همشهری آنلاین: چهارمین آیین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه رونمایی از تقریظ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر کتاب «من زنده‌ام» نوشته‌ آزاده، معصومه آباد برگزار شد.

 تقریظ رهبر معظم انقلاب

به گزارش ایسنا، در این مراسم که در فرهنگسرای اندیشه با حضور مقامات کشوری و لشگری و جمعی از نویسندگان حوزه‌ی دفاع مقدس برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی - رییس دفتر مقام معظم رهبری - در سخنانی با اشاره به جایگاه قلم در قرآن، یادآوری کرد: هرچه در قرآن مورد پسند پروردگار قرار گیرد، تقدس دارد. قلم نیز یکی از همین موارد است که در قرآن به آن قسم خورده شده است.

او ادامه داد: در شرایط فعلی و در این غوغایی که دشمن درصدد تبلیغ و ارائه‌ی این مطلب است که نظام اسلامی ناکارآمد است، شاهد آن هستیم که انقلاب اسلامی به دیگر کشورها نفوذ کرده و موج‌های برخاسته از انقلاب اسلامی ما در کشورهای همسایه دیده می‌شود. باید به همه‌ی کسانی که این عقیده را دارند، بگوییم که انقلاب کار خود را کرده است.

رییس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به تحرکاتی که در کشور عراق در حال رخ دادن است، یادآوری کرد: یقینا و مطمئنا همان‌طور که رهبر انقلاب گفته‌اند، سرنخ این تحرکات به‌دست بیگانگان است و این گروه‌های بدبخت و جاهل تکفیری و داعش، بازیچه و آلت دست آن‌ها شده‌اند. جنایت‌هایی که گروه داعش هم‌اکنون در کشور عراق انجام می‌دهد، اصلا با انسانیت سازگار نیست. در این غوغا، کسانی مانند خانم معصومه آباد پیدا می‌شود که با تحمل اسارت و سال‌ها درد و رنج، به اسوه‌ی مقاومت و ایستادگی تبدیل می‌شود.

وی اظهار کرد: در این مراسم قرار است، تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «من زنده‌ام» رونمایی شود و باید گفت که خانم آباد برای مردان، زنان و جامعه‌ی ما، معلم و استاد است. نقش اساسی در پیدایش انقلاب و دفاع مقدس را بانوانی مانند خانم معصومه آباد برعهده داشته‌اند و در این بین، همواره در راستای زنده نگه داشتن فرهنگ جبهه،‌ شهادت، ایثار، جانبازی و فداکاری نیز مقام معظم رهبری نقش اساسی را ایفا کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که سراسر حکومت پهلوی غرق در فساد بود، توضیح داد: کسانی که امروز منحرف شده‌اند و زاویه دارند و دوران رژیم پهلوی را یادشان رفته است، باید بدانند که آن زمان، کشور به‌دست افراد هوس‌باز و عیاش و فاسد بود. حکومت پهلوی و خانواده‌ی او، غرق در فساد بود چراکه ملت را غارت می‌کردند. امام که خداوند روح‌شان را شاد کند، با کمک همین مردم چنان انقلابی را ایجاد کرد که از داخل آن، نمونه‌هایی مانند خانم آباد بیرون آمد. یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در شرایط کنونی جامعه، پرداختن به فرهنگ دفاع مقدس است و برای آن، ساعت‌ها وقت اختصاص می‌دهند.

در ادامه‌ی این مراسم، خوراکیان - قائم‌مقام موسسه‌ی پژوهشی انقلاب اسلامی -، حجت‌الاسلام رشاد - عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس پژوهشگاه اندیشه اسلامی -، مختارپور - معاون نشر موسسه‌ی فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی - هریک درباره‌ی ضرورت پرداختن به دفاع مقدس سخن گفتند. همچنین معصومه آباد، نویسنده کتاب «من زنده‌ام» در سخنانی به بیان انگیزه‌ی خود در رابطه با نگارش کتاب خاطراتش پرداخت.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این مراسم، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی و معصومه آباد، از تقریظ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «من زنده‌ام» رونمایی شد. در بخش پایانی نیز از 43 نویسنده‌ای که مقام معظم رهبری بر آثار آن‌ها تقریظ نوشته‌اند، تقدیر به عمل آمد.

 تقریظ رهبر معظم انقلاب

در ادامه مراسم، خوراکیان، قائم مقام موسسه فرهنگی-پژوهشی انقلاب اسلامی در سخنانی گفت: حضور شما عزیزان در این مراسم گامی موثر در ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت است. این مراسم چهارمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت نام گرفته است که قرار است در آن از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «من زنده‌ام» رونمایی شود. پیش از این در مراسم‌های گذشته از تقریظ های رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌های «لشکر خوبان»، «نورالدین پسر ایران» و «پایی که جا ماند» رونمایی شده بود.

وی افزود: همچنین قرار است در این مراسم از حدود 50 نفر از شخصیت‌های فرهنگی و خالقان اثر که در تولید 42 اثر نقش داشته‌اند تقدیر و تجلیل شود. مقام معظم رهبری به صورت مستقیم، مکتوب یا شفاهی بر هر یک از این کتاب‌ها اظهار نظر داشته‌اند.

خوراکیان با اشاره به فعالیت‌های موسسه فرهنگی-پژوهشی انقلاب اسلامی توضیح داد: همه ما وظیفه صیانت از مطالب و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری را بر عهده داریم و باید نسبت به آن اهتمام بورزیم، اما این پاسداری نیازمند یک مرجعیت است که اگر آن را در نظر نگیریم ممکن است دچار برداشت‌های سلیقه‌ای و انحراف بشویم. موسسه فرهنگی-پژوهشی انقلاب اسلامی نسبت به این موضوع مرجع شناخته شده است. این به این معنی نیست که فضا برای کار دیگر نهادها نیست بلکه قطعا به همکاری با دیگر نهادها در ترویج و نشر افکار و اندیشه‌های آن حضرت نیازمند داریم و دست همکاری با آن‌ها را می‌فشاریم. البته در روش ممکن است نکاتی را به آن‌ها یادآور شد.

وی بیان کرد: این مؤسسه 12 سال است که فعالیت دارد و تاکنون فعالیت‌های آن به گونه‌ای بوده که در جامعه آنچنان که باید، دیده و شناخته نشده است این در حالی است که در جمع‌آوری آثار،اسناد و مدارک و پردازش آن فعالیت‌های بسیاری انجام شده است به همین خاطر مناسب با نیازهای روز مخاطبان تلاش می‌کنیم تا با یک بازبینی نسبت به کارهای انجام شده با توجه به چشم‌اندازی که برای خود در نظر گرفته‌ایم، فضای جدیدی را برای خودمان ایجاد کنیم که در آینده نتیجه این بازیابی را با تولید آثار فاخر و ارزشمند خواهیم دید.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری این مراسم حجت‌الاسلام رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس پژوهشگاه اندیشه اسلامی با بیان این مطلب که خواندن خاطرات تلخ و شیرین دوران دفاع مقدس و رزمندگان آن دوران فرهنگ‌ساز است، تأکید کرد: این آثار باعث سعادت دنیوی و اخروی جامعه خواهند شد.

وی با اشاره به برخی از ابعاد شخصیتی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: ما در تاریخ شیعه شخصیتی به جامعیت ایشان و ظرفیت استعدادی این حضرت یا نداشته‌ایم یا بسیار اندک بوده‌اند. ایشان در همه زمینه‌های ادبی، فقهی و نظامی که فعالیت می‌کنند سرافراز و جلوه‌گر هستند. تقریظ ‌نویسی بر کتاب‌های دفاع مقدسی یکی از رویه‌های تربیتی ایشان در رابطه با تألیف اثر، مولف، تشویق مخاطبان و ترغیب خوانندگان به این کتاب‌ها است.

رشاد با اشاره به جایگاه زن در اسلام توضیح داد: طرح این پرسش که آیا زن برتر است یا مرد؟ نادرست‌ترین پرسش در تاریخ بشر است و هیچ‌گاه به جواب ختم نخواهد شد چرا که پرسش غلط به پاسخ درست ختم نمی‌شود. در اسلام این پرسش بیان می‌شود که زن و مرد هر یک از چه شأنی برخوردار هستند. با توجه به آنچه در قرآن آمده است، زن رهبرپرور و مرد رهبر است. زن مربی و مرد مدیر است. از همین رو این دو عنصرمکمل هم در اجتماع هستند. تاریخ نهضت‌های توحیدی نیز بیان می‌کند که همواره در کنار پیامبران، زنی یا زنانی حضور داشته‌اند که ایفاگر نقش تربیتی و حمایتی بودند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه من زیاد اهل مطالعه و کتاب‌خوانی نیستم، یادآور شد: برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب با کتاب خانم معصومه آباد( من زنده‌ام) مواجه شدم. گویی این کتاب مرا شکار کرد. هنگامی که از مقدمه کتاب «من زنده‌ام» را آغاز کردم، تا پایان آن را مطالعه کردم. خوانش هر یک کلمه توأم با یک قطره اشک بود چرا که از خاستگاه قلب بیرون آمده است. این کتاب تازیانه‌ای بر افکار و وجدان آدمی می‌زند و انسان را غرق در معنویت می‌کند. این کتاب نشان می‌دهد که در انقلاب ما و دفاع مقدس شخصیت‌هایی شکل گرفته‌اند که همچون این بانو نقش فوق‌العاده‌ای را ایفا کرده‌اند. زنان ما مردانه ایستادند. بیچاره آن فمنیست‌هایی که احساس می‌کنند که جنس فرودست هستند.

معصومه آباد نویسنده کتاب من زنده‌ام هم در این مراسم گفت: من نویسنده نیستم چرا که نگارش قاعده و آدابی دارد، آنچه که در این کتاب آمده است جز برداشت‌های من از خاطرات دوران دفاع مقدس نبوده است. این خاطرات امانتی در دستان من بود که چندین سال در مشت گره کرده‌ام باقی مانده بود. در این سال‌ها احساس می‌کردم که در یک دستم پیام و در دست دیگر پلاک نهفته بود برای همین برخی از دوستانم می‌گفتند مشتت را باز کن و خاطراتت را بگو اما می‌گفتم که این خاطرات باید بعد از من منتشر شود تا اینکه آقای سرهنگی گفت سربازی که خاطرات خود را ننویسد مانند این است که از جنگ فرار کرده است.

وی افزود: سال 1391 به دیدار مقام معظم رهبری رفتیم.ایشان در سخنانی عبارت‌ها و تعبیرهای بسیار قابل توجهی را در رابطه با اسارت و دوران دفاع‌مقدس به کار بردند به گونه‌ای که آن‌ها را گنجینه و الماس نامیدند بنابراین احساس کردم که من 30 سال مقصرم و در نگارش خاطراتم کوتاهی و قصور کرده‌ام. وقتی نوشتن را آغاز کردم به آقای سرهنگی می‌گفتم که می‌نویسم اما شما آن را اصلاح کنید. ایشان می‌گفتند که گفته‌های شما نیاز به اصلاح ندارد. با جلوتر رفتن کار نگارش، به جایی رسیدم که متوجه شدم دیگر توان نوشتن ندارم. برای همین به سفر حج مشرف شدم و دو سوم این کتاب را در مطاف یعنی خلوتی که بعد از طواف داشتم، نوشتم. آنچه که نوشتم در پشت پرده اشک بود.

وی یادآور شد:بعد از به چاپ رسیدن این کتاب دیداری با مقام معظم رهبری برای اذن گرفتن از رونمایی کتاب داشتیم.وقتی خودم را معرفی کردم که من نویسنده کتاب «من زنده‌ام» هستم ایشان گفتند که بخشی از این کتاب را خوانده‌ام و اکنون مابقی آن را از کتابی که شما برای من هدیه آورده‌اید خواهم خواند. چند وقت بعد تقریظ ایشان به دست من رسید.

علیرضا مختارپور،معاون نشر مؤسسه فرهنگی‌- پژوهشی انقلاب اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم گفت: هنوز تمام یادداشت‌ها و تقریظ‌های مقام معظم رهبری بر کتاب‌هایی که ایشان این تقریظ‌ها را نوشته‌اند، رونمایی و منتشر نشده است. در رابطه با تقریظ‌های مقام معظم رهبری اینجانب مقاله‌ای نوشته‌انم که در پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری متن کامل آن موجود است.

وی با اشاره به هشت نکته در رابطه با تقریظ‌ هایی که مقام معظم رهبری بر کتاب‌های دفاع‌مقدسی در این مقاله نوشته‌اند،توضیح داد:مقام معظم رهبری بر 43 اثری که تقریظ نوشته‌اند و منتشر شده است،نکاتی را در آن‌ها بیان کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به اهمیت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، فهرست ویژگی‌های رزمندگان اسلام، شرایط و زمانی که این تقریظ‌ها را نوشته‌اند، آثار و تعابیری که در این کتاب‌ها به کار برده‌اند، نکات انتقادی در ارزیابی آثار، منبع عظیم و گنجینه بودن این آثار و تحسین نویسندگان و راویان اشاره کرد.

به گزارش ایسنا،در بخش دیگر این مراسم،با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی و معصومه آباد، از تقریظ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای،رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «من زنده‌ام» رونمایی شد. در بخش پایانی نیز از 43 نویسنده‌ای که مقام معظم رهبری بر آثار آن‌ها تقریظ نوشته‌اند، تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام آل هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، سردار علی فضلی جانشین سازمان بسیج، مهدی چمران عضو شورای اسلامی شهر تهران و حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «من زنده‌ام»

بسم‌الله الرحمن الرحیم

کتاب را با احساس دوگانه‌ی اندوه و افتخار و گاه از پشت پرده‌ی اشک، خواندم و بر آن صبر و همت و پاکی و صفا، و بر این هنرمندی در مجسم کردن زیبایی‌ها و زشتی‌ها و رنج‌ها و شادی‌ها آفرین گفتم. گنجینه‌ی یادها و خاطره‌های مجاهدان و آزادگان، ذخیره‌ی عظیم و ارزشمندی است که تاریخ را پربار و درس‌ها و آموختنی‌ها را پرشمار می‌کند. خدمت بزرگی است آن‌ها را از ذهن‌ها و حافظه‌ها بیرون کشیدن و به قلم و هنر و نمایش سپردن.

این نیز از نوشته‌هایی است که ترجمه‌اش لازم است. به چهار بانوی قهرمان این کتاب بویژه نویسنده و راوی هنرمند آن سلام می‌فرستم.

کد خبر 263109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha