همشهری آنلاین: دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه برای مذاکره در مورد رییس بعدی کمیسیون اروپا با چند تن از مقامات اروپایی راهی سوئد می‌شود.

به گزارش ايرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه بی بی سی، قرار است کامرون در این سفر با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در مورد ژان کلود یونکر نخست وزیر پیشین لوکزامبورگ که نامزد ریاست کمیسیون اروپا از حزب مردم اروپاست دیدار و گفت و گو کند.

مرکل آشکارا از یونکر حمایت کرده است، اما کامرون تصور می کند یونکر می تواند با پیشنهادات او برای اجرای اصلاحات در اتحادیه اروپا مخالفت کند. نخست وزیر انگلیس به شدت با باورهای یونکر مبنی بر وحدت سیاسی بیشتر بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا مخالف است.

کامرون اتحادیه اروپا را بیش از حد بزرگ با قوانین سخت گیرانه توصیف کرد و بعد از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا گفت که ما به تغییر نیاز داریم.

بر پایه این گزارش قرار است فریدریک راین فیلدت نخست وزیر سوئد و مارک روت نخست وزیر هلند نیز در رایزنی کامرون و مرکل حضور داشته باشند.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که این دو نفر از مرکل خواهند خواست دست از حمایت یونکر بردارد، اما در همان حال هشدار دادند که باید منتظر هفته ها رایزنی در سطح مقامات بالای اروپایی برای رسیدن به توافق آرا در مورد نامزد نهایی ریاست کمیسیون بود.

موضوع جانشینی خوزه مانوئل باروسو رییس فعلی کمیسیون اروپا هم به دلیل چشم انداز مذاکرات وی با اتحادیه اروپا و هم به دلیل موقعیت نمایندگان حزب محافظه کار در پارلمان اروپا بسیار برای کامرون مهم است.

کامرون و همتای آلمانی او بعد از نشست گروه هفت در بروکسل هفته گذشته آشکارا و صریح آرای خود را در مورد رییس بعدی کمیسیون اروپا بیان کردند.

سران اتحادیه اروپا به طور سنتی رئیس کمیسیون را خود انتخاب می کردند اما اکنون باید نتایج انتخابات پارلمان اروپا را نیز برای انتخاب نامزد خود در نظر بگیرند. حزب مردم اروپا که یونکر نماینده آن برای مقام ریاست کمیسیون است، بیشترین کرسی ها را در انتخابات اخیر به دست آورد و گفت همین امر اختیار لازم را به او می دهد.

حزب راست میانه مردم اروپا شامل حزب مسیحی دموکرات های مرکل نیز می شود. کامرون هفته گذشته در پاسخ به این سوال که چرا با انتخاب یونکر به عنوان رییس بعدی کمیسیون اروپا مخالف است، گفت: افرادی باید نهادهای اتحادیه اروپا را اداره کنند که بدانند تغییر لازم است و من معتقدم دیگر سران کشورهای اروپایی نیز همین دیدگاه را دارند.

ژان کلود یونکر 60 ساله 18 سال نخست وزیر لوکزامبورگ بوده است و در نهایت برای طولانی ترین زمان دولتی را هدایت کرد که به شیوه دموکراتیک روی کار آمد. وی ژوئیه سال گذشته میلادی به دلیل افشای موارد نقض قانون توسط تشکیلات امنیتی از مقام خود کناره گرفت.

پارلمان اروپا تنها نهادی است که اعضای آن با رای مستقیم ساکنان این منطقه تعیین می شوند. انتخابات پارلمان اروپا از 22 تا 25ماه مه (اول تا چهارم خرداد) در 28 کشور برگزار شد.

احتمالا سران اتحادیه اروپا در نشست خود در26 و 27 ژوئن (5 و6 تیر) به طور رسمی نامزد این مقام را تعیین می کنند. پارلمان اروپا نیز در دومین نشست عمومی خود از 14 تا 17 ژوئیه (23 تا 26 تیر) در مورد رییس بعدی کمیسیون اروپا تصمیم می گیرد.

نتایج انتخابات نشان داد حزب محافظه کار مردم اروپا و حزب راست میانه ائتلاف پیشرفته سوسیال دموکرات ها 400 کرسی از مجموع 751 کرسی در پارلمان جدید را به دست آورده اند. احزاب راست افراطی نیز در فرانسه و انگلیس پیروز شدند و توانستند از احزاب حاکم این کشورها نمایندگان بیشتری را به پارلمان بفرستند.

مشارکت رای دهندگان در این انتخابات به طور متوسط در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که 388 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن داشتند، 43.1 درصد برآورد شده است.

کد خبر 262077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha