همشهری آنلاین: درحالی که شمارش آرای انتخابات هند ادامه دارد طرفداران حزب مخالف بهارتیاجاناتا (بی جی پی) جشن پیروزی را دربرخی شهرها آغاز کرده‌اند.

تازه ترین خبرازشمارش آرا انتخابات هند؛ شادی زودهنگام در اردوگاه مخالفان

به گزارش ایرنا، کمیسیون انتخابات هند شمارش حدود 537 میلیون رای مأخوذه رابرای تعیین ترکیب شانزدهمین دوره مجلس عوام (لوک سابا) که در نهایت به دولت جدید در این کشور خواهد انجامید از ساعت 8 صبح روز جمعه به وقت محلی آغاز کرده است.

شبکه های تلویزیونی هند به طور مستقیم نتایج شمارش آرا این انتخابات سرنوشت ساز را لحظه به لحظه برای مردم هند مخابره می کنند.

تازه ترین آمار تا ظهر روز جمعه به وقت محلی و حدود چهارساعت پس از آغاز شمارش آرا حکایت از شکست سخت حزب حاکم کنگره دارد.

براساس نتایجی که تاکنون مشخص شده حزب مخالف بی جی پی 323 کرسی از 543 کرسی مجلس عوام هند را در اختیار خواهد گرفت .

این درحالیست که حزب کنگره فقط به 73 کرسی دست یافته است و این یک شکست بی سابقه برای این حزب از سال 1999 تاکنون هست.

براساس تصمیم کمیسیون انتخابات هند شمارش آرا به احتمال قوی تا پایان مروز جمعه به پایان خواهد رسید.

با توجه به آمارهای اعلام شده طرفداران حزب بی جی پی که یک دهه است حزبشان از قدرت کنار رفته و نقش اپوزسیون را دارد در برخی شهرها به خیابان ها آمده و شروع به شادی و پایکوبی کرده اند.

این در حالیست که گزارش می رسد مرکز حزب بی جی پی در پایتخت هند نیز خود را برای مراسم پیروزی در انتخابات آماده می کند.

هند امسال مشارکت ۶۶.۳۳ درصدی رای دهندگان را درانتخابات سراسری 9 مرحله ای خود به ثبت رسانده است. این انتخابات از هفتم آوریل (18 فروردین ) آغاز شد و روز دوشنبه این هفته 12ماه می (۲۲ اردیبهشت) پایان یافت.

پانزدهمین دوره انتخابات مجلس عوام هند (لوک سابا) در سال 2009 طی پنج مرحله برگزار شد که ائتلاف مترقی متحد به رهبری حزب کنگره با کسب 262 کرسی پیروز انتخابات شد و به تشکیل دولت اقدام کرد.

در آن انتخابات حزب بی جی پی توانست 116 کرسی مجلس عوام را بدست آورد و طی پنج سال اخیر به عنوان اپوزسیون در مجلس ایفای نقش می کرد.

کد خبر 259517
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز