همشهری آنلاین: نشست های معرفی کمیسیونرهای پیشنهادی ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا به پارلمان در حالی روز سه شنبه پایان می یابد که تایید شماری از آنها با مخالفت نمایندگان روبرو شده است.

جدال درکمیسیون و پارلمان اروپا بر سر انتخاب کمیسیونرها

به گزارش ايرنا، یونکر باید برای بعضی از کمیسیونر های اروپایی، افراد دیگری را به پارلمان معرفی کند؛ زیرا پارلمان در نشست های معرفی مخالفت خود را با آنها نشان داده و یقینا رای نمی آورند.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی پارلمان اروپا، 27 مقامی که به عنوان کمیسیونرهای آینده اتحادیه اروپا توسط یونکر معرفی شده اند از روز 29 سپتامبر (7 مهر) در نشست های توجیهی سه ساعته با کمیسیون های مربوطه در پارلمان برنامه های خود را برای اعضای پارلمان شرح داده اند. نشست ها باید امروز سه شنبه (7 اکتبر؛ 15 مهر) پایان یابد.

یونکر کمیسیونرهای پیشنهادی خود را افرادی سیاسی و نه تکنوکرات نامیده بود؛ هرچند بیشتر آنها نخست وزیر و مقامات پیشین سیاسی و تعداد کمتری بروکرات هستند.

نمایندگان پارلمان اروپا از انتخاب چند نفر از آنها به ویژه کمیسیونر بانکداری یعنی جاناتان هیل از انگلیس، برنامه و بودجه یعنی پییر موسکوویسی از فرانسه و کمیسیونرهای معرفی شده از مجارستان و اسپانیا ناراضی هستند.

یونکر با انتخاب هیل و موسکوویسی قصد دارد لندن را به پذیرش قوانین مالی اتحادیه اروپا و پاریس را به بازسازی ساختار و کاهش هزینه های داخلی وادار سازد. هیل روز چهارشنبه (9 مهر) و موسکوویسی روز پنج شنبه (10 مهر) در پارلمان حاضر شدند.

پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری 'فرانس 24' نیز از موسکوویسی نماینده فرانسه برای کرسی ریاست کمیسیون امور اقتصادی اروپا، به عنوان قربانی دعوای راست و چپ نام برد و افزود: رای نمایندگان پارلمان به قدرت نمایی این احزاب وابسته است.

این گزارش با بیان این که اعضای کمیسیون اقتصادی امروز (سه شنبه) در مورد نامزدی موسکوویسی تصمیم گیری خواهند کرد، افزود: به نظر می رسد وی نتوانسته در نطق سه ساعته روز پنجشنبه خود، اعضا را قانع کند.

بر پایه این گزارش، قدرت گرفتن راست گرایان در پارلمان اروپا سبب شد تا نماینده سوسیالیست فرانسه با مشکل جدی در کسب رای پارلمان مواجه شود. این در حالی است که ارائه لایحه بودجه فرانسه به پارلمان که در آن تعهدات مورد نظر اتحادیه اروپا مبنی بر کاهش کسری بودجه لحاظ نشده، فضای فکری اتحادیه اروپا را علیه نماینده فرانسه آن هم در پست کمیسیونر امور اقتصادی، منفی کرده است.

فرانسه که قرار بود کسری بودجه خود را در سال 2015 میلادی به 3 درصد تولید ناخالص داخلی برساند، هفته گذشته لایحه بودجه ای را به مجلس ارائه داد که در آن کسری بودجه برابر با 4.3 تولید ناخالص داخلی در نظر گرفته شده است.

از طرف دیگر کمیسیون فرهنگی پارلمان اروپا تیبور ناوراکیک مجارستانی را جهت کسب سمت کمیسیونر فرهنگ و آموزش اتحادیه اروپا به علت اقدامات دولت مجارستان در محدودکردن آزادی رسانه های مجار در سال های اخیر رد کرد. هرچند کمیسیون با رسیدن ناوراکیک به مقام کمیسیونری اتحادیه اروپا موافقت کرد و این یعنی یونکر باید به دنبال مقام دیگری برای ناوراکیک باشد.

بر اساس این گزارش بعد از جلسه معرفی در جمع اعضای کمیسیون فرهنگی پارلمان اروپا، این موضوع که وی می تواند به مقام کمیسیونری برسد یا خیر با 15 رای موافق در برابر 10 رای مخالف و 2 رای ممتنع تصویب شد؛ اما 14 عضو پارلمان برای انتخاب وی به عنوان کمیسیونر فرهنگ و آموزش رای مخالف و 12 نفر رای موافق دادند. تمام اعضای پارلمان اروپا باید روز 22 اکتبر (30 مهر) بر اساس نشست های توجیهی کمیسیونرها در کمیسیون مربوطه به آنها رای دهند. بنابراین، اگر کمیسیون های تخصصی نماینده معرفی شده یونکر را تایید نکنند، روندی که بر اساس آن یونکر باید اول نوامبر (10 آبان) جایگزین 'مانوئل باروسو 'شود، به تعویق خواهد افتاد. از سوی دیگر غیر از انتقادات نمایندگان پارلمان نسبت به نامزدهای کمیسیونرها، ساختاری که یونکر به عنوان معاونان رییس برای هماهنگی بین کمیسیونرها انتخاب کرده، باعث نگرانی بسیاری شده است.

ژان آرتویی عضو میانه رو پارلمان اروپا از حزب چپ میانه و رییس کمیسیون بودجه گفت: روند سازمان بسیار عجیب است. بسیاری از آنها می گویند نسبت به ساختار مد نظر یونکر هیچ اطلاعی ندارند و این ساختار نمی تواند کارآمد باشد، زیرا در آن برای نمونه موسکوویسی به عنوان کمیسیونر اقتصاد تصمیم می گیرد اما باید به دو معاون رییس از فنلاند و لیتوانی گزارش بدهد که هر دو متحدان آلمان در منطقه یورو هستند و طبیعتا نسبت به سیاست های موسکوویسی نظر مثبتی ندارند.

کد خبر 274208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha