همشهری آنلاین: استقلال اسکاتلند علاوه بر تغییرات داخلی، تاثیر مستقیمی نیز بر روابط بریتانیا با متحدانش خواهد داشت.

تاثیر استقلال اسکاتلند بر رابطه انگلیس با آمریکا

به گزارش يورونيوز، بریتانیا از نزدیک ترین متحدان ایالات متحده آمریکا به شمار می رود و محافل سیاسی این کشور بر این باورند که جدایی اسکاتلند از بریتانیا اختلاف نظر های سیاسی در آمریکا را نیز در رابطه با این کشور در پی خواهد داشت.

ماریه هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید: "ما عمیقا امیدوار هستیم تا یکی از نزدیک ترین متحدان خود، پادشاهی متحده بریتانیا را همواره به شکل یک کشور متحد، قدرتمند و نیز به عنوان یک شریک تاثیرگذار ببینیم. البته این کاملا واضح است که تصمیم نهایی برعهده مردم اسکاتلند خواهد بود."

یکی از مهمترین بحث ها پس از جدایی اسکاتلند، سرنوشت زیردریایی های حامل موشک های "ترایدنت" است که در حال حاضر در اجاره بریتانیا و در آبهای اطراف اسکاتلند مستقر هستند.

این چهار زیردریایی حامل موشک "ترایدنت دی۵" هستند. موشکهایی که نخستین نوع آنها با پایه زیردریایی به شمار می روند. بریتانیا در صورت جدایی اسکاتلند باید درباره بازگرداندن آنها به آمریکا و یا نقل مکان آنها تصمیم گیری کند.

دولت بریتانیا می گوید، هزینه جابجایی این زیردریایی ها از اسکاتلند بسیار گران خواهد بود و انتقال آنها نیز به بیش از ۵ سال زمان نیاز خواهد داشت.

اشتفان گروبه، خبرنگار یورونیوز از واشنگتن گزارش می دهد: "اگر اسکاتلندی ها در رفراندم به جدایی از بریتانیا رای مثبت دهند، دولت اوباما نیز با اکراه نتیجه را می پذیرد. این همانند جدایی دو دوست بسیار نزدیک از یکدیگر خواهد بود که پذیرش آن بسیار سخت و دردناک و البته آغاز داستانی متفاوت است."

کد خبر 271767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha