شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: امروز ۲۴ خرداد ماه سالروز آغاز عملیات «قدس۱» است که در سال ۱۳۶۴ و با هدف دست‌یابی‌ به‌ اهداف‌ تأمین‌ نشده‌ در «عملیات‌ بدر» به اجرا درآمد.

عملیات

به گزارش ایسنا، عملیات‌ «قدس‌1» ساعت‌21 و25 دقیقه‌ شامگاه ‌24 خرداد ماه‌1364 از سوی رزمندگان سپاه پاسداران با رمز «یا محمد رسول‌ الله(ص)» در منطقه‌ عملیاتی‌ «هورالهویزه» در شرق‌ رودخانه‌ «دجله» عراق، برای‌ انهدام‌ نیروها و بر هم‌ زدن‌ انسجام‌ ماشین‌ جنگی‌ ارتش‌ عراق، در منطقه‌ای‌ به‌ وسعت‌180 کیلومتر مربع‌ آغاز شد.

در این‌ عملیات چهار روزه، نیروهای‌ عمل‌ کننده‌ ایرانی‌ در مدت‌ کوتاهی‌ به‌ دو پاسگاه‌ مورد نظر یعنی‌ «ابوذکر» و «ابولیله» دشمن‌ دست‌ یافتند و مقاومت‌ آنها را درهم‌ کوبیدند.

دشمن‌ در صبح‌ روز نخست‌ با هواپیماهای‌ «پی‌سی‌7» و چرخبال‌ اقدام‌ به‌ بمباران‌ شیمیایی‌ و انفجاری‌ کرد، اما با استقرار سریع‌ توپ‌های‌ ضدهوایی، یک‌ فروند از این‌ نوع‌ هواپیما با موشک‌ «سام‌7» ساقط‌ شد‌ و پاتک‌ هوایی‌ دشمن‌ عملاً‌ ناکام‌ ماند.

این‌ پاتک‌ها در روزها و ساعات‌ بعدی‌ نیز از سوی‌ دشمن‌ تداوم‌ یافت‌ که‌ برای‌ نیروهای‌ عراقی‌ سودی‌ در بر نداشت. هدف‌ نهایی‌ در عملیات‌ «قدس‌1» که‌ در آغاز سلسله‌ عملیات‌های‌ قدس‌ پیش‌بینی‌ شده‌ بود، رسیدن‌ به‌ اهداف‌ و نقاط‌ تأمین‌ نشده‌ «عملیات‌ بدر»، از جمله‌ نزدیک‌ شدن‌ به‌ جاده‌ مهم‌ «العماره»‌- «بصره»‌ بود.

پاسگاه‌های‌ «مختار»،«ابوذکر»،«ابولیله»‌و«المیدان»عراق‌ آزاد و منطقه‌ «الحسان» و «الزجیه» واقع‌ در نزدیکی‌ جاده‌ مذکور به‌ تصرف‌ نیروهای‌ خودی‌ در آمد.

به دنبال‌ این‌ عملیات‌ «تیپ‌2» از «لشکر25 پیاده» ارتش عراق‌ به‌ طور100 درصد متلاشی‌ شد و یک‌ فروند هواپیما، یک‌ فروند چرخبال،15 قایق‌ و12 پاسگاه‌ سیار نیز منهدم‌ شد.علاوه بر این تعداد890 تن‌ از نیروهای‌ عراقی‌ کشته‌ و زخمی‌ شده‌ یا به‌ اسارت‌ نیروهای‌ ایرانی‌ در آمدند.

غنایم‌ به‌ دست‌ آمده‌ نیز شامل چهار قبضه‌ توپ‌ ضد هوایی،9 قبضه‌ خمپاره‌انداز،29 فروند قایق‌ جنگی‌ و «بلم»،10 دستگاه‌ بی‌سیم،10 قطعه‌ پل،25 قبضه‌ سلاح‌ سبک‌ و مقدار فراوانی‌ مهمات‌ و فشنگ‌ بود.

کد خبر 262548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha