همشهری‌آنلاین: مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با حضور در نشست معاونان حمل و نقل و ترافیک کلان شهرهای کشور که در تهران برگزار شده بود، گزارشی از برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران ارائه داد.

آلاینده

به گزارش تین‌نیوز از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سید وحید حسینی در ابتدای گزارش خود در خصوص کیفیت هوای تهران در سال 92 گفت: هوای تهران 44 درصد روزهای سال گذشته در شرایط نا مطلوب قرار داشته، آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بوده و 160 روز در سال گذشته به لحاظ این آلاینده وضعیت هوای تهران آلوده بوده است.

وی با اعلام این که سال گذشته تنها 3 روز هوای تهران پاک بوده و آلوده‌ترین ماه دی و سالم ترین ماه نیز اردیبهشت بوده، افزود: چشم‌اندازی که برای تهران ترسیم کرده ایم، تبدیل این شهر به شهری با هوای سالم در افق سال 1404 است و به این منظور افزایش روزهای سالم به بیش از 300 روز و کاهش آلاینده¬ها به 50 درصد میزان موجود را برای سال 96 هدف گذاری کرده‌ایم.

باید هزینه تولید آلودگی را آلوده کننده بپردازد

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به 6 برنامه مصوب در جهت کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: پرداخت هزینه تولید آلودگی از سوی آلوده کننده، کنترل آلودگی از مبداء و منبع، تمرکز بر فعالیت های مؤثرتر، کار کارشناسی و هدف دار در اقدامات اجرایی، استفاده از تکنولوژی های جدید و استفاده از امکانات شهر و شهروندان را از جمله سیاست های پیش بینی شده در این زمینه به شمار می رود.

حسینی اندازه گیری، پیش بینی و شناسایی آلودگی هوا و تولید ابزارهای مورد نیاز، کنترل و حذف دود دیزل و کنترل و حذف آلاینده های گازی سواری ها، وانت بارها و موتورسیکلت ها را از جدیدترین برنامه های مدیریت شهری بر شمرد و تصریح کرد: اجرای محدوده های محیط زیستی کنترل انتشار آلاینده ها و کنترل آلایندگی منابع ساکن، از دیگر عناوین این برنامه هاست.

وی با توضیح سامانه برخط کیفیت هوای تهران که شهروندان از طریق آن بدون واسطه و به صورت لحظه¬ای از وضعیت کیفیت هوای پایتخت مطلع می-شوند، اضافه کرد: در خصوص طرح کنترل دود دیزل، 7 سازنده برتر دنیا آمادگی خود را به منظور مشارکت در این طرح اعلام کرده اند.

موتورسیکلت‌ها در هر 100 کیلومتر پیمایش 1800 گرم آلایندگی دارند

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به مصوبه مورخ 24/1/93 هیأت وزیران در خصوص نصب و به کارگیری فیلتر جذب ذرات دیزل برای کلیه خودروهای دیزلی اعم از وارداتی و تولید داخل و منوط شدن شماره گذاری آن ها به نصب فیلتر مذکور، اظهار کرد: علاوه بر خودروهای دیزلی، نسبت به تعویض کاتالیست 14 هزار دستگاه تاکسی نیز اقدام خواهد شد.

حسینی با بیان این که بر اساس نتیجه آزمون های اخیر دانشگاه صنعتی شریف، هر دستگاه موتورسیکلتِ 125 سی سی حدود 8/17 گرم در هر کیلومتر پیمایش آلایندگی دارد، در صورتی که آلایندگی هر دستگاه خودرو با استاندارد یورو دو حدود 7/2 گرم در هر کیلومتر پیمایش است، تصریح کرد: نسبت به تدوین مشخصات فنی موتورسیکلت های برقی برای تهران با حداقل قدرت 3 هزار وات و با استاندارد اروپایی CE اقدام کردهایم و در نظر داریم 10 هزار دستگاه از این موتورها را به کار بگیریم.

وی با تأکید بر این که ایجاد مناطق کم انتشار آلودگی هوا یا همان نواحی شهری موسوم به LEZ و کنترل مکانیزه این نواحی همزمان با ارتقا و به روز رسانی معاینه فنی از دیگر برنامه های پیش بینی شده است، اضافه کرد: تبخیر بنزین یکی از عوامل مؤثر در آلودگی هوای تهران محسوب می شود و به همین دلیل کنترل آلایندگی منابع ساکن از طرق مختلف مانند کنترل بخارات جایگاه‌های بنزین را در دستور کار قرار داده ایم.

 

سالانه 500 میلیارد ریال بنزین در تهران به هوا می‌رود

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این که روزانه حدود 54 هزار لیتر مایع بنزین در جایگاه‌های بنزین تهران و حدود 292 هزار لیتر نیز در جایگاه‌های بنزین سراسر کشور تبخیر شده و به هدر می‌رود، اظهار کرد: ارزش بنزین‌هایی که به هوا می‌رود با قیمت بنزین فوب خلیج فارس سالانه برابر 496 میلیارد ریال در تهران و برابر دو هزار و 686 میلیارد ریال در کل کشور است.

حسینی با بیان این که اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا نیاز به ابزارهای اجرایی دارد، تصریح کرد: حمایت از مدیریت شهری و شهروندان و نیز مشارکت بخش خصوصی در جایگزینی تاکسی های هیبریدی و موتورسیکلت های برقی به جای تاکسی ها و موتورسیکلت های موجود، استفاده از ظرفیت های دولت و تعامل با سازمان های دولتی به عنوان نمونه در کاهش تعرفه وارداتی خودروهای هیبریدی به 4 درصد و اجبار و الزام به نصب فیلتر دوده و نیز استفاده از بند ق تبصره 2 بودجه به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت به عنوان نمونه توسعه مترو و نوسازی ناوگان اتوبوس برقی از جمله این ابزارها محسوب می شود.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف در پایان خاطرنشان کرد: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آمادگی دارد تا تجارب خود در زمینه پایش و پیش بینی آلودگی هوا و اتخاذ و اعمال تصمیمات اجرایی به منظور کاهش و کنترل آلودگی هوا را در اختیار سایر کلان شهرها و شهرهای کشور قرار دهد.

کد خبر 262589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha