پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پارلمان اروپا به اعضای آینده کمیسیون اروپا رای مثبت داد و به این ترتیب، تیم ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا کارش را از نخستین روز ماه نوامبر ۲۰۱۴ آغاز خواهد کرد.

european union

یونکر درباره مشکلات بیکاری جوانان در اروپا چنین گفت: "شاهد رشد نسلی از جوانان اروپایی هستیم که راه خود را گم کرده‌اند و با مشکل بیکاری روبرو هستند. ما در حال اجرای یک برنامه خوب سرمایه گذاری هستیم. این برنامه در میان مدت به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد و جوانان هم از رشد بهره خواهند برد."

ائتلاف احزاب سوسیال دمکرات به کمیسیون اروپا آقای یونکر رای مثبت داد. جانی پیتلا، رئیس این ائتلاف در این زمینه گفت: "برنامه‌های و تعهدهای آقای یونکر ما را متقاعد کرد. این تعهدها شامل، ۳۰۰ میلیارد یورو برای توسعه و ایجاد فرصت‌های شغلی، اجرای پیمان مربوط به کارگران و حق زنان برای استفاده از مرخصی پس از دوران بارداری است."

از سوی دیگر به نظر می‌رسد، احزاب سبز در پارلمان اروپا مخالف تعدادی از اعضای کمیسیون هستند. اسکا کلر، نماینده آلمانی پارلمان اروپا درباره این موضوع گفت: "بنظر ما تعدادی از کمیسرها نباید انتخاب می شدند. بعضی از آنها با مشکل تضاد منافع روبرو هستند. تعدادی از آنها ایده های مثبتی برای آینده اروپا ندارند. کمیسر مجارستان از نویسندگان قانون رسانه‌ها در کشورش است، کسی که مسئول وضعیت فرهنگی است."

ائتلاف احزاب دمکرات مسیحی، سوسیال دمکرات و لیبرال از کمیسیون جدید حمایت کردند.

برای بررسی رای پارلمان اروپا، اودری تیلور، گزارشگر یورونیوز با ویوین پرتوسو، از انستیتوی فرانسوی روابط بین‌الملل در بروکسل گفتگو کرده است.

  • کمیسیون آقای یونکر کارش را اول نوامبر شروع خواهد کرد، بزرگترین چالش پیش روی او چیست؟

پرتوسو: به نظر من باید بین پروژه های کوتاه مدت، میان مدت و اصلاحات ساختاری کمیسیون تفاوت گذاشت. یکی از پروژه های اصلی مربوط به رشد و ایجاد شغل است. چرا که مدت پنج سال است که این موضوعات دغدغه اصلی کشورهای عضو، مردم، پارلمان، کمیسیون و شورای اتحادیه اروپاست. با توجه به محدودیت های موجود، اتحادیه اروپا باید به شکل جدی به این مسائل بپردازد.

دو پروژه‌ای که کمیسیون آقای یونکر در آینده نزدیک اجرا خواهد کرد عبارتند از یک، ایجاد بازار مشترک دیجیتال که موجب هماهنگی خواهد شد. در واقع این پروژه جدیدی نیست، کمیسیون آقای باروسو این کار را شروع کرد. ولی در حال حاضر، یک کمیسر برای پیش بردن این پروژه تعیین شده و این نمایان گر اهمیت این موضوع است. ایجاد اتحادیه انرژی اولویت دوم است. در اتحادیه انرژی می توان به مسائل مختلفی پرداخت. چالش اساسی اینجا است که ببینم آنها چه اولویت های در نظر خواهند گرفت. وظیفه کمیسیون است که تشخیص دهد چه اقدام سریع و موثری برای پیشبرد این پروژه باید انجام شود.

  • برنامه توسعه اقتصادی که ۳۰۰ میلیارد یورو برای اجرای آن در نظر گرفته شده، سه ماه دیگر توسط رئیس کمیسیون ارائه خواهد شد. آیا این برنامه مهمی است؟

بله، مهم است. این بخشی از پروژه ساختاری ایجاد شغل، رشد اقتصادی و سرمایه گذاری است. باید دید به چه شکل می توان اقتصاد اروپا را به حرکت در آورد؟ آقای یونکر باید منابع مالی تامین کننده این ۳۰۰ میلیارد را پیدا کند. نباید در حد حرف بماند و در آخر به رقمی برسیم که با ۳۰۰ میلیارد فاصله داشته باشد. این یک چالش جدی برای او است، زیرا در حال حاضر منابع این ۳۰۰ میلیارد مشخص نیست. چالش دیگر او این است که پروژه های تهیه کند تا این ۳۰۰ میلیارد به شکل موثر هزینه شود.

کد خبر 275694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha