همشهری‌آنلاین: همه ما این گفته را بارها شنیده‌ایم که می‌گویند: سخن گفتن ارزان است. اما جام جهانی این فرصت را با هزینه‌های بسیارگران در اختیار برخی شرکت‌ها قرار داد.

جام جهانی و شبکه اجتماعی

به گزارش شارا، برای مثال نگاهی به یینگلی یک شرکت پانل‌های خورشیدی نشان می‌دهد که 17.5 میلیون دلار برای حمایت از جام جهانی هزینه کرده است. با این کار یینگلی 2 هزار782 مرتبه در رسانه‌های اجتماعی مطرح شده است که به حسابی برای هر ذکر نامش در شبکه‌های اجتماعی 6 هزار و 290 دلار هزینه کرده است.

مک دونالد نیز که در این میان وضعیت بهتری داشته است، در طول بازی‌های جام جهانی 2 میلیون و 700 هزار و 352 مرتبه در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است و این آمار متعلق به پیش از فینال است که توفانی از توییت‌ها را برای این شرکت به همراه داشت. هزینه مکدونالد برای این بازی‌ها به ازای هر بار مطرح شدن در شبکه‌های اجتماعی 6.48 دلار بوده است. اما از آنجا که به ازای خوردن هر دو ساندویج تنها یک بار نامش در میان رسانه‌های اجتماعی آمده است، آیا این پول درست هزینه شده است؟

مشاوره استراتژیک رسانه دیجیتال 25 ای‌ ام با ردیابی مکالمات رسانه‌های اجتماعی جهانی در طول جام جهانی، با استفاده از نرم افزار اگزکت تارگت برای تحلیل آنچه در جام جهانی می‌گذرد، نظرات مردم را درباره حامیان اعلام کرد.

هدف این است که آزمونی میان بازیگران و جام جهانی انجام شود تا میزان پرداختن و گفتگو پیرامون برندها را برای توجیه هزینه در حمایت و تایید ارزیابی کند.

تصور کنید که این شرکت‌ها تا چه اندازه برای دیدن نام خود در پشت سر بازیکنان تیم آلمان خوشحال می شدند اما مساله اینجاست که با این همه مردم هنوز درباره پنل های خورشیدی یینگلی، ماء الشعیر بودوایزر، جوجه های موی پارک و لاستیک قاره هیچ بحثی نمی کند و شاید بتوانیم بگوییم که آنها پول خودشان را بی خودی خرج کردند.

گوردون جلدن هایس می‌گوید: ارزش نامشهود لینک دادن به برند شما در جهان فوتبالیست‌های مشهور بسیار سخت ارزیابی می‌شود. رئیس مدیریت شهرت در 25 ای ام ادامه می دهد: امکان دارد برای سنجش ارزش موارد عملی از ابزارهای شنود در رسانه‌های اجتماعی استفاده کرد.

وی افزود: ارزیابی ارزش افزوده مساله ای بسیار واقعی و جدل انگیز است، همچنان که بازاریابان سعی می کنند بازگشت قابل اطمینان مالی در بازاریابی اجتماعی، اسپانسر شدن و بازاریابی عمومی را پیدا کنند. انفجار ناشی از فعالیت در توییتر در طول جام جهانی خارق العاده بود، این برای برخی از بزرگترین برندهای جهان طبیعی است که هزینه های هنگفت را بر سر این شبکه تخدیر کننده سرمایه‌گذاری کنند.

نتایجی که شرکت ما از این تحقیقات بدست آورده است می‌گوید مک دونالدی که برای هر مصرف کننده‌ای کالایی خوشمزه تلقی می‌شود به ازای هر بار ذکر نامش در شبکه‌های اجتماعی به اندازه دو عدد مکدونالد بزرگ هزینه کرده است و شرکت جلدن هایس برای هربار ذکر نامش به اندازه قیمت دو عدد مکینتاش هزینه کرده است. به اعتقاد ما این هزینه‌ها با میزان بازگشت سرمایه برای این شرکت‌ها همخوان نیستند.

بودوایزر هزینه‌ای برابر با 71.91 دلار را که برابر با 12 عدد ماء الشعیر است برای هر اشاره به او در شبکه های اجتماعی پرداخته است. شرکت موی پارک میز با هزینه 493 هزار و 235 دلار در شبکه های اجتماعی معادل 3 هزار و 162 قطعه جوجه پرداخت کرده است.

شرکت یینگلی عملکرد بدتری داشته است و بیش از 6 هزار دلار برای هر اشاره پرداخته است.

شرکت های حامی جام جهانی بسیار بیشتر از این مقدار هزینه کرده اند و تخمین زده می شود که هرکدام 34 میلیون دلار پرداخته باشند. کیاموتورز 11146 مرتبه اشاره شده است در حالی که ویزا شاید با 5 هزار و 653 بار یادآوری برای هر یادآوری 6000 دلار هزینه کرده‌اند.

کد خبر 266558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha