همشهری آنلاین: یک ژورنال علمی که اخیرا بررسی بحث‌برانگیزی را درباره چگونگی انتشار عواطف بر روی شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود، سوم ژوئیه (۱۲ تیر) در یادداشتی به پاسخ به اعتراضات نسبت به شیوه انجام این تحقیق پرداخت.

به گزارش لایو ساینس این تحقیق که در شماره ۱۷ ژوئیه ژورنال پیشرفت‌های آکادمی علوم آمریکا (PNAS) منتشر شد، به وسیله پژوهشگران فیس‌بوک برای تحقیق درباره پدیده‌ای به نام «سرایت عاطفی» انجام شده بود. پژوهشگران در این بررس انواع پست‌هایی که در فیدهای خبری بیش زا ۶۸۰ هزار کاربرابر فیس‌بوکی قابل دیدن بودند دستکاری کردند، به طوری که برخی از افراد پست‌های مثبت کمتری می‌دیدند و در برخی افراد دیگر شمار پست‌های منفی کمتر شده بود.

این پژوهشگران دریافتند که حالات عاطفی می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا کنند، اما هنگامی که این یافته‌ها منتشر شد، این پژوهش باعث اعتراض افرادی شد که احساس می‌کردند این بررسی حریم شخصی کاربران را زیرپاگذاشته است.

فیس‌بوک این بررس را در طول یک هفته در ژانویه ۲۰۱۲ انجام داده بود و به گفه این شرکت ۶۸۹۰۰۳ فرد به طور اتفاقی برای این بررسی انتخاب شده بودند. به علاوه پژوهشگران گفتند که سیاست استفاده از داده‌‌های فیس‌بوک شامل رضایت آگاهانه برای این بررسی است.

کاربران فیس‌بوک پیش از آنکه آکانت‌شان را روی این سایت رسانه اجتماعی ایجاد کنند باید با سیاست استفاده از داده‌های فیس‌بوک موافقت کنند. اما منتقدان می‌گویند این سیاست نباید به عنوانی بخشی از اصول فراگیر رضایت آگاهانه مورد استفاده قرار گیرد، و پژوهشگران این بررسی در حد کافی به کاربران اجازه خروج از این تجربه اجتماعی را نداده بودند.

ایندرا ورما، سردبیر ژورنال PNAS تصمیم به انتشار این پژوهش با توجه به اطلاعاتی که نویسندگان مقاله فراهم کرده بودند، گرفته شد.

ورما نوشت: »کسب رضایت آگاهانه و امکان دادن به مشارکت‌کنندگان به خروج از تحقیق بهترین شیوه‌ها در اغلب موارد بر اساس «خط مشی حفاظت از سوژه‌های پژوهش‌ انسانی» وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکاست. رعایت این قاعده عام (Common Rule) خط مشی PNAS است، اما یک شرکت خصوصی مانند فیس‌بوک تعهدی به رعایت توصیه مفاد این قاعده عام ندارد و این قاعده عام مانع استفاده از این داده‌ها نیست.»

در عین حال این سردبیر می‌گوید بررسی فیس‌بوک بیانگر «حوزه مهم و نوظهور از پژوهش علوم اجتماعی است که با حساسیت و با هشیاری بیشتر درباره موضاعات مربوط به حریم شخصی به آن نزدیک شد.»

او نوشت: «به هر حال، جمع‌آوری داده‌ها بوسیله فیس‌بوک مایه نگرانی است، زیرا ممکن است شیوه‌های در انجام آن مورد استفاده قرار گرفته باشد که به طور کامل با اصول کسب رضایت آگاهانه و اجازه دادن به مشارکت‌کنندگان برای خروج از تحقیق سازگار نباشد.»

کد خبر 264774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha