همشهری آنلاین: پس از گذشت نزدیک به دو هفته از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا و مشخص شدن نتیجه قطعی آن، اختلاف نظر روسای اروپایی برای انتخاب رییس کمیسیون اروپایی به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا با آغاز تلاش‌ها برای انصراف اصلی ترین نامزد این سمت وارد مرحله جدیدی شد.

ابهام درانتخاب رییس کمیسیون اروپایی

به گزارش ایرنا، در حالی که پیش بینی می شد، ژان کلود یونکر نخست وزیر سابق لوکزامبورگ و نامزد مطرح حزب پیروز در انتخابات پارلمان اروپا به عنوان رییس آینده کمیسیون اروپا انتخاب و معرفی شود،اختلاف نظرها میان برخی از سران اروپایی و تهدید انگلستان به خروج از اتحادیه در صورت معرفی یونکر، معادله این انتخاب را همچنان حل نشدنی باقی گذاشته است.

درهمین ارتباط هفته نامه آلمانی اشپیگل روز شنبه در خبری اختصاصی از آغاز تلاش های گروهی برای منصرف کردن ژان کلود یونکر از نامزدی احراز ریاست کمیسیون اروپایی خبر داد و نوشت: هرمان فون رمپوی رییس شورای اروپا از طرف برخی از سران اروپایی ماموریت یافته که به همراه همکاران خود یونکر را برای انصراف از نامزدی ریاست کمیسیون اروپایی ترغیب کند.

به گزارش این نشریه،انتظار می رود با آغاز رایزنی ها ازسوی رمپوی و همکارانش،یونکر طی روزهای آینده با تسلیم شدن در برابر فشارها از تصمیم خود برای برعهده گرفتن ریاست کمیسیون اروپایی منصرف شود.

نامزدی یونکر برای به دست گرفتن سکان اجرایی اتحادیه اروپا با مخالفت های گسترده ای از سوی برخی دولت های اروپایی رو به روست که درصدر مخالفان می توان به دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و هچنین روسای دولت های هلند و سوئد اشاره کرد.

یکی از همکاران ارشد فون رمپوی که رایزنی ها با مقام های اروپایی برای قانع کردن یونکر به انصراف را برعهده دارد به اشپیگل گفت: اگر انتقادات به همین شکل ادامه داشته باشد انتظار می رود یونکر در روزهای آینده کناره گیری خود را از احراز این سمت اعلام کند.

درعین حال محافل آلمانی نیز کناره گیری یونکر از نامزدی احراز ریاست کمیسیون اروپایی را دور از انتظار ندانسته و معتقدند عواقب خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای آلمان و دیگر کشورهای اتحادیه به مراتب سنگین تر از رییس نشدن یونکر خواهد بود.

در همین رابطه وزیر امورخارجه آلمان نیز به اشپیگل، گفت : انگلستان شریک قدرتمندی برای آلمان است و نقش تعیین کننده ای در سیاست خارجی مشترک اروپا و حفظ منافع اتحادیه اروپا در جهان ایفا می کند.

فرانک والتر اشتاین مایر، افزود: برلین تمایل دارد همکاری بهتر و تنگاتنگ تری با لندن داشته باشد و به همین خاطر نظرات این کشور برای ما اهمیت دارد.

نخست وزیر انگلیس پیشتر و بعد ازمشخص شدن نتیجه آرای انتخابات پارلمان اروپایی،تهدید کرده بود که در صورت انتخاب ژان کلود یونکر به عنوان رییس کمیسیون اروپایی، این کشور از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برغم حمایت صریح از نامزدی یونکر برای ریاست کمیسیون اروپایی، دو روز بعد از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در سخنانی اعلام کرد که انتخاب رییس کمیسیون اروپایی ممکن است هفته ها به طول انجامیده و یا حتی به بعد از تعطیلات تابستانی موکل شود.

با انصراف احتمالی یونکر به عنوان اصلی ترین نامزد احراز ریاست کمیسیون اروپایی، هنوز هیچ گزینه مطرح دیگری برای احراز این سمت معرفی نشده و رایزنی ها برای این انتخاب همچنان در سطح سران اروپایی ادامه دارد.

کارشناسان سیاسی و رسانه های آلمانی پیش بینی می کنند درصورت موفقیت آمیز نبودن تلاش ها برای انتخاب فردی که مورد توافق اکثریت باشد،خوزه مانوئل باروسو رییس فعلی کمیسیون اروپایی به صورت موقت به ریاست خود بر این مجموعه ادامه دهد.

آنگلا مرکل قرار است برای مذاکره در این زمینه روز دوشنبه به سوئد سفر کرده و در ملاقات با چند تن از روسای اروپایی از جمله نخست وزیر انگلیس به رایزنی های خود ادامه دهد.

کد خبر 261779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha