوزپلنگ‌ها این به معنای کاهش جمعیت یوز در کشور است.

قلی‌خانی اظهار داشت: در سال ۸۹ با دوربین‌گذاری در بیش‌تر زیستگاه‌های یوزپلنگ از روش سیستماتیک جمعیت یوز در کشور حدود ۷۰ قلاده تخمین زده شد اما در حال حاضر با توجه به تصاویر اگرچه به طور قطعی نمی‌توان گفت اما به نظر می‌رسد جمعیت یوز از این میزان بسیار کم‌تر است.

وی با بیان این که تمام اعتبار دوربین‌گذاری و مطالعه زیستگاه‌های یوز توسط انجمن حمایت از یوزپلنگ آسیایی و با کمک اسپانسرهای داخلی و خارجی تأمین می‌شود تصریح کرد: اگر حمایت دولتی و اعتبارات ویژه برای حفاظت از یوزپلنگ اختصاص نیابد روند حفاظت و احیا جمعیت یوز نگران‌کننده است.

کد خبر 308821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha