همشهری آنلاین: صدر اعظم آلمان روز دوشنبه در سخنانی تند علیه رییس جمهوری روسیه، درباره آنچه شعله ور شدن منطقه به خاطر سیاست‌های مسکو در بحران اوکراین خواند، هشدار داد و مسکو را متهم کرد که نظم جهانی را زیر سوال برده است.

سخنان تند مرکل علیه پوتین

به گزارش ایرنا،آنگلا مرکل که به منظور شرکت در اجلاس  گروه 20 به بریزبن استرالیا سفر کرده است،روز دوشنبه طی سخنانی در سیدنی با انتقاد شدید از عملکرد ولادیمیر پوتین در قبال مسئله اوکراین،گفت: بحران اوکراین تنها مربوط به منطقه نمی شود بلکه همه اتحادیه اروپا رادر بر می گیرد و ما در قبال آن مسئول هستیم.

مرکل ادامه داد: امروز گرجستان، مولداوی و صربستان نیز در معرض سیاست های خطرناک توسعه طلبانه روسیه هستند و درصورت ادامه این روند، بالکان غربی نیز در آینده دستخوش بحران خواهد بود.

صدر اعظم آلمان افزود: پوتین بر پایه تفکر کهنه قدرت طلبی حاکم به روسیه، اوکراین را به عنوان منطقه نفوذ خود می بیند و برای گسترش این نفوذ قوانین بین المللی را زیر پا می گذارد.

مرکل اظهار داشت: بعد از دوران وحشتناک دو جنگ جهانی و همچنین پایان جنگ سرد، مسکو امروز نظم جهانی را زیر سوال برده است و ما ادامه این سیاست را در تلاش روسیه برای بی ثبات کردن اوکراین شرقی می بینیم .

وی افزود: من نمی توانم بپذیریم دوران آلمان شرقی دوباره احیا شده، دوره ای که بدون تایید روسیه هیچ حرکتی امکان پذیر نبود زیرا این مطابق با ارزش های غربی نیست.

به گفته مرکل، 'ولادیمیر پوتین از حل بحران اوکراین براساس تلاش های دیپلماتیک و قانونمدارانه و بر پایه احترام متقابل خودداری می کند، اما اتحادیه اروپا از هیچ کوششی برای حل سیاسی این بحران دریغ نخواهد کرد'.

هفته نامه اشپیگل نیز با انتشار مطلبی در این باره، با استناد به یک سند محرمانه از وزارت امور خارجه آلمان نوشت: دولت مرکل بشدت از سیاست های ضد غربی روسیه در منطقه بالکان نگران است.

این نشریه آلمانی افزود: برلین از اینکه مسکو با تلاش برای همکاری نظامی تنگاتنگ و ارسال گاز به صربستان و بوسنی و هرزگوین به دنبال جلب مشارکت و نزدیک شدن به این کشورها است احساس نگرانی می کند.

مواضع تند صدر اعظم آلمان علیه رییس جمهوری روسیه درحالی مطرح شده است که ولادیمیر پوتین یکشنبه شب در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آلمانی با تاکید بر اینکه 'باید راهی برای حل بحران اوکراین وجود داشته باشد'، از وجود 'تهدید پاکسازی قومی' در این کشور ابراز نگرانی کرد.

موگرینی: تحریم های جدید علیه روسیه بررسی می شود

از سوي ديگر فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت که وزرای امور خارجه عضو این اتحادیه تحریم های جدید علیه روسیه را بررسی می کنند، اما باید در ها را به روی مسکو بازنگه داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی 'ای یو بیزینس' وی پیش از آغاز این نشست در جمع خبرنگاران افزود: یقینا اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه را بررسی می کنیم، اما تحریم ها به خودی خود موثر نیست؛ بلکه اگر با تدابیر دیگر به کار گرفته شوند می توانند ابزاری باشند.

موگرینی خاطرنشان کرد:اتحادیه اروپا باید راهبردی کامل بیابد که شامل واداشتن اوکراین به اجرای اصلاحات به ویژه در زمینه احیای امنیت مدنی باشد. وزرای امور خارجه همچنین این موضوع را بررسی می کنند چطور می توان با روسیه وارد روند گفت وگو شد.

نشست وزرای اتحادیه اروپا در حالی انجام می شود که نشست دوروزه گروه 20 در 'بریزبن' استرالیا عرصه رویارویی سران اروپایی با 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه شد که وی را به حمایت از جدایی طلبان در شرق اوکراین متهم می کردند.

بر اساس این گزارش تحریم هایی که امروز بررسی می شود بیشتر به افزودن نام اشخاص حقیقی و حقوقی نزدیک به پوتین در فهرست تحریم ها محدود خواهد شد.

'لابومیر زائورالک' وزیر امور خارجه جمهوری چک نیز پیش از این نشست گفت: ما آماده حمایت از افزایش تحریم ها علیه اشخاص حقیقی هستیم و این یکی از مهم ترین محورهای گفت وگوهای امروز است.

وی افزود: تحریم های بیشتر علیه روسیه احتمالا در نشست دسامبر (آذر/دی) وزرای خارجه اتحادیه اروپا علیه آمریکا بررسی می شود.

کد خبر 278192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha