همشهری آنلاین: یافته‌های جدیدترین نظرسنجی از افزایش حمایت عمومی مردم انگلیس برای خروج این کشور از عضویت در اتحادیه اروپا خبر می‌دهد.

 انگلیسی ها خواستار جدایی از اتحادیه اروپا هستند

به گزارش ايرنا به نقل از  خبرگزاری رویترز از لندن، روزنامه ˈدیلی میلˈ روز یکشنبه نتایج نظرسنجی‌ای را منتشر کرد که نخستین موضع گیری مردم انگلیس پس از انتخاب ژان کلود یونکر برای مقام ریاست کمیسیون اروپاست و نشان می‌دهد 47 درصد مردم این کشور در همه پرسی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا رای مثبت می‌دهند، در حالیکه 39 درصد موافق ادامه عضویت این کشور در اتحادیه هستند.

نطرسنجی دیلی میل که بین یک‌هزار بزرگسال انگلیسی روز جمعه بعد از شکست کامرون در برابر مخالفت با انتخاب یونکر انجام شد، همچنین نشان داد 30 درصد از مردم احساس می کنند انتخاب یونکر به این مقام ضریب جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا را افزایش داده و تنها 13 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی از انتخاب یونکر حمایت کرده‌اند.

یافته های این نظرسنجی با نظرسنجی دیگری که اوایل ماه جاری موسسه نظرسنجی اینترنتی ˈیو گاو/ YouGOVˈ انجام داد کاملا متناقض است. در نظرسنجی یوگاو 44 درصد از پرسش شوندگان خواستار حفظ عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا هستند در حالیکه 36 درصد خواستار جدایی انگلیس هستند.

نظرسنجی دیلی میل بعد از آن منتشر شد که وزیران ارشد دولت کامرون احتمال جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا را افزایش دادند و گفتند اگر اصلاحات در چارچوب اتحادیه اروپا صورت نگیرد، حزب محافظه کار مبارزه را برای خروج از این اتحادیه در چارچوب برگزاری همه پرسی آغاز می‌کند.

کامرون که از مدت ها قبل مخالفت خود را با معرفی یونکر به عنوان رییس کمیسیون اروپا به پارلمان اروپا اعلام و رایزنی های زیادی را با سران اروپایی در این مسیر انجام داد، در نشست روز جمعه گذشته سران اروپا خواستار رای گیری در این مورد شد و یونکر با 26 رای موافق در برابر 2 رای مخالف انگلیس و مجارستان به عنوان نامزد مدنظر سران اروپایی معرفی شد.

رویترز افزود:کامرون در انتقاد از یونکر وی را فردی ˈمتعلق به گذشتهˈ و دارای ˈافکار فدرالیستی بیش از حدˈ می داند. یونکر در طول فعالیت سیاسی خود در اتحادیه اروپا طرفداری خود را از افزایش قدرت اتحادیه اروپا و کاهش قدرت کشورهای عضو نشان داده است.

مشخص است که ریاست این فرد بر کمیسیون اروپا، لندن را به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا که با افزایش قدرت بروکسل مخالف است، نسبت به آینده این اتحادیه نگران می‌کند.

کامرون به مجلس عوام احضار شد

ازسوي ديگر اعلام شد دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه باید در مجلس عوام این کشور حاضر شود و در مورد شکست خود برای انتخاب نشدن ˈ‍ژان کلود یونکرˈ به ریاست کمیسیون اروپا توضیح دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، نخست وزیر انگلیس در جلسه امروز مجلس عوام این کشور باید به انتقادات نمایندگان حزب مخالف کارگر پاسخ دهد، با آنکه شماری از نمایندگان اروپاستیز حزب محافظه کار از مواضع او حمایت می کنند.

کامرون پیش از حضور در مجلس عوام انگلیس در روزنامه دیلی تلگراف در مقاله ای مواضع خود را نرم تر کرد و نوشت: امیدوار است بتواند با یونکر به توافقی منصفانه برای انگلیس در آینده اروپا برسد.

وی نوشت : من با وحدت بیشتر در منطقه یورو مخالف نیستم، کشورهای عضو باید در این مورد تصمیم بگیرند اما می دانم مردم انگلیس نمی خواهند بخشی از این روند باشند.

کامرون که از مدت ها قبل مخالفت خود را با معرفی یونکر پنجاه و نه ساله و نخست وزیر پیشین لوکزامبورگ به عنوان رییس کمیسیون اروپا به پارلمان اروپا آغاز کرده و رایزنی های زیادی را با سران اروپایی در این مسیر انجام داده بود، در نشست سران اروپا روز جمعه گذشته (6 تیر/27 ‍ژوئن) خواستار رای گیری در این مورد شد. در نهایت یونکر با 26رای موافق در برابر 2 رای مخالف انگلیس و مجارستان به عنوان نامزد مد نظر سران اروپایی معرفی شد و باید منتظر اعلام نظر نمایندگان پارلمان اروپا در دومین نشست خود در 14 تا 17 ژوئیه (23 تا 26 تیر) برای انتصاب به عنوان رییس کمیسیون اروپا باشد.

کامرون در انتقاد از یونکر وی را فردی ˈمتعلق به گذشتهˈ و دارای ˈافکار فدرالیستی بیش از حدˈ می داند. یونکر در طول فعالیت سیاسی خود در اتحادیه اروپا طرفداری خود را از افزایش قدرت اتحادیه اروپا و کاهش قدرت کشورهای عضو نشان داده است.

مشخص است که ریاست این فرد بر کمیسیون اروپا، لندن را به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا که با افزایش قدرت بروکسل مخالف است، نسبت به آینده این اتحادیه نگران می‌کند.

شکست کامرون در مخالفت با انتخاب یونکر به عنوان نامزد مد نظر سران اروپایی برای مقام ریاست کمیسیون اروپا همچنین افزایش احتمال جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، موقعیت نخست وزیر این کشور را تضعیف کرده و انتقادات داخلی از وی را افزایش داده است.

ˈاد میلیبندˈ رهبر حزب مخالف کارگر روز گذشته گفت که انگلیس اکنون یک گام دیگر به درهای خروج از اتحادیه اروپا نزدیک شده است، این وضعیت خطری برای اقتصاد این کشور به شمار می رود. نخست وزیر خطری کامل و روشن را برای آینده انگلیس پدید آورده است. کامرون به جای اینکه در اروپا متحدان بیشتری برای لندن فراهم کند، ائتلاف ما را از بین می برد. احساس می کنم از آنجا که کامرون دیگر در مرکزیت حزب محافظه کار نیست و افراد درجه دو حزب او را به حاشیه رانده اند، این حزب نتوانسته راهبرد درستی برای ایجاد ائتلاف ها در اروپا طراحی کند، این امر اصلا در راستای تامین منافع ملی ما نیست.

ˈنایجل فراژˈ رهبر حزب افراطی استقلال انگلیس نیز شکست کامرون را ˈتحقیر صریح در اروپاˈ دانست و افزود: فضای حاکم بر اتحادیه اروپا این است که از شر انگلیس خلاص شود تا اینکه شرایط عضویت لندن را تغییر دهد. رهبران اروپا، انگلیس را مایه دردسر می دانند که همواره در حال شکایت است و در حالیکه ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان گفته است نگرانی های انگلیسی ها را حل می کند، در نهایت زمانیکه او دستوری می دهد همه اطاعت می کنند. فراژ اتحادیه اروپا را ائتلافی سیاسی دانست که مردم انگلیس نمی خواهند.

کد خبر 264333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha