همشهری آنلاین: سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست بروکسل نتوانستند رئیس شورای اتحادیه اروپا (جانشین هرمان ون رومپوی) و مسئول سیاست خارجی این اتحادیه (جانشین کاترین اشتون) را انتخاب کنند.

Herman Van Rompuy

به گزارش يورنيوز اختلاف شدید رهبران را برای رسیدن به یک تفاهم بر روی نام این دو مقام بلند پایه؛ بار دیگر در اواخر ماه اوت گرد هم می‌آورد.

گزینه اصلی هدایت دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا فدریکا موگرینی، وزیر خارجه ایتالیا است. گرچه احزاب سوسیال دمکرات اروپایی و ماتئو رنزی، نخست وزیر ایتالیا از حامیان خانم موگرینی هستند اما روسای کشورهای شرق اروپا وی را به نزدیکی بیش از اندازه به مسکو در ارتباط با بحران اوکراین متهم می‌کنند.

هرمان ون رومپوی، رئیس شورای اروپا می‌گوید: «باید در مورد ریاست شورای اروپا و دیگر موارد به توافق جامعی برسیم. اگر به توافقی جامع نرسیم هیچ توافقی ممکن نخواهد بود. کاملا مطمئنم که روز ۳۰ اوت در این خصوص تصمیم گیری می‌کنیم.»

در حال حاضر نام هله تورنینگ اشمیت، نخست وزیر دانمارک بیش از هر کس دیگری برای نامزدی ریاست شورای اتحادیه مطرح است.

گزارشگر یورونیوز در بروکسل می گوید: «تنها توافق حاصل شده در اینجا این است که پست ریاست دیپلماسی اروپا در اختیار نامزدی از جاح چپ میانه خواهد بود. ۲۸ عضو اتحادیه اروپا شش هفته وقت دارند تا بدون هیچ اشتباهی تصمیم بگیرند.»

کد خبر 266170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha