همشهری آنلاین: انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا، پس از چهار روز رای گیری، یکشنبه ساعت ۲۳ به وقت اروپای مرکزی پایان یافت و در پی آن اعلام افزایش آرای راست افراطی در تعدادی از کشورهای عضو از جمله انگلیس و فرانسه شگفتی آفرید.

تازه ترین نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمان اروپا

نتایج اعلام شده، نشان می‌دهد که حزب راست افراطی فرانسه موسوم به جبهه ملی ۲۵ درصد آرای شهروندان این کشور را به خود اختصاص داده و در بریتانیا نیز حزب استقلال انگلیس توانسته است بیش از ۳۱ درصد آرا را کسب کند. هر دو حزب از مخالفان عضویت کشورهای متبوع خود در اتحادیه اروپا هستند.

مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه در واکنش به نتیجه کسب شده از سوی جبهه ملی به رهبری مارین لوپن، این رویداد را «شوک و زمین لرزه» توصیف کرد. این واکنش نخست وزیر سوسیالیست در حالی است که حزب حاکم فرانسه تنها ۱۴ و هفت دهم درصد آرا را از آن خود کرد.

در ایتالیا نیز اگرچه حزب دموکراتیک دست بالا را در این رقابت داشت اما جنبش ۵ ستاره از مخالفان اتحادیه اروپا در فاصله اندکی از حزب حاکم قرار گرفت.

مشارکت ۴۳ درصدی در انتخابات

میزان مشارکت در انتخابات پارلمان اروپا، ۴۳ و یازده دهم درصد اعلام شد. این نرخ در مقایسه با حضور شهروندان در دور قبلی این انتخابات که ۵ سال پیش برپا شد ثابت مانده است. با این همه در شماری از اعضای اتحادیه، می‌توان افزایش یا کاهش میزان مشارکت را نسبت به دوره‌های پیشین دید.

مردم اروپا، احزاب سنتی را تنبیه کردند

از سوی دیگر خبرگزاری ایرنا در گزارشی اعلام کرد :احزاب محافظه کار و راست اروپایی با وجود کاهش قابل ملاحظه کرسی هایشان به نسبت دوره قبل، بار دیگر برنده انتخابات پارلمانی اروپا شدند و سوسیال دمکرات ها هم در جایگاه دوم ایستادند. با این وجود، مردم کشورهای مختلف اروپایی در این انتخابات با آرای خود، احزاب سنتی را به دلیل سوء مدیریت و بروز بحران اقتصادی و بیکاری گسترده تنبیه کرده و به منتقدان اتحادیه اروپا جایزه دادند.

بر اساس این گزارش ، اگرچه احزاب محافظه کار ˈمردمˈ تعداد 212 و سوسیال دموکراتها 186 کرسی در انتخابات اخیر پارلمان اروپا بدست آورده اند اما احزاب مخالف اروپاگرایی نیز موفق شده اند در مجموع با کسب 183 کرسی به عنوان یک قدرت بزرگ در این انتخابات ظاهر شوند.

این انتخابات که از  روز  اول خرداد آغاز شده بود، روز یکشنبه شاهد چهارمین و آخرین روز از برگزاری خود در کشورهای مختلف بود.

بر اساس نتایج اولیه که از سوی پارلمان اروپا منتشر شد٬ احزاب راست میانه توانستند 212 کرسی از مجموع ۷۵۱ کرسی پارلمان اروپا را به دست آورند.

به همین دلیل، ˈژان کلود یونکرˈ٬ کاندیدای برتر حزب مردم اروپا٬ در توییتر خود فورا خواستار کسب ریاست کمیسیون اروپا شد.

هر چند درمجموع حزب مردم اروپا نسبت به دور قبل انتخابات پارلمانی این قاره (سال 2009)، 62 کرسی را از دست داد، با این وجود همچنان حزب پیشتاز در انتخابات به شمار می رود. حزب مردم در مجموع اتحادیه، 28 درصد آرا را از آن خود کرد در حالی که در دوره قبلی، 35 درصد را به دست آورده بود.

سوسیال دمکرات ها که دومین قدرت را تشکیل می دهند از مجموع 750 کرسی اتحادیه، 186 کرسی معادل 7/24 را بدست آوردند که 9 کرسی کمتر از سهم دوره قبل آنان بود.

سومین حزب برتر در پارلمان اروپا، لیبرال ها هستند . لیبرال ها هم 13 کرسی را باختند تا از 83 به 70 کرسی تنزل کنند و صاحب 3/9 درصد آرا شوند.

احزاب سبز نیز دو کرسی در پارلمان اروپا از دست دادند تا صاحب 56 کرسی با 32/7 درصد کل آرای اتحادیه اروپا شوند.

چپ متحد تنها حزب سنتی بود که بیشترین افزایش را در سهم خود از پارلمان شاهد بود و 8 کرسی جدید را به نام خود ثبت کرد تا کرسی های آن از 35 به 437 برسد و73/5 درصد آرا به آن تعلق گیرد.

بعد از احزاب پیش گفته که اروپاگرا هستند، احزاب بدبین اروپایی یا منتقدان اتحادیه اروپا که در راس آنها، فوق محافظه کاران قرار دارند، صاحب رای شده اند. اینگونه احزاب 141 کرسی دارند و اگر محافظه کاران انگلیسی و لهستانی را هم به آنها اضافه کنیم، مجموع کرسی های آنها به 183 کرسی خواهد رسید.

با این حال، پرسشی اصلی آن است که آیا این گروهها خواهند توانست با یکدیگر متحد شده و گروه خود را در پارلمان اروپا تشکیل دهند یا خیر؟

آنها در این زمینه به 25 نماینده از دست کم 7 کشور دیگر اتحادیه اروپا نیاز دارند و هنوز نشانه ای از تمایل آنها برای ائتلاف با یکدیگر مشاهده نمی شود.

به عقیده کارشناسان، ریاضتهای اقتصادی و اجتماعی و سطح بالای بیکاری در اتحادیه اروپا موجب شده است تا تشکلهای بدبین اروپایی و راست افراطی با سخنان عامه پسند و ضد یوروی خود، نظر مردم کشورهای مختلف را جلب کرده و همچون اسب تروا وارد پارلمان اروپا شوند. به این ترتیب، اروپاییها برای نخستین بار در تاریخ تشکیل پارلمان مشترک خود، درهای آن را به سوی ائتلافی گشوده اند که بطور مشخص، هدف خود را تضعیف طرح وحدت اروپا اعلام کرده است.

پس از منتقدان، گروه نانوشته ها قرار دارد. این گروه متشکل از احزابی است که به عنوان تشکل های سنتی شناخته نمی شوند و اکنون 38 کرسی در پارلمان اروپا یعنی 5 کرسی بیشتر از دوره قبل به دست آورده اند.

به این 38 کرسی باید 67 حزب دیگر را هم اضافه کرد که تاکنون نماینده ای در پارلمان اروپا نداشتند و اغلب آنها به عنوان منتقدان اروپاگرایی شناخته می شوند. آنها با کسب 92/8 درصد آرا، در مجموع چهارمین قدرت صاحب رای در پارلمان اروپا خواهند بود و در میان آنها می توان به گروههایی نظیر جنبش پنج ستاره بپ گرییو از ایتالیا، می توانیم از اسپانیا و جایگزین برای آلمان نام برد.

یکی از اولین وظایف پارلمان آینده اتحادیه اروپا انتخاب رئیس جدید کمیسیون اروپا٬ بدنه اجرایی اتحادیه اروپا٬ خواهد بود.

پارلمان اروپا ۷۵۱ کرسی دارد که به نسبت جمعیت ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا تقسیم شده است و آرای اخذ شده بر زندگی ۵۰۰ میلیون شهروند اتحادیه اروپا تاثیر خواهد داشت.

در این دور از انتخابات ۳۸۸ میلیون اروپایی واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند.

بر اساس برآوردهای اولیه پیش بینی می شد میزان مشارکت در این دور از انتخابات پارلمان اروپا نسبت به پایین ترین میزان آن که ۴۳ درصد مشارکت در سال ۲۰۰۹ بود نیز کم تر باشد، اما مشاهدات در آلمان و سوئد مشخص کرد که میزان مشارکت از انتظارات اولیه فراتر بود.

قدرت پارلمان اروپا که مقر آن در بروکسل و استراسبورگ می باشد، از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون افزایش یافته است.

پدیده های این دوره از انتخابات پارلمان اروپا

در مجموع، اوج گیری احزاب جدید، حفظ موقعیت محافظه کارها با وجود کاهش کرسی ها و ورود بی سابقه مستقل ها به پالمان اروپا از پدیده های انتخابات این دوره به شمار می رود.

در پدیده ای جدید، جبهه راست ملی فرانسه روز 25 می (چهارم خرداد) با تفاوتی قابل ملاحظه از سایر احزاب رقیب، پیروز انتخابات پارلمانی اروپا در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جبهه ملی راست افراطی با نسبت بی سابقه 25 درصدی آرا، پیروزی را نصیب خود کرد.

جبهه راست افراطی که ریاست آن را مارین لوپن بر عهده دارد، توانست بر حزب معارض اصلی (حزب اتحاد برای جنبش ملی) که آن هم جزء احزاب راست به شمار می رود، پیروز شود. در سال 2009 این حزب تنها توانسته بود 3/ 6 درصد از آرا را از آن خود کند.

حزب اتحاد برای جنبش ملی، که مخالف و محافظه کار به شمار می رود، با کسب 21 درصد آرا دوم شد.

حزب سوسیالیست حاکم، شکست سنگینی را با کسب نسبتی کمتر از 15 درصد آرا متحمل شد.

علل پیروزی لوپن

تحلیلگران می گویند که جبهه ملی که منتقد سیاست های اتحادیه اروپا در زمینه ریاضت اقتصادی و بیکاری است، از کاهش محبوبیت سوسیالیست ها و شکاف های معارضان دست راستی و همچنین تشدید احساسات مخالف با سیاست های اروپایی در فرانسه استفاده کرد و توانست پیروز بلامنازع انتخابات پارلمانی اروپا در آن کشور شود.

نگاهی به نتایج در چند کشور اروپایی

دویچه وله گزارش داد: در اتریش و دانمارک راست گرایان پیروز انتخابات پارلمان اروپا شدند. در آلمان اتحاد احزاب مسیحی اول شد و جایگاه دوم به سوسیال دمکرات ها اختصاص یافت.

جمهوری قبرس نخستین کشور در اتحادیه اروپا بود که بعد از شمارش تمامی آرا ، نتایج انتخابات پارلمان اروپا را منتشر کرد.

پیروز این انتخابات با فاصله ای قابل ملاحظه نسبت به سایر احزاب، حزب محافظه کار DISY ، با 8/ 37 درصد از آرا است. این حزب به رئیس جمهور این کشور نزدیک است.

حزب چپ قبرس نیز رده دوم را با کسب 9/ 26 درصد از آرا نصیب خود کرده است.

در دانمارک راست گرایان پیروزی کسب کرده اند.

حزب ˈدانسک فولکˈ (Dansk Folke) که بیشترین آرا را در دانمارک به دست آورد، در پارلمان جدید اروپا کرسی هایی برابر با سوسیال دمکرات ها به رهبری نخست وزیر این کشور کسب خواهد کرد.

در اتریش راست گرایان حزب FPÖ توانستند آرای منتقدان اتحادیه اروپا را به سوی خود سرازیر کرده و موقعیتشان در بروکسل را تحکیم کنند.

بر اساس نخستین برآوردها، احتمال داده می شود که این حزب حدود 20 درصد از آرا را نصیب خود کرده باشد. این میزان حدود 7 درصد بیشتر از انتخابات سال 2009 است.

این حزب راستگرا در مبارزات انتخاباتی علیه مهاجرت و کمک به کشورهای بحرا ن زده عضو اتحادیه اروپا تبلیغ کرد. FPÖ همراه با دیگر احزاب در تلاش است تا یک فراکسیون دست راستی در پارلمان اتحادیه اروپا به وجود بیاورد.

دو حزب راست گرای جبهه ملی از فرانسه و PVV از هلند از شرکای احتمالی این حزب برای تشکیل این فراکسیون به حساب می آیند.


کاهش احتمال نامزدی ژان کلود یونکر از سوی «حزب مردم اروپا» برای ریاست کمیسیون

از سوی دیگر شبکه خبری یورونیوز در گزارش اعلام کرد: ریاست ژان کلود یونکر، نخست وزیر سابق لوکزامبورگ، بر کمیسیون اروپا با وجود پیروزی «حزب مردم اروپا» در انتخابات پارلمان اروپا قطعی به نظر نمی رسد.

تنها چند ساعت پس از اعلام نتایج نهایی این انتخابات، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان از یکی از احزاب موئتلف «حزب مردم اروپا»، مخالفت صریح خود را با حضور نخست وزیر سابق لوکزامبورگ بر راس کمیسیون ابراز کرد.

آنگلا مرکل، نخست وزیر آلمان از حزب دموکرات مسیحی نیز در نخستین واکنش به نتایج انتخابات پارلمان اروپا و ریاست یونکر بر کمیسیون گفت: «مطمئنا گفتگو با نامزدمان ژان کلود یونکر را آغاز می کنیم. این مساله را پیشتر هم تکرار کرده ایم که مهم این است که کدام گروه پارلمانی قویتر است. از طرف دیگر می دانیم که هیچ گروهی نمی تواند به تنهایی تصمیم بگیرد.»

از ۷۵۱ کرسی پارلمان اروپا، «حزب مردم اروپا» با ۲۱۳ نماینده پیشتاز است و گروه سوسیالیست ها و دموکرات ها، با کسب ۱۹۰ کرسی در جایگاه دوم قرار دارد.

به این ترتیب احتمال نیاز دو جریان اصلی حاضر در پارلمان به ائتلاف در برابر احزاب مخالف، برای انتخاب رئیس کمیسیون بسیار بالاست.

تا کنون گزینه های دیگری به جز آقای یونکر تمایل خود را برای ریاست بر کمیسیون به عنوان نمانده مورد توافق دو جریان میانه اروپایی اعلام کرده اند.

از سه نخست وزیر به عنوان رقبای اصلی آقای یونکر نام برده می شود؛ خانم هله تورنینگ اشمیت، رهبر حزب سوسیال دموکرات دانمارک؛ یورکی کتاینن، از حزب ائتلاف ملی فنلاند و والدیس دامبرووسکیس از حزب اتحاد لیتوانی.

با وجود افزایش آرای احزاب مخالف با حاکمیت نهادهای اروپایی در انتخابات پارلمان اروپا، جریان های سیاسی سنتی، کمابیش اکثریت خود را در پارلمان حفظ کردند.

کد خبر 260769
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز