سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتخابات پارلمان اروپا تمام و تکلیف ۷۵۱ کرسی این پارلمان نیز مشخص شد. از این تعداد، ۲۱۲ کرسی توسط نمایندگان حزب مردم اروپا و در راس آن‌ها، ژان کلود یونکر (Jean-Claude Juncker ) که به گروه اروپا (یوروگروپ) موسوم است، اشغال شده است.

Jean-Claude Juncker

این میزان کرسی کسب شده، نمایندۀ محافظه کاران را بیشتر از دیگر رقیبان خود به صندلی ریاست کمیسیون اروپا نزدیک می‌کند.

به گزارش یورونیوز ژان کلود یونکر بعد از اعلام نتایج گفت: "با توجه به اینکه ما این انتخابات را برده‌ایم، من کاملا برای ریاست آیندۀ کمیسیون اروپا احساس آمادگی می‌کنم."

این برتری، از هم اکنون به بحث‌ها در بارۀ کسب ریاست کمیسیون اروپا را که بازوی اجرایی اتحادیۀ اروپا است، به‌ویژه در آلمان دامن زده است.

حزب دموکرات مسیحی آلمان اعلام کرده است که از ریاست ژان کلود یونکر (رییس سابق گروه وزرای دارایی اروپا ) بر این کمیسیون حمایت می‌کند. رییس سابق گروه اروپا در این باره می‌گوید: "من به زانو در نیامده‌ام. برعکس، این انتخابات را برده‌ام و موضع گیری خانم مرکل هم کاملا روشن است. شما آن را باور نمی کنید اما واقعیت دارد."

شاید به دلیل اعتماد به حمایت احزاب محافظه کار آلمان بود که ژان کلود یونکر به هنگام کارزار انتخاباتی خود، جای ویژه‌ای را به این کشور اختصاص داده بود.

وی در جریان تبلیغات برای این انتخابات، به دیدار رهبران آلمان از جمله هلموت کهل، صدر اعظم پیشین این کشور رفت و بارها نیز بر استفاده از تمام اختیارات خود برای پیشبرد اهداف اتحادیۀ اروپا تاکید کرد.

ژان کلود یونکر حتی برای جلب آرای اتحاد دموکراتیک آلمان، قول داد که در صورت ریاست بر کمیسیون اروپا، دیگر هیچ سخنی از یوروباند یا اوراق قرضۀ اروپا به میان نیاید.

ژان کلود یونکر بر حمایت آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان اتحاد دموکراتیک برای رسیدن به ریاست کمیسیون اروپا تکیه کرده است اما صدر اعظم آلمان بعد از اعلام نتایج این انتخابات، از مذاکرات در این مورد سخن راند.

وی در این باره گفت: "درست است که ما همیشه با نامزدی ژان کلود یونکر همراه بوده ایم اما نکتۀ اصلی این است که کدام یک از این دو حزب قوی ترند. از سوی دیگر می دانیم که هیچکدام یک از دو حزب به تنهایی نمی توانند ریاست کمیسیون را تعیین کنند. به همین دلیل، ما نیاز به گفتگوهای دقیق و فشرده داریم."

همزمان، نامزد حزب سوسیالیست های اروپا نیز از موضع پایین سخن نمی گوید و خود را بازنده نمی داند. مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا در نخستین واکنش به برتری ژان کلود یونکر گفت که حزب مردم اروپا تنها ۲۳ کرسی بیشتر کسب کرده است که به معنای اکثریت نیست.

وی می گوید: "یک چیز روشن است، حزب مردم اروپا شش کرسی نسبت به انتخابات پیشین از دست داده است. مسالۀ دیگر این است که بدون یک توافق با گروه سوسیال دموکرات پارلمان، هیچ اکثریتی ممکن نیست."

در صورتیکه میان این دو حزب و نامزدهای آنها توافقی حاصل نشود، سران کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا تلاش خواهند کرد امتیاز انتخاب رییس کمیسیون اروپا را همچنان برای خود حفظ کرده و طبق روال گذشته رییس این کمیسیون را برگزینند.

کد خبر 260798
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز