همشهری آنلاین: به دنبال تصمیم اخیر روسیه مبنی بر فروش بالگردهای نظامی پیشرفته ام.آی-۳۵ به پاکستان، دولت هند مراتب نارضایتی خود را از این تصمیم به عنوان فصل جدیدی از همکاری‌های نظامی مسکو - اسلام آباد ابراز کرد.

نگرانی دهلی نو از آغاز فصلی جدید در همکاری های نظامی مسکو - اسلام آباد

به گزارش ايرنا، به دنبال سفر «دمیتری راگوزین» معاون نخست وزیر روسیه در امور نظامی و تسلیحاتی به هند، خانم «سوشما سواراج» وزیر امور خارجه دولت دهلی نو روز چهارشنبه در دیدار با این مقام رسمی روسیه گفت: مسکو باید حساسیت دهلی نو را نسبت به انجام معاملات نظامی با کشورهای همسایه هند مد نظر داشته باشد.

وزیر خارجه هند، نگرانی دهلی نو را از برنامه مسکو برای فروش بالگردهای تهاجمی ام.ای-35 به پاکستان اعلام کرد.

«الکسی دیدوف» سفر روسیه در اسلام آباد حدود دوهفته قبل از تصمیم کشورش برای فروش بالگردهای نظامی پیشرفته ام.آی - 35 به اسلام آباد به عنوان آغاز فصلی جدید در همکاریهای نظامی دو کشور خبر داد. این خبر چند روز بعد از سوی منابع رسمی اسلام آباد مورد تایید قرار گرفت.

هند و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه و صاحب تسلیحات هسته ای، در سالهای گذشته تا کنون همواره رقیب تسلیحاتی و نظامی یکدیگر بوده و تمام تحرکات و فعالیتهای یکدیگر را در زمینه های نظامی و تسلیحاتی زیر نظر دارند.

دمیتری راگوزین روز چهارشنبه هفته جاری در سفری دو روزه وارد دهلی نو شد. وی علاوه بر دیدار با وزیر امور خارجه هند در نخستین روز سفر خود به دهلی نو، روز گذشته نیز با نارندرا مودی نخست وزیر جدید هند دیدار و گفت و گو کرد.

گفت و گو درباره موضوعات دوجانبه

وزیر امور خارجه هند و معاون نخست وزیر روسیه علاوه بر گفت و گو درباره همکاریهای نظامی مسکو - اسلام آباد، درباره موضوعات دوجانبه ازجمله همکاری هسته ای بین هند و روسیه و و امنیت انرژی نیز گفت و گو کردند.

نشست سالانه نارندرا مودی نخست وزیر هند و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ، از دیگر محورهایی بود که در دیدار دمیتری راگوزین و سوشما سواراج مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

امضای قرارداد همکاری برای تکمیل رآکتورهای سوم و چهارم نیروگاه برق هسته ای کودانکولام در ایالت تامیل نادو در جنوب هند از دیگر محورهای گفت و گوی معاون نخست وزیر روسیه با مقامات هند بود.

با افزایش موج روابط گرم و صمیمانه بین مسکو - پکن و انعقاد قرارداد 400 میلیارد دلاری انتقال گاز روسیه به چین حالا این کشور نیم نگاهی به هند برای انعقاد قراردادی جهت توسعه بازارهای هیدروکربن خود دارد.

با موکول شدن سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به هند به پایان سال جاری، معاون نخست وزیر روسیه در جریان سفرش به هند ، موضوع مذاکرات پیرامون تاسیس خط لوله گاز روسیه از طریق چین به هند را در دستور کار خود قرار داد.

پیش از این ˈدارمندرا پرادانˈ وزیر نفت هند در این خصوص با همتای روسی خود در جریان کنفرانس جهانی نفت در مسکو گفت و گو کرده بود.

هند و روسیه دارای قرارداد همکاری بلند مدت در مورد گاز مایع طبیعی با یکدیگر هستند و قرار است قرارداد سواپ را درصورتی که خط لوله نفتی از دستور کار خارج شود به اجرا گذارند.

اگر این خط لوله 30 میلیارد دلاری از طریق ایالت ˈژینگجانگˈ اجرا شود، یکی از گرانترین خط لوله های گاز جهان خواهد بود، زیرا طرح خط لوله ترکمنستان- افغانستان- پاکستان به هند تنها 9 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

البته این طرح نیز در یافتن کنسرسیوم سرمایه گذار ناکام مانده است.

هر دو کشور روسیه و هند علاقه مند هستند در زمینه واردات و صادرات گاز مایع طبیعی و نیز سواپ نفت خام با یکدیگر قرارداد بلندمدت دیگری نیز امضا کنند.

کد خبر 263123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha