شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: درام بیوگرافیک "مسیرها" شرح سفر ماجراجویانه روبین دیویدسون دختری ۲۷ ساله و اهل استرالیاست که در سال ۱۹۷۷ به تنهایی صحرای بزرگ کشورش را طی کرد.

درام بیوگرافیک مسیرها

در آثار درام بیوگرافیک؛ شرح حادثه و روایت یک اتفاق خاص مدنظر است.مسیر‌ها نیز در این ژانر ساخته شده و شرح چند ماه از زندگی روبین دیویدسون را شاهد هستیم که در 9 آوریل 1977 به همراه سه شتر و سگ اهلی اش مسیر بیابانی "آلیس اسپرینگز تا صخره آیرز و سپس از صحرای غربی تا ساحل اقیانوس آرام را می پیماید.مسیری که 1700 مایل طول داشت و 149 روز برای طی کردن آن صرف شد.

پیش از این نیز سینمای استرالیا فیلم‌های جذابی با ستفاده از جغرافیای منحصر بفرد این کشور تولید کرده بود که  یا تمام و یا قسمتی از روایت‌های این فیلم‌ها واقعه ای حقیقی و یا تاریخی بوده است.

مسیرها از یک منظر اتفاق جالبی را روایت می‌کند. عبور یک دختر تنها بدون وسیله‌ای خاص در یک بیابان برهوت و پر از خطر می‌تواند داستان بکری را به همراه داشته باشد. با اینهمه "جان کوران" در مقام کارگردان مسیرها بیشتر یک فیلم مستند را روایت کرده تا یک فیلم داستانی را.

میا واسیکوفسکا در نقش روبین دیوید سون

داستانک‌های فرعی نیز بدجوری با روایت اصلی ناهمگون است.برای مثال  در طول فیلم در می‌یابیم که پدر روبین؛ خود یک کاوشگر بوده و تجربه‌هایی اینچنینی داشته و مادر روبین نیز در کودکی وی؛ خود را حلق آویز نموده و به گونه‌ای تمام این جامعه‌گریزی روبین؛ برای دوری و یا کنار آمدن با زندگی پیشین‌اش بوده است.      

چالش‌های بیابان و همچنین تنها بودن روبین دیویدسون با بازی میا واسیکوفسکا در طی سفرش بسیار عادی روایت می‌شود.

شرح یادگیریی او در رام و اهلی کردن شتران صحرا و انس و الفت او با این موجودات آرام و همچنین شروع سفرش و حتی مخاطرات پیش رو؛ بسیار عادی و روان و سیال تصویر شده در حالیکه بستر چالش‌ها و تعلیق در ذات داستان اصلی وجود داشت.

روبین دیویدسون

با اینهمه تصاویری که "مندی واکر" مدیر فیلمبرداری مسیرها ثبت کرده بی‌نظیر از کار درآمده است.

او که پیش از این پروژه‌های مشابهی مانند "استرالیا" ساخته‌ی بازلورمان محصول 2008 را به عنوان فیلمبردار از سر گذرانیده بود در  "مسیرها" بیشترین مسئولیت را برعهده داشت و در کارش نیز موفق بود.

بازی‌ها در فیلم نیز بسیار عادی هستند. چیز خاصی از میا واسیکوفسکا نمی‌بینیم در واقع مسیرها جز او و نقش بسیار فرعی آدام درایور که ایفاگر عکاس نشریه نشنال جئوگرافیک است؛ بازیگر دیگری غیر از چند بومی استرالیایی وجود ندارند. که دست برقضا همگی آنها بهتر از کاراکتر اصلی فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

در طی ساخته شدن فیلم نیز حضور "روبین دیوید‌سون" که حالا 63 ساله شده جالب توجه بوده اما همین حضور او و مشاوره‌هایش  نیر نتوانسته خلاقیت جان کوران را افزایش دهد و در نهایت تماشاگر چیزی را می‌بیند که هر روز و هر هفته از شبکه تلویزیونی نشنال جئوگرافیک شاهد است.

مسیرها که حدود 12 میلیون دلار بودجه تولید داشته پیش از این در جشنواره ونیز 2013 اکران و البته و با استقبال نسبی روبرو گردید. در آگوست امسال اکران اروپایی و در سپتامبر اکران این فیلم در آمریکای شمالی و کانادا آغاز خواهد گردید.

Tracks

کارگردان: جان کوران؛ فیلمنامه: ماریون نلسون؛ براساس کتاب: مسیرها نوشته روبین دیوید‌سون؛ مدیر فیلمبرداری: مندی واکر؛ زمان فیلم:110 دقیقه؛ بودجه فیلم: 12 میلیون دلار؛محصول 2014 استرالیا

بازیگران: میا واسیکوفسکا در نقش روبین دیوید‌سون و آدام درایور در نقش ریک سمولان عکاس نشریه نشنال جئوگرافیک

درام بیوگرافیک مسیرها

کد خبر 266804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha