یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: افزایش مخالفت ها با انتصاب ژان کلود یونکر نامزد حزب مردم اروپا به مقام ریاست کمیسیون اتحادیه به رایزنی پایتخت های اروپایی برای دست یافتن به توافق در مورد نامزدهای جدید این مقام منجر شده است.

رئیس بعدی کمیسیون اروپا کیست؟

به گزارش ايرنا، به نوشته روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، دو تن از رهبران زن اروپا به عنوان نامزدهای احتمالی ریاست بعدی کمیسیون اروپا بعد از ژان کلود یونکر برای این مقام مطرح شده اند. گفته می شود یونکر قصد دارد از نامزدی ریاست کمیسیون کناره گیری کند.

هله تورنینگ اشمیت نخست وزیر دانمارک و دالیا گریبائوسکه نخست وزیر لیتوانی که هر دو تجربیاتی در زمینه همکاری با اتحادیه اروپا دارند، بعد از اینکه دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس مخالفت شدید لندن را با انتصاب یونکرعنوان کرد در رایزنی های مقامات اروپایی به عنوان نامزد مطرح برای این مقام در نظر گرفته شده اند.

طرفداران یونکر به شدت شایعات مبنی بر اینکه وی از نامزدی ریاست کمیسیون اروپا کناره خواهد گرفت را رد کرده اند؛ در حالیکه نشریه آلمانی ˈاشپیگلˈ به نقل از مشاوران ˈهرمان ون رامپویˈ رییس شورای اروپا اخیرا گزارش داد یونکر به مبارزه برای رسیدن به ریاست کمیسیون ادامه نمی دهد.

با وجود این تبلیغات وی بعد از آن با آسیب جدی مواجه شد که روزنامه انگلیسی تایمز به نقل از مقامات امنیتی سابق گزارش داد: وی در سال 2007 در یک جلسه رسمی مست بوده و با داد و فریاد با حاضران سخن گفته است. قرار است کامرون روز دوشنبه برای ادامه رایزنی ها در مورد نامزد دیگری برای ریاست کمیسیون اروپا با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به سوئد سفر کند.

وی دو متحد عمده در این زمینه دارد که شامل فردریک راین فلدت نخست وزیر سوئد و مارک روت نخست وزیر هلند است.

گفته می شود کامرون از این نشست برای تعیین چارچوب دست یافتن به توافق نظر در مورد انتخاب ریاست کمیسیون اروپا همچنین سهم انگلیس و دیگر کشورها از مقامات اتحادیه اروپا استفاده می کند. لندن می خواهد از مجموع 27 کمیسیونر اتحادیه اروپا، کمیسیونر شغل و تجارت اتحادیه از مقامات این کشور باشد.

متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا نیز که کشورش باید از اول ژوئیه (10 تیر) ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده بگیرد می خواهد جایگزینی برای یونکر یافت شود.

در حالی که حزب مردم اروپا بیشترین کرسی ها را در پارلمان اروپا به دست آورده است و حق دارد یونکر را به عنوان نامزد مد نظر خود مطرح کند، تبلیغات موازی تحت امر انگلیس و با حمایت ایتالیا، سوئد و هلند می تواند آرای وی را کاهش دهد. مقامات اتحادیه اروپا می گویند آنگلا مرکل در موضع متفاوتی قرار دارد، زیرا در حالیکه یونکر از حزب مردم اروپا و حزب مورد حمایت مرکل است گفته می شود مرکل با حمایت از فرد دیگر و چهره جدیدتر مشکلی ندارد.

دفتر نخست وزیری انگلیس هنوز اعلام نکرده است که نامزد دیگری را برای این مقام در نظر دارد بلکه بر این امر تاکید کرده است که ˈاین موضوع در مورد افراد نیست بلکه به خصوصیات فردی برمی گردد که باید این شغل را انجام دهدˈ.

یک مقام آگاه در دولت انگلیس گفت: مهم است که طیف مختلفی از نامزدها را در کنار هم داشته باشیم... ما بسیار تلاش می کنیم این موضوع شخصی نشود. اما کامرون به شدت با ریاست شخص یونکر مخالف است.

معرفی نامزدهای ریاست کمیسیون اروپا

هله تورنینگ اشمیت

اشمیت در سال 1966 در کپنهاک دانمارک در خانواده ای با پدر و مادر دانشگاهی به دنیا آمد و در این شهر بزرگ شد. وی بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه کپنهاگ از کالج اروپا در شهر ˈبروخهˈ بلژیک بورسیه ای دریافت کرد. در این دانشگاه با ˈاستفان کیناکˈ فرزند ˈنیل کیناکˈ رهبر پیشین حزب کارگر انگلیس آشنا شد و ازدواج کرد. اشمیت بعدها با عضویت در حزب سوسیال دموکرات دانمارک وارد مجلس این کشور شد و تا مقام رهبری حزب پیش رفت. وی اولین زنی است که در دانمارک به مقام نخست وزیری می رسد.

وی سال گذشته جایزه ارزشمند هدیه زمین را از گروه زیست محیطی دبلیو دبلیو اف(WWF) را برای اقدامات دولتش به منظور تعیین هدف استفاده صد در صدی دولت دانمارک از انرژی تجدید شونده تا سال 2050 دریافت کرد.

از نظر خانوادگی اشمیت با این مساله مواجه است که در10 سالگی والدین او از هم جدا شدند. در عرصه بین المللی دانمارک در سطح کشورهای گروه هفت نیست اما یکی از مهم ترین اعضای اتحادیه اروپا به شمار می رود. با آنکه وی از حزبی با گرایش های راست میانه است، روابط خوبی را با انگلیس و دیوید کامرون حفظ کرده است.

اشمیت در مقام ریاست حزب سوسیال دموکرات اذعان کرد که از نظر مالی خود وی و همسرش به اندازه کافی شفاف نبوده اند. البته پرونده علیه آنها بعدها مختومه شد.

ماجرای عکاسی او با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و دیوید کامرون در مراسم گرامیداشت یاد نلسون ماندلا رهبر فقید آفریقای جنوبی باعث شد روزنامه های آمریکایی به شدت به اشمیت انتقاد کنند و القاب مختلفی به او نسبت دهند. اشمیت در وب سایت اجتماعی توئیتر حساب کاربری ندارد اما بارها تصاویری که وی به همراه اوباما و کامرون گرفت، در وب سایت های مختلف در فضای مجازی باز نشر شده است. در حالیکه اشمیت باید یک سال دیگرهمچنان در مقام نخست وزیری دانمارک بماند، گذشته و سوابق کاری او احتمال انتخابش به عنوان ریاست کمیسیون اروپا را افزایش می دهد. گفت و گوها در مورد نامزدی احتمالی وی برای ریاست کمیسیون هر روز بیشتر می شود.

دالیا گریبائوسکه

گریبائوسکه در سال 1956 در ویلینوس لیتوانی متولد شد، در رشته علوم سیاسی تحصیل کرد و در همین رشته به مقام استادی رسید. بعد از استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1990 در وزارت خارجه لیتوانی مشغول به کار شد و بعد از آن مدتی مقام کمیسیونر بودجه اتحادیه اروپا را داشت. وی که از سال 2009 رییس جمهوری لیتوانی بوده است، ماه گذشته در انتخابات پیروز شد و برای دوره پنج ساله دیگری باید هدایت لیتوانی را برعهده داشته باشد. گریبائوسکه در سال 2010 توانست از دانشگاه جرج تاون امریکا دکترای افتخاری بگیرد.

او که در رشته کاراته دارای کمربند سیاه است به عنوان زن آهنین لیتوانی شناخته می شود و وعده داده است برای دفاع از کشور در برابر روسیه بعد از بحران اوکراین خود سلاح به دست بگیرد.

گریبائوسکه در عرصه بین المللی مدافع سرسخت پترو پوروشنکو رییس جمهوری جدید اوکراین است و بسیاری از رهبران اروپایی و مقامات اتحادیه در داخل و خارج بروکسل به وی احترام می گذارند. صفحه وی در وب سایت اجتماعی توئتیر 13هزار دنبال کننده دارد که برای یک رییس جمهوری زیاد نیست اما کافی است. وی که به تازگی در انتخابات ریاست جمهوری لیتوانی پیروز شده است، احتمال دارد در رایزنی های مرکل و کامرون به عنوان نامزد نهایی مطرح شود.

ژان کلود یونکر

یونکر متولد 1954 در لوکزامبورگ در خانواده ای از طبقه کارگر است. وی در سن بیست و نه سالگی از حزب سوسیال مسیحی مردم به عضویت مجلس نمایندگان این کشور درآمد.

یونکر 18 سال نخست وزیر لوکزامبورگ بوده است و در نهایت برای طولانی ترین زمان دولتی را هدایت کرد که به شیوه دموکراتیک روی کار آمد. وی ژوئیه سال گذشته میلادی به دلیل افشای موارد نقض قانون توسط تشکیلات امنیتی از مقام خود کناره گرفت. یونکر در مجموع 10 جایزه و مدال بین المللی از جمله بالاترین مدال افتخار یونان را به نام ˈگراند کراسˈ دریافت کرده است. وی در سال 1989 تصادف شدیدی کرد که در اثر آن دو هفته در کما بود.

یونکر موقعیت خود را به عنوان نخست وزیر لوکزامبورگ به سرسختی انگلیس مدیون است. زمانیکه در سال 1994ˈجان میجرˈ نخست وزیر سابق انگلیس با ریاست ˈژان لوک دیهینˈ نخست وزیر بلژیک بر ریاست کمیسیون اروپا مخالفت کرد، ˈژاک سانترˈ نخست وزیر سابق لوکزامبورگ به این مقام رسید و یونکر نخست وزیر لوکزامبورگ شد.

افراط در مصرف مشروبات الکلی از خصوصیات یونکر عنوان شده است، نشریه اشپیگل در ماه فوریه گزارشی داد مبنی بر اینکه تعجبی ندارد اگر وی به طور معمول هنگام صرف ناهار مقدار قابل توجهی مشروب نیز بخورد اما خود او حتی توجه و توضیح در مورد این گزارش ها را توهین آمیز می داند.

غیر از این یکی از مقامات پیشین امنیتی لوکزامبورگ رسوایی های دیگری را به وی به ویژه در زمان مستی نسبت می دهد.

وی در وب سایت اجتماعی توئیتر حساب کاربری دارد که 40 هزار نفر آن را دنبال می کنند.

وی چهارشنبه گذشته در این صفحه نوشت: اکنون بیش از هر زمان دیگری مطمئن هستم که رییس بعدی کمیسیون اروپا خواهم بود.

احتمال دست یافتن وی به ریاست این کمیسیون تا چند روز قبل بسیار زیاد بود، اما گزارش های جدید در مورد رفتار وی به همراه مخالفت های شدید کامرون و تا حدودی موافقت مرکل با نظرهای نخست وزیر انگلیس نشان از کاهش احتمال دست یافتن وی به این مقام می دهد.

پارلمان اروپا تنها نهادی است که اعضای آن با رای مستقیم ساکنان این منطقه تعیین می شوند. انتخابات پارلمان اروپا از 22 تا 25ماه مه (اول تا چهارم خرداد) در 28 کشور برگزار شد.

احتمالا سران اتحادیه اروپا در نشست خود در26 و 27 ژوئن (5 و6 تیر) به طور رسمی نامزد این مقام را تعیین می کنند. پارلمان اروپا نیز در دومین نشست عمومی خود از 14 تا 17 ژوئیه (23 تا 26 تیر) در مورد رییس بعدی کمیسیون اروپا تصمیم می گیرد.

نتایج انتخابات نشان داد حزب محافظه کار مردم اروپا و حزب راست میانه ائتلاف پیشرفته سوسیال دموکرات ها 400 کرسی از مجموع 751 کرسی در پارلمان جدید را به دست آورده اند. احزاب راست افراطی نیز در فرانسه و انگلیس پیروز شدند و توانستند از احزاب حاکم این کشورها نمایندگان بیشتری را به پارلمان بفرستند.

مشارکت رای دهندگان در این انتخابات به طور متوسط در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که 388 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند 43.1 درصد برآورد شده است.

کد خبر 261902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha