جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اجلاس سران جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع (همسود) روز جمعه در مینسک پایتخت بلاروس آغاز بکار کرد.

برگزاری نشست سران همسود در مینسک

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، در دستور کار اجلاس همسود، مسایل مربوط به روابط کشورهای این حوزه و برخی مسایل بین المللی با محوریت بحران اوکراین قرار دارد.

آلکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس که میزبانی این اجلاس را دارد، در مراسم گشایش این نشست با بیان این که تنش ها در اوکراین به شدت افزایش یافته است و این یک مساله محلی نیست، اظهار داشت: وضعیت اوکراین بر اوضاع جمهوری های شوروی سابق و روند همکاری ها تاثیر گذاشته است.

لوکاشنکو از روند واگرایی و کاهش همکاری ها در جامعه همسود ابراز نگرانی کرد و گفت: طرف های متخاصم در مناقشه اوکراین باید توافق های به دست آمده در اجلاس مینسک را اجرا کنند تا صلح و آرامش در مناطق جنوب و شرق اوکراین برقرار شود.

لوکاشنکو یادآورشد: مناقشه اوکراین را باید طرف های مناقشه حل و فصل کنند و به جستجوی راه حل این مساله در اروپا و آمریکا نپردازند.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، رییس جمهوری روسیه نیز در اجلاس مینسک بر ضرورت توسعه همکاری ها میان کشورهای عضو جامعه همسود در عرصه های مختلف تاکید کرد.

ولادیمیر پوتین گفت: هر سال عرصه فعالیت های عملی سازمان همسود گسترش می یابد و امروز تمام حوزه های روابط کشورهای عضو این جامعه را دربرمی گیرد.

پوتین در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت فراوان همکاری های اقتصادی با کشورهای همسود برای روسیه، به کاهش حجم این همکاری ها در سال جاری اشاره کرده و گفت: حجم مبادلات تجاری روسیه با کشورهای همسود در نیم سال اخیر به 111 میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته که 123 میلیارد دلار بود ، کاهش یافته است.

وی حجم مبادلات بازرگانی روسیه با کشورهای همسود را در سال 2013 به میزان 235 میلیارد دلار اعلام کرد.

رییس جمهوری روسیه همچنین گفت که کشورش مخالفتی با همکاری های تجاری اوکراین و مولداوی با اتحادیه اروپا ندارد ، اما در مورد شرایط این همکاری ها باید موافقت حاصل شود.

در ادامه این اجلاس میخاییل یژل سفیر اوکراین در بلاروس به نمایندگی از کشورش گفت که دولت اوکراین برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در منطقه دونباس (استان های دونتسک و لوهانسک) تلاش می کند.

وی افزود: حداکثر تلاش های ممکن را برای اجرای توافق های موجود برای حل و فصل مسایل اوکراین به عمل می آوریم.

اجلاس مینسک در حال برگزاری است و در دستور کار آن موضوعات مربوط به همکاری های کشورهای عضو این جامعه در عرصه های اقتصادی، انسانی و امنیتی و نیز برخی مسایل بین المللی قرار دارد.

روسای جمهوری روسیه، بلاروس، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، مولداوی، ارمنستان، تاجیکستان،ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و سفیر اوکراین در مینسک در این اجلاس شرکت دارند.

کد خبر 274423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha