همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های روغن زیتون ممکن است اثرات منفی ناشی از آلودگی هوا بر رگ‌های خونی را را کاهش دهد، اما کارشناسان درباره قطعی بودن این یافته‌ها تردید دارند.

به گزارش لایو ساینس پژوهشگران در این بررسی دریافتند که «آلودگی» ایجاد شده در آزمایشگاه اثر کمتری بر پوشش رگ‌های خونی در افرادی که روغن زیتون خورده بودند، دارد تا افرادی که روغن ماهی خورده بودند یا روغنی نخورده بودند.

این بررسی که شامل ۴۲ فرد سالم می‌شد که میان سنی‌شان ۵۸ سال بود. این افراد به سه گروه تقسیم شدند، یک گروه هر روز برای چهار هفته سه گرم روغن زیتون و گروه دیگر در همین مدت هر روز سه گرم روغن ماهی خوردند و گروه سوم در این مدت روغنی نخوردند. این پژوهشگران سپس کارکرد سلول‌های پوششی رگ‌های خونی این افراد را پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای به طور مصنوعی ایجادشده در آزمایشگاه به مدت ۲ ساعت را مورد بررسی قرار دادند.

دکتر هایان تانگ، پژوهشگر زیست‌شناس در سازمان حفاظت محیط‌زیست آمریکا، سرپرست این پژوهش می‌گوید: آلودگی هوا می‌تواند به اختلال کارکرد سلول‌های اندوتلیال، سلول‌های پوشش درونی رگ‌های خونی بینجامد. این اختلال کارکرد عامل خطرسازی برای تصلب شرایین یا تجمع پلاک‌های مسدودکننده درون شریان‌ها است.

تانگ می‌گوید: از آنجایی که ر روغن زیتون و هم روغن ماهی اثرات مفیدی بر روی اختلال کارکرد اندوتلیال دارند، ما به بررسی این موضوع پرداختیم که آیا این مکمل‌ها می‌توانند با اثرات زیانبار قلبی- عروقی قرار گرفتن در معرض ذرات معلق متراکم محیطی در شرایط کنترل‌شده مقابله کنند یا نه.

اما به گفته کارشناسان دیگر چشم‌انداز این پژوهش آنقدر محدود بوده است که نمی‌توان بر اساس آن درباره اثرات مفید مکمل‌های روغن زیتون بر اختلال کارکرد در پوشش درونی عروق ناشی از آلودگی هوا به نتیجه‌گیری رسید.

دکتر پیر کوهن، استادیار پزشکی در اتحادیه سلامت کمبریج در سامرویل ماساچوست در این باره می‌گوید: در نهایت باید گفت که این بررسی بسیار کوچک است و در محیط آزمایشگاهی انجام شده است.

به گفته کوهن پژوهشگران در نتایج کارشان گزارش نکرده‌اند که از مکمل‌های غذایی استفاده کرده‌اند یا روغن زیتون و روغن ماهی به شکل مواد غذایی. و اگر این پژوهشگران از مکمل غذایی استفاده کرده باشند باید نوع مکمل مورد استفاده‌شان را معین می‌کردند.

همچنین به گفته او یک اشکال دیگر این است که این بررسی بر روی افرادی که در محیط زندگی واقعی در معرض آلودگی هوا قرار گرفته‌اند، انجام نگرفته است.

با این وجود به گفته کوهن جدا از نتایج این بررسی، افزودن روغن زیتون به رژیم غذایی گزینه سالمی است.

کد خبر 260117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز