یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیروهای ایرانی به منظور پاسخگویی به شرارت‌های عراق در خلیج فارس، بمباران مناطق کردنشین سردشت، تصرف و تأمین بخشی از ارتفاع مسلط بر قلعه دیزه عراق در سال ۱۳۶۶ عملیات «نصر۵» طراحی و به اجرا درآوردند.

عملیات

به گزارش ایسنا، سردار سرلشکر شهید احمد کاظمی فرمانده «لشکر 8 نجف»، 15 دقیقه بامداد اول تیر ماه سال 1366 را به عنوان زمان آغاز عملیات «نصر5» جهت تصرف ارتفاع فرفری در غرب سردشت اعلام کرد. پس از گذشت دو ساعت ارتفاعات «کله‌قندی» و «فرفری» سقوط کرد و رزمندگان مشغول پاکسازی شدند ولی در یال کله قندی نیروهای عمل کننده با مقاومت و انبوه آتش دشمن مواجه شدند که با تدبیر فرماندهی در روشنی هوا نیروهای عراقی مجبور به ترک منطقه و نیروهای خودی در آنجا مستقر می‌شوند.

روز دوم نیز با تصمیم عزیز جعفری فرمانده «قرارگاه قدس»، گردان «امام رضا(ع)» کار شناسایی و طراحی عملیات را برای تصرف یال ارتباطی بین دو ارتفاع کله قندی و فرفری که پایگاه دشمن در آن مستقر بود آغاز کرد. این گردان از لشکر 8 نجف ، با شش دسته از سه محور اصلی از سمت کله قندی و یک محور فریب از سمت فرفری به سمت هدف حرکت کردند و پس از درگیری شدید در ساعت 22:30 ، آتش نیروهای خودی کمک کرد تا قبل از روشنایی هوا به اهداف خود دست یابند و پس از آن دستگاههای مهندسی جهاد سازندگی وارد منطقه شدند و اقدامات مهندسی را شروع کردند.

صبح روز بعد دشمن با تمرکز آتش خمپاره روی نیروهای خودی مستقر در یال ارتباطی و ارتفاع فرفری سعی داشت خود را از یال صخره ای بالا بکشد که با دیدبانی و هدایت آتش خمپاره ها توسط احمد کاظمی و وارد شدن چند تانک «لشکر 27 حضرت رسول (ص)» و شلیک به سمت دشمن فعالیت‌های نیروهای مهاجم کاملاً فروکش کرد .

ارتش عراق با جمع آوری نیروهای پیاده خود در منطقه عملیاتی نصر 5 ، در ساعت 1:30 بامداد روز 66/04/08 پاتک سنگینی را علیه نیروهای ایرانی آغاز کرد. در این پاتک که تا ساعت 8:30 ادامه داشت نیروهای دشمن توانستند بخشی از یال ارتباطی را تصرف کرده و رزمندگان ایرانی را تحت فشار قرار دهند.

این عملیات با رمز مقدس «یا زهرا(س)» دراستان کردستان توسط سپاه آغاز ش و در جریان آن، علاوه بر آزادسازی برخی روستاهای ایران، رزمندگان اسلام بر ارتفاعات منطقه مسلط شدند و راه نفوذ عناصر ضدانقلاب به داخل مرزهای ایران اسلامی در آن منطقه مسدود شد. همچنین 20 کیلومتر از نوار مرزی تحت کنترل رزمندگان اسلام قرار گرفت.استفاده از تاکتیک‌های ویژه جنگ های کوهستانی توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از خصوصیات بارز این عملیات می‌باشد .

به دنبال تکمیل عملیات «کربلای10»، سپاه پاسداران، دشمن بعثی را در این مطقه مورد حمله قرار دادند و ضربات مؤثری به آنها وارد آورند به گونه‌ای که سنگرهای آنان را که معروف به «حفره روباه» بود یکی پس از دیگری تسخیر کردند. دشمن شکست خورده به طرف مرزهای بین‌المللی عقب‌نشینی کرد. طی این عملیات علاوه بر خارج کردن تعداد 10 روستای ایران از زیر دید و تیر مستقیم عراق، تعداد 19 روستای عراق در زیر دید و تیر رزمندگان اسلام قرار گرفت. با تسلط بر ارتفاعات منطقه، به ویژه بلندی‌های بوجار، راه نفوذ ضدانقلاب به داخل مرزهای ایران اسلامی مسدود شد و با تسخیر ارتفاعات مشرف به شهر «قلعه‌دیزه» عراق، این شهر در دید کامل رزمندگان قرار گرفت به طوری که با چشمان غیرمسلح قابل رویت می‌شد. با تأمین و تثبیت مواضع متصرفه، 20 کیلومتر از نوار مرزی تحت کنترل سپاه اسلام در آمد.

از اهداف و ویژگی‌های بارز اجرای این عملیات می‌توان به تکمیل خطوط پدافندی نیروهای اسلام در منطقه غرب سردشت، بستن معابر نفوذی ضدانقلاب و جاش‌های (نیروهای دفاع وطنی عراق) دشمن و گسترش ارتباط با نیروهای تحت امر «قرارگاه رمضان» و استفاده از تاکتیک‌های ویژه جنگ‌های کوهستانی توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد.

همچنین در این عملیات دشت بوجار و تعدادی از روستاهای ایران که زیر دید و تیر مستقیم قوای دشمن بودند آزاد شدند و طی آن یک گردان از «تیپ پیاده از لشکر 24» ارتش عراق و یک گروهان مکانیزه از همین تیپ منهدم شد و یک گردان از نیروهای دفاع الوطنی «جاش» نیز به طور کلی تار و مار شدند.

کد خبر 263386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha