همشهری آنلاین: اوکراین و روسیه روز پنج‌شنبه ۸ آبان (۳۰ اکتبر) با وساطت اتحادیه اروپا٬ توافقی را به امضا رسانده‌اند که موجب ازسرگیری صادرات گاز روسیه به اوکراین خواهد شد. به این ترتیب با اعتباری که بخش بزرگی از آن توسط هم‌پیمانان اوکراین در اتحادیه اروپا تامین خواهد شد٬ صادرات گاز روسیه به این کشور در زمستانی که در پیش است، تا مارس ۲۰۱۵ هم ادامه خواهد یافت.

توافق گازی روسیه با اوکراین و اتحادیه اروپا

با وجود اختلافات عمیق میان اوکراین و اتحادیه اروپا با روسیه٬ توافقی حاصل شده که بر اساس آن روسیه صادرات گاز به اوکراین را در زمستان امسال هم ادامه خواهد داد. هم‌پیمانان غربی کی‌یف٬ ضامن و واسطه این توافق حیاتی‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این توافق که در پی چندین دور از مذاکرات بی‌نتیجه در هفته‌های گذشته حاصل شد٬ حال از حجم نگرانی‌ها پیرامون یک «نبرد جدید بر سر گاز» می‌کاهد. به رغم اعلام آتش‌بس میان دولت اوکراین و شورشیان جدایی‌طلب حامی روسیه در شرق این کشور٬ درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. بسیاری در اروپا نگران قطع صادرات در پی گسترش درگیری‌ها بودند.

در حالی که مناقشه گازی میان روسیه و اوکراین تشدید شده، تشکیل منطقه حائل در مناطق جنگی در شرق اوکراین با موفقیت‌هایی همراه است. جدایی‌طلبان شرق اوکراین نیز اعلام کرده‌اند که قصد دارند انتخابات محلی برگزار کنند.

با توجه به این‌که بخش قابل‌توجهی از گاز مورد نیاز اروپا که از طریق روسیه تامین می‌شود از مجرای اوکراین می‌گذرد٬ هرگونه بی‌ثباتی در حوالی خطوط لوله می‌تواند ذخایر زمستانی اروپا را با مشکلات جدی مواجه کند و روزهای سخت و سوزناکی را برای اروپایی‌ها رقم بزند.

خوزه مانوئل باروسو٬ رئیس کمیسیون اروپا و تیم‌اش ۲۴ ساعت پیش از پایان یافتن دوره خدمت‌شان در اتحادیه اروپا زمینه دست‌یابی به این توافق حیاتی را فراهم کردند.

او در مصاحبه‌ای پس از نهایی شدن توافق و امضای آن توسط وزیران انرژی روسیه و اوکراین و کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که مردم اروپا در زمستان امسال با معضل سوز و سرما دست به گریبان باشند و حالا می‌توان مطمئن بود که این اتفاق رخ نخواهد داد.»

گونتر اوتینگر٬ کمیسر انرژی اتحادیه اروپا هم درباره دست‌یابی به این توافق گفت که در شکل‌گیری آن «کورسویی از تشنج‌زدایی» دیده که می‌تواند بستر حل اختلافات میان مسکو و کی‌یف را فراهم کند؛ اختلافاتی که با بالا گرفتن‌اش شرق و غرب بار دیگر در موقعیتی جنگ‌سردگونه در برابر یکدیگر قرار گرفتند.

ارزش این قرارداد ۶ / ۴ میلیارد دلار است و بر اساس آن اوکراین باید تا پایان سال جاری میلادی رقمی معادل ۱ / ۳ میلیارد دلار را در دو قسط بپردازد تا بدهی‌های گذشته‌اش به کمپانی روسی «گازپروم» را هم جبران کند. یک و نیم میلیارد دلار باقی‌مانده هم از طریق کمک‌های اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول تامین خواهد شد.

کمیسیون اروپا اعلام کرده که کمکی بی‌سابقه برای تامین بدهی‌های اوکراین در اختیار این کشور قرار گرفته و صندوق بین‌المللی پول هم اطمینان داده که اوکراین می‌تواند از همه ظرفیت‌های این نهاد برای پرداخت بدهی‌های مرتبط با گاز استفاده کند. اوکراین با جمعیتی ۴۵ میلیون نفری٬ از هم‌اکنون با سرمایی طاقت‌سوز در بسیاری از نقاط کشور مواجه است.

مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند با تشکیل دولت حامی غرب در اوکراین در پی برگزاری انتخابات پارلمانی در هفته گذشته٬ دولت‌مردان جدید این کشور باید به سرعت بکوشند تا اصلاحات اقتصادی مورد نظر کمیسیون اروپا و صندوق بین‌المللی پول را اعمال کنند تا به این ترتیب زمینه دریافت کمک‌های بیشتر از سوی نهادهای بین‌المللی هم فراهم شود.

کد خبر 276462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha