یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

هندی‌ها امسال علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین انتخابات جهان را برگزار کردند با رأی خود هم شگفتی‌ساز شدند و نتیجه‌ای را رقم زدند که فصل جدیدی را در تایخ این کشور آغاز کرد.

هند

 در انتخابات پارلمانی هند، ملی‌گرایان هندو به رهبری نارندرا مودی با کسب ۲۸۲ کرسی از 543کرسی به پیروزی قاطع رسیدند تا پس از ۶۷ سال در این کشور خانواده گاندی‌ها و حزب کنگره با یک شکست سخت از قدرت کنار گذاشته شوند. این انتخابات نشان داد عملکرد بد حتی می‌تواند میراث کسی مانند گاندی را هم بر باد دهد. این انتخابات فصلی جدید در هند و در رابطه این کشور با جهان می‌گشاید.

اقتصاد و شعارهای اقتصادمحور مودی دلیل اصلی این پیروزی بود. مودی مدافع اقتصاد آزاد و بازار است. به‌نظر می‌رسد پس از سال‌ها محافظه‌کاری هند قرار است در مسیر جدید قرار گیرد. نارندرا مودی که دولت مان‌موهان سینگ را به‌خاطر ناتوانی در کنترل تورم مسخره می‌کرد حالا باید قدم‌های مهمی برای عمل به وعده‌هایش بردارد. او وعده داده مشکلات اقتصادی به‌خصوص تورم، کسری تجارت خارجی، کاهش نرخ برابری روپیه و کمبود سرمایه‌گذاری در صنایع زیربنایی را جبران کند.

نخست‌وزیر جدید هند در زمینه سیاست خارجی اعلام کرده که به‌دنبال بهبود و ترمیم روابط دهلی‌نو با کشورهای دیگر به‌ویژه آمریکا و چین به‌ویژه در راستای شعارهای اقتصادی خود است. مقام‌های آمریکا هم که زمانی به‌خاطر شورش هندوهای افراطی علیه مسلمانان و با حمایت مودی، به او ویزا نمی‌دادند حالا از به قدرت رسیدن او استقبال کرده‌اند تا شاید کشوری با تسلیحات هسته‌ای را در مقابل چین همچنان در دایره خود داشته باشند.

مقام‌های هندی اعلام کرده‌اند که سیاست خارجی هند در گرو پیشرفت‌های اقتصادی خواهد بود و این کشور تلاش ویژه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی می‌کند. مقام‌های هند اعتقاد دارند که کشورهای دیگر اعتماد خود را به هند از دست داده‌اند و مودی می‌خواهد این اطمینان از دست رفته را با بهبود روابط خارجی بار دیگر به‌دست آورد. هر چند نخست‌وزیر 63ساله جدید هند و حزبش پیروزی چشمگیری به‌دست آورده‌اند اما او مایه اختلاف‌ها و تفرقه‌های بسیاری هم به‌حساب می‌آید.

حزب بهاراتیا جاناتا در‌واقع حزب ملی‌گرای افراطی است و در پرونده خود سیاست‌های تفرقه‌انگیز زیادی دارد. مودی هنگام شورش‌های هندو‌ها علیه مسلمانان در سال ۲۰۰۲ که به قتل صدها شهروند مسلمان به‌دست هندوهای افراطی انجامید، کاری برای حمایت و حفاظت از مسلمانان انجام نداد و کشتار حداقل هزار نفر مسلمان را نظاره کرد. در فضای متکثر هند سیاست‌های افراطی هندوها می‌تواند مشکلات جدی در این کشور ایجاد کند. مودی هیچ وقت از شورش هندوهای افراطی، تخریب مساجد و ریختن خون مسلمانان هند اظهار تأسف نکرده است.

کد خبر 259813
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز