همشهری آنلاین: وزارت خارجه روسیه روز شنبه هشدار داد در صورت اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو، واکنش نشان می‌دهد.

 هشدار روسیه به اتحادیه اروپا

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از مسکو، وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: اگر تحریم های جدید اتحادیه اروپا اجرایی شود، ما نیز یقینا واکنش مناسب را در این زمینه نشان می دهیم.

اتحادیه اروپا روز گذشته تحریم های جدیدی را علیه روسیه اعمال و همزمان اعلام کرد در صورتی که مسکو سربازان خود را از اوکراین خارج کند و آتش بس در این منطقه ادامه یابد این تحریم ها اجرایی نخواهد شد.

اتحادیه اروپا در تحریم های جدید ورود 24 مقام دیگر روسیه به 28 کشور این اتحادیه را ممنوع کرد و اموال انها در این منطقه را نیز توقیف می کند. قرار است این تحریم ها از روز دوشنبه اجرایی شود.

این تحریم ها در حالی اعمال می شود که نمایندگان دولت اوکراین و جدایی طلبان طرفدار روسیه روز جمعه طی مذاکراتی در مینسک ˈبلاروسˈ در مورد آتش بس توافق کردند؛ اما ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان گفت امضای توافق نامه به تنهایی دلیل خوبی برای تعویق تحریم ها نیست.

درگیری بیش از پنج ماهه در شرق اوکراین که بر اساس اطلاعات سازمان ملل متحد بیش از دو هزار و 600 کشته و 450 هزار بی خانمان بر جای گذاشت، نگرانی ها را از بابت تبعات سیاسی و اقتصادی این بحران به ویژه به دلیل تدابیر تنبیهی روسیه و اتحادیه اروپا و آمریکا علیه یکدیگر دامن زده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا تاکنون چند دور تحریم های سیاسی و اقتصادی را علیه روسیه به دلیل بحران اوکراین اعلام و اعمال کرده اند. روسیه نیز به تلافی این تحریم ها تدابیر تنبیهی از جمله ممنوعیت واردات محصولات غذایی و میوه را از این کشورها مطرح کرده است.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست روز شنبه (8 شهریور/ 30 اوت) در بروکسل تصمیم گرفتند پیش از اعمال تحریم های سخت گیرانه اقتصادی علیه روسیه یک هفته برای تنش زدایی در شرق اوکراین به مسکو وقت بدهند.

رویارویی روسیه با اروپا و آمریکا به دلیل بحران اوکراین، بدترین رویارویی آنها بعد از پایان جنگ سرد در 1990 توصیف شده است.

تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود ضمن توافق در خصوص اعمال تحریم های اقتصادی جدید علیه روسیه اعلم کردند در صورت عقب نشینی نیروهای مسکو از اوکراین و ادامه آتش بس، این تحریم ها لغو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دو منبع بروکسل و نیوپورت ولز، دیپلمات ها معتقدند این دور از تحریم ها ، شرکت دولتی ˈروس نفتˈ و ˈگازپرومˈ روسیه را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. از طرف دیگر شرکت های روسیه سخت تر از گذشته می توانند در اتحادیه اروپا سرمایه جذب کنند.

بر اساس این گزارش، کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین در مورد تشدید تحریم های مرتبط با صادرات کالاهایی با استفاده دوگانه، توافق کردند.

تحریم بانک های دولتی روسیه و فروش اوراق قرضه آنها در بازارهای اروپایی نیز از دیگر موارد تحریم های مورد توافق روز گذشته است.

افزون بر این، بر اساس تحریم های روز گذشته، 24 نفر دیگر به فهرست افرادی که اجازه ورود به اتحادیه را ندارند و اموال آنها در اتحادیه اروپا توقیف می شود افزوده شده اند.

سفرای کشورهای اتحادیه اروپا در مورد بسته تحریمی علیه افراد و بخش های اقتصاد روسیه توافق کردند.

اجرای این بسته از روز دوشنبه آغاز می شود اما در صورت استمرار آتش بس، تحریم ها لغو خواهند شد. پیش از این دیپلمات ها در مورد تعویق احتمالی تحریم ها صحبت کرده بودند، اما بعد از مهلت یک هفته ای به ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه برای پایان دادن به بحران اوکراین، ابهام در وضعیت این درگیری ها باعث اعلام تحریم های روز گذشته شد.

رییس کمیسیون اروپا، شاخه اجرایی این اتحادیه و رییس شورای اروپا که ریاست 28 کشور عضو این شورا را برعهده دارد، با تایید اعمال تحریم ها از روز دوشنبه گفتند این تحریم ها ابزار اجرایی کاملی به اتحادیه می دهد که بر اساس آن می توانیم در زمانی کوتاه نسبت به تحولات اوکراین واکنش نشان دهیم. همچنین تحریم های آتی کارآمدی تدابیر فعلی را افزایش می دهد.

ˈخوزه مانوئل باروسوˈ رییس کمیسیون اروپا و ˈهرمان ون رامپویˈ رییس شورای اروپا افزودند: تحریم های جدید همچنین نشان می دهد اتحادیه اروپا با تحریم روسیه به دنبال تغییر عملکرد مسکو در قبال بحران اوکراین است.

این تحریم ها در حالی اعمال شد که نمایندگان دولت اوکراین و جدایی طلبان طرفدار روسیه روز جمعه طی مذاکراتی در مینسک ˈبلاروسˈ در مورد آتش بس توافق کردند؛ اما ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان گفت امضای توافق نامه به تنهایی دلیل خوبی برای تعویق تحریم ها نیست.

وی در کنفرانس خبری در حاشیه نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که باید مشخص کنیم آیا آتش بس اجرا شده و آیا سربازان روس از اوکراین خارج شده اند. در شرایط فعلی همه چیز مبهم است.

کد خبر 271089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha