چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸
۰ نفر

محمد کرباسی: درباره همه‌پرسی استقلال اسکاتلند و تأثیراتش بر اروپا با دکتر پیروز ایزدی، پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک و کارشناس مسائل اروپا، گفت‌وگو کرده‌ایم.

دکتر پیروز ایزدی
  • اسكاتلندي‌ها در گذشته هم خودمختاري‌هايي داشته‌اند. اكنون چه شده كه مردم اين منطقه به فكر جدايي افتاده‌اند؟

اسكاتلند منطقه كوچكي است و مقام‌هاي آن فكر مي‌كنند كه به‌خاطر سياست‌هاي اقتصادي كه از زمان تاچر بر انگليس حاكم شده يك‌سري صنايعي كه در آنجا وجود داشته از بين رفته است. اگر به سابقه تاريخي هم مراجعه كنيد حدود ۳۰۰ سال قبل اسكاتلند خاندان سلطنتي جداگانه‌اي داشته است. با توجه به همين سابقه تاريخي و نارضايتي از سياست‌هاي اقتصادي است كه مردم اين منطقه فكر مي‌كنند كه اسكاتلند مستقل با منابعي كه در اختيار دارد مي‌تواند وضعيت بهتري داشته باشد.

  • در سال‌هاي گذشته به هر حال ميل به جدايي طلبي در اروپا افزايش پيدا كرده است. اين مسئله به چه خاطر است؟

دليل اصلي اين مسئله به بحرا‌ن‌هاي اقتصادي بازمي‌گردد. برخي مناطق اروپا تصور مي‌كنند با توجه به منابعي كه در اختيار دارند خودشان بهتر مي‌توانند وضعيت اقتصادي خود را سامان دهند و لازم نيست به مناطق ديگر بخشي از درآمدها يا منابع خود را اعطا كنند. اين مسئله به هويت ملي هم گره مي‌خورد و ساكنان اين مناطق احساس مي‌كنند كه جدا از بقيه هستند. به احساس‌هاي قومي و منطقه‌اي معمولاً در بحران‌هاي اقتصادي دامن زده مي‌شود.

  • پيامد اين همه‌پرسي براي اروپا چيست؟

در انگليس قرار است اگر حزب محافظه‌كار در انتخابات بعدي پيروز شود يك همه‌پرسي هم درباره خروج از اتحاديه اروپا برگزار شود. مردم اسكاتلند اتفاقاً از باقي مناطق بريتانيا بيشتر تمايل به باقي ماندن در اتحاديه اروپا را دارند. در نتيجه جدايي اسكاتلند از بريتانيا احتمال خروج اين كشور از اتحاديه اروپا را هم بيشتر مي‌كند. پيامد ديگر اين است كه جدايي اسكاتلند براي مناطق جدايي طلب كشورهاي ديگر مانند اسپانيا و ايتاليا تبديل به يك الگو مي‌شود. جدايي طلبان اين مناطق اروپا درصورت استقلال اسكاتلند انگيزه بيشتري پيدا مي‌كنند و استقلال اسكاتلند مي‌تواند موج جدايي‌طلبي در اروپا را تقويت كند.

  • اسكاتلند بعد از جدايي احتمالي، مي‌تواند درون اتحاديه اروپا بماند؟

اين مسئله هنوز از نظر حقوقي روشن نيست. در اساسنامه‌هاي اتحاديه اروپا هم چنين چيزي پيش‌بيني نشده است. مقام‌هاي اتحاديه اروپا فعلاً منتظرند تا با مشخص شدن نتيجه ماجرا در اين رابطه تصميم‌گيري كنند.

کد خبر 272271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha