همشهری آنلاین: نارندرا مودی، نخست‌وزیر جدید هند در اولین روز به قدرت رسیدنش با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان که برای مراسم تحلیف به هند سفر کرده بود، دیدار کرده است.

نارندرا مودی و نواز شریف در دهلی دیدار کردند

به گزارش بی بی سی، نخست‌وزیران هند و پاکستان در برابر دوربین‌های شبکه‌های تلویزیونی با یکدیگر دست دادند و لبخند زدند اما با خبرنگاران گفت‌و‌گو نکردند.

تحلیلگران می‌گویند دیدار نواز شریف و نارندرا مودی می‌تواند به معنای کاهش تنش‌ها در روابط دو کشور هسته‌ای باشد که معمولا رویکردی خصمانه به یکدیگر دارند

یورونیوز نیز در گزارشی اعلام کرد: نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، روز دوشنبه، به دعوت نارِندرا مودی، همتای هندی تازه به قدرت رسیده خود در دهلی نو و در مراسم سوگند نخست وزیری وی حاضر شد.

در تاریخ پرفراز و نشیب و پرسوء ظن دو همسایه و قدرت اتمی، این اولین باری بود که یک مقام عالی رتبه پاکستانی در مراسم آغاز به کار نخست وزیری از هند حاضر می شد.

جزئیات گفتگوی نخست وزیران دو کشور پاکستان و هند که پس از استقلال از بریتانیا در سال 1947 میلادی، سه بار به جنگ هم رفته اند، فاش نشده است.

به احتمال زیاد، علاوه بر بهبود و گسترش روابط، دغدغه های امنیتی و موضوع کشمیر از موارد گفتگوی آنان بوده است.

حزب بهاراتیا جاناتا، «بی جی پی» آقای مودی در پاکستان با گرایش های قوم گرایانه و موضع گیری های سرسختانه علیه مسلمانان شناخته می شود. در مقابل هندوهای راستگرا نیز همواره به پاکستان به دیده تردید می نگرند.

با این حال، دعوت آقای مودی از نواز شریف اگر چه دعوتی نمادین است اما در برداشتن گامی به سوی عادی سازی روابط دو کشور، حرکتی در خور تامل به نظر می رسد.

کد خبر 260768
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز