همشهری آنلاین: وزیر دفاع گفت: بعد از فروپاشی نظام دوقطبی، نظام سلطه که در ابتدا تلاش داشت با جنگ بین تمدنی، انقلاب اسلامی و پیامدهای آن را مهار کند، امروز به سیاست جنگ درون تمدنی جهان اسلام روی آورده و داعش محصول چنین سیاستی هستند.

حسین دهقان

به گزارش تسنیم، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در همایش سالانه روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور طی سخنانی با تشریح اهمیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک جمهوری اسلامی ایران و نقش قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تصریح کرد: اقتدار دفاعی و قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح پشتوانه سیاست خارجی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک قدرت منطقه ای نقش محوری و تأثیرگذار در عرصه جهانی و منطقه ای ایفاء کرده است.

وزیر دفاع با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در یک انسداد ژئوپلتیک قرار داشت، گفت: انقلاب اسلامی این انسداد ژئوپلتیک را در هم شکست و باوجود توطئه‌ها و تهدیداتی که در سه دهه اخیر علیه ایران بکار بسته‌اند، با اقتدار از این موانع و تهدیدات عبور کرده و با دو قاعده سرزمین موثر و رهبری شاخص و برجسته در کنار اتحاد سرزمینی ،انسجام ملی ناشی از رهبری ، روحیه استقلال طلبی و رفتار مستقل سیاسی یک الگوی جدید را در این عرصه ارائه کرده است.

سردار دهقان گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران نه تنها دارای انسداد ژئوپلتیک نیست بلکه در مقابله با تهدیدات مدرن با اقتدار تمام عیار که همانا بازدارندگی موثر است قادر بوده با اطمینان، هرگونه تهدیدی از سوی نظام سلطه را با پشتوانه مردمی با قاطعیت پاسخ دهد.

وزیر دفاع در ادامه با بیان اینکه این اقتدار بی پشتوانه نیست تاکید کرد: قادریم آنچه که خود با تکیه بر توان علمی و مهندسی طراحی و تولید می‌کنیم در خدمت یک دفاع موثر قرار دهیم.

سردار دهقان تاکید کرد: وزارت دفاع با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های فراوانی که از سوی دشمنان اعمال شده، با تبدیل آن به فرصت، فرایند پاسخ به نیاز نیروهای مسلح را نهادینه و بومی کرده و نیروهای مسلح را قادر سازد که بتوانند به تهدیدات واکنش مناسب نشان دهند.

وزیر دفاع، اشراف و تسلط برتحرکات، اقدامات و برنامه های دشمن را از اصول مهم راهبرد دفاعی کشورمان برشمرد و افزود:درک درست و واقع بینانه از موقعیت دشمن و خودی موجب شده جمهوری اسلامی ایران در موضع برتر و تاثیرگذار در محیط امنیتی قرار گرفته بطوری که در مقابله با تهدید از موضع سازش برخورد نکند.

وی گفت: قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و متحدینش موجب شده رژیم صهیونیستی که تا دیروز رویای تسلط برنیل تا فرات را در سر می‌پروراند برای تامین امنیت خود به دیوار حائل محدود و متوسل شود و در مقابله با جریان انتفاضه مردم فلسطین و مقاومت جانانه مردم غزه در یک بن بست ژئوپلتیک قرار گیرد.

سردار دهقان با تشریح تحولات و حوادث اخیر در منطقه خاورمیانه گفت: بعد از فروپاشی نظام دوقطبی، نظام سلطه که در ابتدا تلاش داشت با جنگ بین تمدنی، انقلاب اسلامی و پیامدهای آن را مهار کند، امروز به سیاست جنگ درون تمدنی جهان اسلام روی آورده و داعش و سایر جریانات افراطی و خشونت طلب محصول چنین تفکر و سیاستی است.

وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت و جایگاه دیپلماسی دفاعی و تاکید بر نقش نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در پیشبرد این مهم گفت: ما آمادگی داریم به جزء یکی دو کشور با همه کشورهای جهان با اولویت کشورهای همسایه ، اسلامی و همسو روابط دفاعی سازنده داشته باشیم و از فرصت هایی که در این زمینه وجود دارد حداکثر بهره برداری را برای تحکیم صلح، ثبات و امنیت منطقه ای و جهانی بعمل آوریم.

سرداردهقان در پایان با اشاره به رویکرد دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی و فرصت های خوبی که در همین ارتباط بوجود آمده است از تلاش های ظریف و همکارانش در وزارت خارجه به خاطر همکاری های خوبی که برای پیشبرد اهداف دیپلماسی دفاعی اعمال می‌کنند تشکر و قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد: بر اساس تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور و بهره گیری از تجارب گذشته با انسجام و هماهنگی کامل در جهت تأمین حداکثری منافع ملی کشور گام های بلندی برداشته شود.

کد خبر 268621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha