شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

محمد کرباسی: سوئد در اروپای بحران‌زده این روزها همیشه به‌عنوان نماد ثبات سیاسی، آرامش و امنیت شناخته می‌شد اما مردم این کشور امروز در حالی برای شرکت در انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌های رأی می‌روند که راست‌های افراطی پس از ایجاد هفته‌ها ناآرامی و خشونت در این کشور احتمالا خواهند توانست قدرت بیشتری کسب کنند تا خواب این نماد ثبات اروپا هم آشفته شود.

نقشه

در طول هفته‌هاي گذشته و با نزديك شدن به موعد انتخابات امروز، خيابان‌هاي سوئد شاهد آتش‌زدن ماشين‌ها و درگيري گسترده با پليس بود كه در اين كشور كه هميشه روزهاي آرامي را داشته رويدادي بي‌سابقه است. راست‌هاي افراطي و مخالفان آنها چندين روز در خيابان‌ها با هم به‌تقابل پرداختند و وقتي تصاوير رد شدن پليس اسب سوار از روي معترضان منتشر شد، براي همه معلوم شد كه سوئد ديگر آن كشور آرام گذشته نيست.

خبرگزاري فرانسه براساس نظرسنجي‌ها گزارش داده كه در انتخابات امروز احزاب راست‌افراطي با سياست‌هاي ضدمهاجرت خود احتمالاً خواهند توانست جاي پاي خود را محكم كنند. براساس نظرسنجي‌ها هر چند سوسيال دمكرات‌ها احتمالاً در اين انتخابات با داشتن 45.8 آرا در جايگاه اول قرار مي‌گيرند اما بيشترشدن بي‌سابقه حمايت از احزاب راست افراطي با سياست‌هاي ضد‌مهاجرت احتمالاً كرسي‌هاي آنها را در پارلمان دوبرابر خواهد كرد. با توجه به اينكه هيچ كدام از احزاب سوئد توان آن را ندارند كه اكثريت آرا را از آن خود كنند، اين احتمال وجود دارد كه احزاب راستگراي تندرو بتوانند قدرت بيشتري بگيرند.

نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه حزب مخالف دولت حدود 10درصد از ديگر احزاب پيش است. عملكرد نه چندان خوب دولت حاكم در زمينه آموزش باعث شده است كه محبوبيت سوسيال دمكرات‌ها افزايش پيدا كند. اما در اين ميان اين نظريه وجود دارد كه راست‌هاي افراطي مي‌توانند از موقعيت بهتري استفاده كنند. احزاب راست افراطي سوئد از سال ۲۰۱۰ كه وارد پارلمان شدند توانسته‌اند حمايت از خود را درنظرسنجي‌‌ها دوبرابر كنند.

سوئد براي مهاجران در همه سال‌هاي گذشته كشوري امن بوده است اما اكنون شعارهاي نژادپرستانه در همه جاي شهرهاي اين كشور ديده مي‌شود. راست‌هاي افراطي همه مشكلات اين كشور را به‌خاطر مهاجران مي‌دانند و حتي نامزدهاي انتخاباتي با ريشه‌هايي از كشورهاي ديگر در شبكه‌هاي اجتماعي تهديد شده‌اند. در روزهاي گذشته ۹ نفر از اعضاي حزب دمكرات سوئد به‌خاطر اظهارنظر در سايت‌هاي راست افراطي اخراج شدند. در‌واقع گفته مي‌شود كه تعداد زيادي از نامزدهاي احزابي كه به نام راست افراطي شناخته نمي‌شوند هم ريشه‌هاي فكري در اين زمينه دارند و اظهارات نژادپرستانه آنها اين مسئله را مشخص كرده است. روزنامه اكسپرسن سوئد در گزارشي در اين رابطه نوشته است كه بسياري از اين اظهارنظرها با بيانيه‌ حزب دمكرات‌هاي سوئد درمورد تحمل نكردن نژادپرستي درتضاد است.

  • راست‌هاي افراطي درحال تصرف اروپا

در ۲۲ ژوئيه سال ۲۰۱۱ وقتي اندرس برينگ برويك حاضران در اردوي جوانان حزب كارگر نروژ را به رگبار بست خيلي‌ها اين مسئله و خطر راست‌هاي افراطي را در كشورهاي حتي آرام اروپا درك كردند. نروژ هيچ وقت حمله‌اي اين چنين خونين را به ياد نداشته است اما حالا اندرس برينگ برويك از داخل زندان دارد براي خودش طرفداران حزب فاشيست را جمع مي‌كند تا اين حزب را تشكيل دهد. به‌خاطر همين موج در اروپا، نخست‌وزير فرانسه به تازگي هشدار داد كه راست‌هاي افراطي در حال رسيدن به دروازه‌هاي قدرت در فرانسه هستند.

مانوئل والس با مشخص شدن نظرسنجي‌ها اعلام كرده كه سياستمداران بايد متفاوت با گذشته حرف بزنند و عمل كنند تا مجبور نباشند هزينه سنگين آن را در آينده بپردازند.با وجود همه تلاش‌هاي صورت‌گرفته براي حل و فصل بحران اقتصادي حالا قاره سبز با سرعت بيشتري به سمت واگرايي بيشتر هم در داخل اتحاديه اروپا و هم در ميان گروه‌هاي اجتماعي و طبقات كشورهاي مختلف پيش‌ مي‌رود. راست‌هاي افراطي هم با اتحاديه اروپا مخالف هستند و هم از مهاجران و اقليت‌ها به‌عنوان سپربلا استفاده مي‌كنند. اين احزاب توجيه‌هاي ساده‌اي را در برابر مردم قرار مي‌دهند و افكار عمومي هم به‌خاطر شرايط بد ركود اقتصادي و نرخ بالاي بيكاري جذب اين شعارها مي‌شوند.

در كشورهايي مانند يونان، فرانسه، هلند، انگليس، آلمان اين مسئله به خوبي قابل مشاهده است. در انتخابات اخير پارلمان اروپا هم راست‌هاي افراطي به پيروزي چشمگيري دست پيدا كردند كه رسانه‌ها آن را يك زلزله براي اروپا خواندند. اگر به فهرست احزاب راست افراطي اروپا نگاهي بيندازيد متوجه مي‌شويد كه طرفداران آنها هر روز در حال بيشتر شدن هستند. حالا در كشورهايي مانند سوئد و سوئيس هم كه هميشه به آرامش مشهور بوده‌اند و حتي نظام‌هاي اقتصادي‌شان براساس همين امنيت و ثبات سياسي طراحي شده هم راست‌هاي افراطي خواب اروپا را آشفته كرده‌اند.

کد خبر 271799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha