همشهری آنلاین: اسنادی که به‌تازگی توسط کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا منتشر شده نشان می‌دهند آژانس جاسوسی GCHQ از قابلیت جاسوسی از کاربران فیس‌بوک و یوتیوب برخوردار بوده و می‌تواند نتیجه نظرسنجی‌ها و رای‌گیری‌های آنلاین را دستکاری کند.

نظرسنجی آنلاین

براساس گزارش ميل‌آنلاين، اين اسناد نشان مي‌دهد ستاد ارتباطات دولت انگليس يا آژانس GCHQ  مجموعه نرم‌افزارهايي طراحي كرده‌است كه مي‌توانند وارد رايانه كاربران شده و فعاليت‌هاي اينترنتي آنها را دستكاري كنند.

در ميان ليست اين ابزارها مي‌توان نرم‌افزارهايي را با قابليت جستجو در ميان عكس‌هاي خصوصي فيس‌بوك، ارسال پيام‌هاي جعلي، تغيير نتيجه نظرسنجي‌هاي آنلاين، سانسور كردن محتوا و دست‌بردن در كامنت‌ها يا اظهار‌نظرهاي كاربران يوتيوب يا توئيتر است.

تعدادي از نرم‌افزارها نيز از قابليت تحريك رواني كاربران اينترنتي برخوردارند كه به تحقيق اخير فيس‌بوك روي كاربرانش بي‌شباهت نيست، تحقيقي كه طي آن فيس‌بوك خوراك‌هاي خبري افراد را تغيير مي‌داد تا تاثير آنها را بر حالات روحي افراد بررسي كند.

ليست اين برنامه‌ها در اسنادي آمده كه توسط موسسه همكار GCHQ با نام اختصاري JTRIG مدون شده و اولين بار توسط وب‌سايت اينسپت منتشر شد.

ليست اين ابزارها كه هريك نامي مخصوص به‌خود، از قبيل آواز پرنده و يا دزد دريايي خشمگين دارند، در سال 2012 تدوين شده‌اند و در برابر نام هريك از آنها يادداشتي مبني بر فعال بودن، در دست طراحي بودن، در دست آزمايش بودن و يا درحال فعال‌سازي بودن هريك ديده مي‌شود؛ البته در برابر بيشتر اين اسامي نوشته شده در مرحله عملياتي،‌آزموده شده و قابل اطمينان.

انتشار اين اسناد جديد در راستاي اعتراض ادوارد اسنودن به ارائه لايحه جديد جاسوسي بوده‌ كه به‌تازگي با هدف مبارزه با تروريسم در پارلمان بريتانيا مطرح شده‌است.

کد خبر 266055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha