شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

دهمین اجلاس آسیا - اروپا به میزبانی ایتالیا بیشتر از آنکه به مسائل میان ۲قاره بپردازد با حضور روسای جمهور روسیه و اوکراین زیر سایه ماه‌ها بحران میان این‌دو کشور قرار گرفت و به صحنه تقابل رو در روی پوتین با رهبران اروپا تبدیل شد.

رویارویی پوتین و رهبران اروپا در میلان


به همين‌خاطر روز گذشته ديدار ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه و پترو پروشنكو همتاي اوكرايني او در شهر ميلان ايتاليا و در حاشيه اين اجلاس پر رنگ‌تر از متن آن شد و نگاه همه رسانه‌ها را به گفت‌وگوهاي ميان دوطرف جلب كرد. خبرگزاري فرانسه به همين‌خاطر گزارش داده كه بيشتر از آنكه اهداف اين اجلاس مورد توجه قرار بگيرد همه نگاه‌ها طي 2روز نشست به پوتين جلب شده است. منابع نزديك به دولت روسيه اعلام كرده‌اند كه پس از ماه‌ها تنش مذاكره ميان سران روسيه و اوكراين «مثبت و سازنده» بوده است اما هيچ جزئياتي از اين ديدار حساس منتشر نشده و به همين‌خاطر به‌نظر نمي‌رسد نتيجه مشخصي در ميلان به‌دست آمده باشد. علاوه بر اين سخنگوي كرملين اعلام كرده همچنان اختلاف‌ها ميان دوطرف ادامه دارد. رهبران اوكراين و روسيه، همراه با سران و رهبران حدود 50كشور ديگر آسيايي و اروپايي، براي شركت در اجلاس دوروزه آسم به ميلان رفته‌اند. آمريكا و اروپا پيش از آغاز اين اجلاس بار ديگر مسكو را تهديد كردند تا زماني كه روسيه دست از آنچه آنها مداخله در اوكراين ناميدند برندارد تحريم‌هاي اين كشور ادامه خواهند داشت. رئيس‌جمهور روسيه هم با هشدار درباره اينكه بهتر است اروپا و آمريكا دست از تهديد بردارند گفت: يادتان باشد كه اختلاف ميان قدرت‌هاي هسته‌اي برتر چه‌مي‌تواند بر سر ثبات راهبردي بياورد.

مهم‌ترين محور گفت‌وگوها در حاشيه اين اجلاس درباره نقض مكرر آتش بسي بوده است كه توافق آن حدود يك‌ماه قبل در پايتخت بلاروس به‌دست آمد. روسيه و اوكراين يكديگر را به نقض آتش بس و زير پا گذاشتن اين توافق متهم كرده‌اند. در مقدمه‌چيني براي همين مسئله بود كه روز چهارشنبه باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا، آنگلا مركل صدراعظم آلمان و ماتئو رنزي، نخست‌وزير ايتاليا در پيام مشتركي، روسيه را به‌خاطر حمايت از جدايي‌طلبان شرق اوكراين مسئول نقض آتش‌بس دانستند و از روسيه خواستند آتش‌بس را رعايت كند. روس‌ها اما علت ادامه تنش در شرق اوكراين را برآورده نشدن خواسته‌هاي ساكنان اين منطقه دانسته‌اند.

ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه كه تحريم‌ها عليه كشورش از سوي آمريكا و اروپا بر سر مسئله اوكراين همچنان ادامه دارد ترجيج‌داده شخصاً به شمال ايتاليا برود تا با روش خودش براي كاهش تحريم‌هاي اروپا تلاش كند. پوتين پيش از سفر به ميلان خط و نشان خودش را براي ادامه تحريم اروپايي‌ها كشيد و هشدار داد كه كه نمي‌تواند براي زمستان امسال تأمين گاز اروپا را ضمانت كند. اوكراين در مسير خط لوله انتقال گاز روسيه به اروپاي غربي قرار دارد و در گذشته، از تخفيف ويژه‌اي در گاز مصرفي خود برخوردار مي‌شد. حالا با اختلاف ميان دوطرف مسئله گاز يكي از موضوعات محوري مذاكره پوتين با اوكراين و اروپا در اجلاس آسم بود تا نگراني اروپا در آستانه فصل سرد مشخص شود. به همين‌خاطر پوتين پنجشنبه شب با آنگلا مركل، صدراعظم آلمان بر سر صادرات گاز به اروپا و بحران اوكراين گفت‌وگو كرد. اجلاس ۲۰۱۴ آسم در حالي روز پنجشنبه كار خود را آغاز كرد كه همزمان با آن ارزش سهام در اغلب بازارهاي بورس اروپايي سقوط كرد؛ هرچند تهديد ميان اروپا و روسيه همچنان ادامه دارد اما به‌نظر مي‌رسد با نگراني از تشديد ركود اقتصادي اين اجلاس مقدمه‌اي خواهد بود تا اروپايي‌ها موضع خود را نسبت به مسكو نرم‌تر كنند.

اجلاس ميلان در ميان تدابير امنيتي

اجلاس آسيا - اروپا در جريان نشست رهبران شماري از كشورهاي 2قاره در بانكوك، پايتخت تايلند، در سال ۱۹۹۶ پايه‌گذاري شد و در حال حاضر 49كشور از اروپا، حوزه آسيا پاسيفيك و آسيا همراه با كميسيون اتحاديه اروپا و دبيرخانه اتحاديه كشورهاي جنوب شرق آسيا(آسه آن) در آن عضويت دارند. اجلاس سران كشورهاي عضو هردو سال يك‌بار به‌منظور بررسي راه‌هاي گسترش همكاري بين‌قاره‌اي برگزار مي‌شود. در جريان برگزاري دهمين اجلاس آسم در ميلان بيش از 2هزار مأمور پليس مسئوليت تأمين امنيت اين اجلاس دوروزه را بر عهده داشتند. جت‌هاي نظامي در حالت آماده باش براي اوضاع اضطراري قرارگرفته و با اعلام منطقه قرمز خيابان‌هاي اطراف محل برگزاري اين اجلاس كاملا بسته شده بود.

کد خبر 275094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha