همشهری آنلاین: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: سرنگونی پهپاد اسرائیلی توسط ایران نشان داد که پاسخ جمهوری اسلامی به هر تجاوزی کوبنده خواهد بود.

حسین دهقان

به گزارش ایسنا، سردار حسین دهقان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: حضور این پهپاد در اطراف نطنز هدف آن را روشن می‌کند. اسرائیل و آمریکا علاقمندند که برای خود هدفی را تعیین کنند و بگویند که در هر زمان و هر جایی به خصوص در هوا و فضا حاضر می‌شویم. این پهپاد هم برای گرفتن اطلاعات، تصویربرداری، شنود و جاسوسی مخابراتی فرستاده شده بود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره به صراحت اعلام کرده که هر نوع تجاوز در هر شرایط و موقعیت مکانی که به عنوان تجاوز تشخیص دهد را حتما کوبنده و تمام کننده پاسخ خواهد داد و سرنگونی این پهپاد نشان دهنده استحکام ایران است. اگر کسی تجاوز کند هیچ ابایی برای پاسخ دادن نخواهیم داشت. سرنگونی پهپاد اسرائیلی هم این ادعا را اثبات می‌کند.

وی اظهار کرد: این پهباد یک هواپیمای هدایت پذیر اسرائیلی بوده که همکاران ما در سپاه در حال بررسی آن هستند. قرار است قطعات باقیمانده از پهپاد مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و ممکن است در کامپیوتر آن اطلاعاتی وجود داشته باشد.

وزیر دفاع گفت: ما دو هدف کلان را در وزارت دفاع دنبال کردیم که شامل استفاده از تمام ظرفیت های ملی چه در بخش عمومی و چه در بخش خصوصی و هدف کلان دوم عمق ساخت،‌ تولید و فناوری خودمان را به گونه ای توسعه بدهیم که ما را از دیگران بی‌نیاز کند، دیگرانی که به دلیل همین نیاز احتمالی می خواهند خود را بر ما تحمیل و محدودیت هایی را اعمال کنند.

وی افزود: در این دو هدف کلان ما برنامه‌های خود را سامان دادیم و هدف اصلی ما هم این است که بتوانیم سامانه‌ها،‌ آرایه ها و سامانه‌های جنگ‌افزاری مورد نیاز نیروهای مسلح را متناسب با تهدیداتی که نظام می‌تواند محتملا در فراروی خود داشته باشد، آن‌ها را مجهز به این تجهیزات کنیم.

دهقان در مورد موضوع پارچین گفت: جمهوری اسلامی ایران برای شفاف‌سازی زیر نظارت آژانس همه فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد و بازرسین آژانس در همه مراکز فعال در حوزه هسته‌ای ایران حضور دارند؛ لذا فعالیتی که از دید آژانس به دور باشد و پنهانی، ایران انجام نمی‌دهد.

وی افزود: پارچین را هم چند بار تاکنون آژانس بازدید کرده و حتی در آخرین بار به آنها گفته شد که هر نقطه‌ای از پارچین و هر موضوعی که مورد سوال آن‌هاست اعلام کنند تا ببینند و بررسی‌های‌شان را انجام دهند.

دهقان تصریح کرد: متخصصان آن‌ها نقاط مورد نظر را دیدند و نمونه برداری کردند و چیزی به دست نیاوردند، حتی در مقطعی موضوع را تمام شده اعلام کردند،‌حالا با اتکا به چه بهانه ای دوباره این بحث را مطرح می‌کنند، هیچ دلیلی برای حضور یا ورود آن‌ها در پارچین نمی‌بینیم و موضوع تمام شده است.

وی گفت: آژانس هم خودش این را می‌داند ولی با فشاری که اسرائیلی‌های می‌آورند یا برخی معاندین و بدخواهان ملت ما، آژانس حرکات نامعقولی را انجام می‌دهد که پاسخش روشن است. از طرف دیگر در هیچ جای ان پی تی نیامده که مراکز نظامی می‌تواند موضع بازرسی آژانس باشد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه گفت:‌ به طور طبیعی هم اسرائیلی‌ها و هم امریکایی‌ها علاقه‌مندند و یک هدف برای خودشان تعریف می‌کنند که همواره بتوانند بگویند در هر زمانی و هر جایی که اراده کردیم به خصوص در هوا و فضای کشور حاضر شوند و عمدتا هم برای جاسوسی، اطلاعات گیری، تصویربرداری و احیانا شنودها و جاسوسی‌های مخابراتی می‌آیند.

وی با اشاره به ساقط شدن یک فروند پهپاد اسرائیلی در نزدیکی نطنز افزود: همواره جمهوری اسلامی اعلام کرده است که هر نوع تجاوزی از طرف هر نیروی بیگانه ای در هر شرایطی انجام شود حتما پاسخ کوبنده و تمام کننده دریافت می‌کنند.

دهقان درباره برنامه تامین تجهیزات دفاعی در وزارت دفاع گفت: وزارت دفاع و صنایع دفاعی امروز در قالب 6 سازمان صنعتی، 31 گروه و حدود 130 صنعت انجام فعالیت می‌کند.

وی افزود:‌ محدوده فعالیت تحقیقاتی و صنعتی ما تمامی عرصه‌های زمین، هوا و دریا را تحت پوشش قرار می‌دهد. ما تمرکز خود را روی توسعه فناوری ها و تولید تجهیزاتی قرار دادیم که برای ما می تواند برتری ساز باشد و ما را به مرز بازدارندگی برساند.

وی گفت:‌ در طی این مدت اولا آمدیم مجموعه گستره عظیمی از تحقیقات راکه در صنایع دفاعی در دست انجام بود اولویت بندی و متمرکز کردیم توان های خودمان را روی مواردی که انجام آن‌ها ما را یک پله می‌تواند ارتقا و توان ما را در مقابل دشمن افزایش دهد.

دهقان افزود: امروز عمده فناوری‌هایی که مورد استفاده ما در تولید سلاح و تجهیزات است،‌متکی به دستاوردهای بومی است‌، این امر قابلیتی را ایجاد می کند که آن‌ها شناختی از آن‌چه ما در اختیار داریم ندارند. ما به سمت توسعه فناوری‌هایی رفتیم که این فناوری‌ها ما را در موضع برتر قرار دهد با آن تمرکزی که در برنامه‌های خود انجام دادیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: شعار ما این است که ما باید به گونه‌ای حرکت کنیم که هیچ‌گاه مورد غافلگیری فناورانه یا راهبردی قرار نگیریم و همچنین همواره دشمن خود را در این موضع قرار دهیم یعنی او نداند که ما چه داریم که می‌توانیم با آن مقابله کنیم.

وی افزود: یکی از شش سازمان مذکور، سازمان صنایع دفاعی ماست که جنگ افزارهای انفرادی،‌ راکت ها و موادی که مورد استفاده برای بخش های صنعتی را تولید می‌کند. در حدود 4900 قلم مواد اولیه ای که فلزی و غیر فلزی است در صنایع دفاعی برای ما کاربرد دارد،‌در کنار این ما بیش از 9500 فناوری در مجموعه صنایع دفاعی برای تولید سلاح و مهمات و جنگ افزارهایی داریم که کاربرد دارد.

وی افزود:‌در حوزه آن موارد بیش از 4000 قلم راچه در درون صنایع دفاعی و چه در همکاری با بخش خصوصی کاملا بومی کردیم. در حوزه فناوری ها، ما 6000 از 9500 فناوری را کاملا مستند، بومی شده و داخلی کردیم و بقیه را هم در برنامه داریم که این کار را خواهیم کرد. در حوزه مواد انفجاری و‌آتش زا سعی کردیم در آنها کیفیت و قدرت انفجاری را بالا ببریم ضمن این که به سمت هوشمند سازی مهمات هم پیش رفتیم.

دهقان درباره صنایع دریای نیز گفت: ما هم در بخش زیرسطحی‌ها ، امروز در کلاس زیر سطحی های متوسط جزو محدود کشورهایی هستیم که توان طراحی و تولید این زیردریایی‌ها را با کارکردهای عملیاتی بسیار بالا داریم که این‌ها می‌ توانند با خود اژدر حمل و به مدت طولانی دریانوردی کنند و با اهداف مختلف درگیر شوند. این زیر دریایی در حال طی کردن آزمایش های عملیاتی است و پس از آن به نیروی دریایی تحویل خواهد شد. ما در زیردریایی سبک به طور کامل طراحی و تولید می کنیم و دائم هم تحویل نیروی دریایی ارتش و سپاه می دهیم. در نیروی دریایی سنگین هم الان با توان طراحی که به وجود آمده سطح بالاتر را هم تولید کنیم.

وی گفت: امروز ما قادریم که ناوشکن ها را طراحی و تولید کنیم،‌قبلا جماران بود،‌امروز دماوند کارش تمام شده و در آینده نزدیکی آنرا تحویل می دهیم که تفاوت های بسیار جدی چه در حوزه تسلیحاتی و مخابراتی و توانایی انجام ماموریت نسبت به قبلی دارد. این امکان امروز برای ما وجود دارد که بهترین کلاسهای شناورهای تندور را طراحی و تولید کنیم. مروز دو فروند از موشک های کروز در رونمایی عرضه شد، موشک نصر بصیر و قدیر که سال آینده قدیر به مقتدر با بردی دو برابری منتقل خواهد شد.

وی افزود:‌ چیزی که در این موشک‌ها مهم است فناوری‌هایی است که ما توسعه دادیم و در آن‌ها به کار بردیم یعنی سیستم‌های هدایت چندگانه در آن‌ها قرار دادیم تا از اثرپذیری از جنگ الکترونیک دشمن نداشته و از مسیر منحرف یا در مسیر منهدم نشوند که این یک قابلیت راهبردی است که امروز ما از آن بهره‌مند هستیم. ما به سمت سامانه های پایه یا پلتفورم ها رفتیم، یعنی این گونه نیست که اگر ما موشکی را می سازیم که در دریا استفاده می شود، ما سعی می کنیم که آن را هواپایه هم بکنیم،‌ مثلا موشک قادر را روی هواپیمای اف -4 نصب کردیم به گونه ای که این هواپیما از برد موشکی 4 تا 5 کیلومتری به برد 200 کیلومتر رسیده است، این همان نوآوری های فناوری است که در جهت قابلیت برتر ساز استفاده می شود.

وزیر دفاعذ افزود:‌ توانسته ایم تا موشک های مختلف را هواپایه کنیم، روی هلی کوپترها، هواپیماها و دریا ببریم درحالی که زمین پایه بوده است.

وی درباره هوافضا گفت: شاید بیشترین توجه را روی این بخش از کار داریم که در اصل جنبه ای از بازدارندگی موثر ما در این حوزه است. در چند زمینه کار می‌کنیم از جمله موشک‌های زمین به زمین که هم سوخت جامد و هم سوخت مایع هست.

وی کاهش زمان آماد‌ه‌سازی و پرتاب موشک ها، ‌افزایش برد و دقت، افزایش زمان ماندگاری سوخت را از جمله اهداف در تولید موشک ذکر کرد و گفت: ما امروز مدت زمان ماندگاری سوخت مایع و جامد خود را به مرز 10 سال رسانده‌ایم.

دهقان افزود : ‌در بخش هوا فضای ما یک بخش هم مربوط به سامانه‌های پدافندی است که ما امروز در رده های برد کوتاه ، ‌متوسط و بلند در بهترین وضعیت از نظر تجهیزات هستیم، یکی صیاد دو بود که اخیرا آزمایش شد و به زودی هم صیاد 3 را آزمایش خواهیم کرد که این‌ها همه سطوح هوایی ما را در مقابل با تهدیدات پوشش می‌دهند.

وی گفت: ما سازمان دیگری داریم به نام توان که پیش از این شرکت باتری ها بود،‌امروز توسعه پیدا و ما را به مرزها و فناوری جدید وارد کرده است،‌ ما امروز در این مجموعه در بخش انرژی بادی، انرژی خورشیدی، باتری های مختلف حرارتی و‌ لیتیومی ورود پیدا کرده‌ایم.

وی افزود:‌ در صنایع الکترونیک هم امروز ما ادعا می کنیم که قادر به تامین ارتباط امن و پایدار در سطح نیروهای مسلح هستیم،‌امروزه در بحث جنگ الکترونیک، شنود راداری و مخابراتی، بحث رادارهای با فناوری های جدید،‌ در جنبه های اپتیکی همه را داریم.

دهقان تصریح کرد: ‌در نمایشگاه امروز 485 محصول را به نمایش گذاشتیم.

وی گفت:‌ آن‌چه که در این زمینه تعقیب می شود این است که بتوانیم تصویر درست و واضحی در حوزه دفاعی از خودمان عرضه کنیم و از آن طرف در سایه همکاری‌هایی که شکل می‌گیرد، ضریب امنیت ملی خود را ارتقا دهیم. این امر زمانی می تواند محقق شود که ما در بعد نظامی و بعد سامانه های دفاعی خودمان در حدی از توانا باشیم که این تعاملات بتواند به طور طبیعی شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: این بده بستانی که در تعاملات شکل می گیرد به سمتی می رود که اهداف و منافع ملی را تامین کند. طی یک سال گذشته ما در تعاملاتمان با کشورهای مختلف چه منطقه ای و چه فرا منطقه ای گامهای بلندی برداشته ایم و در همین بازه زمانی تا پایان سال هم این مسیر را تکمیل می کنیم.

دهقان افزود: کشورهای همسایه که جای خود دارد،‌ما با عراق، با آذربایجان،‌ارمنستان، تاجیکستان و عمان سفر متقابل داشتیم، با چین روابط خوبی برقرار کردیم،‌ من سفری به روسیه داشتم و آبان ماه امسال میزبان وزیر دفاع روسیه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در مورد چین برای اولین بار سفر مستقل وزیر دفاع با دعوت خود آن کشور صورت می گرفت که این خود در شرایط مذاکرات هسته‌ای و عضوی از شورای امنیت بودن و زمینه های همکاری که تعریف کردیم دال بر این است که جمهوری اسلامی ایران در جایگاه رفیعی قرار گرفته است که دیگران کشور ما را در موضع تاثیر می دانند و علاقه مند به برقراری ارتباط با آن هستند.

دهقان گفت:امسال بنا داریم در حوزه همه کشورهای همسایه ارتباطات را برقرار کنیم، آنها ابراز تمایل کرده اند، ما هم داریم دنبال می کنیم تا بتوانیم در فضایی که الان به وجود آمده و دنیا طالب برقراری ارتباط با ما هست این ارتباطات را برقرار کنیم و نیز تعمیق و توسعه ببخشیم تا بتواند فضا و محیط امنیتی ما را بسیار مناسب تر کند و کشور به سمت توسعه فزونتر گام بردارد.

کد خبر 269957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha