تلاش برنامه‌ریزان برای آوردن موتورسیکلت‌های برقی به پایتخت در ماه‌های اخیر بالا گرفته است.

آلودگی هوا

 اين اهتمام در شرايطي صورت گرفته است كه براساس آخرين بررسي‌هاي مركز شركت كنترل كيفيت هواي تهران هرموتورسيكلت 6برابر يك خودرو آلودگي هوا و 2برابر آلودگي صدا توليد مي‌كند.آنگونه كه حجت‌الله بهروز قائم‌مقام معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران گفته، به تازگي جلسه‌اي به‌منظور بررسي برنامه‌هاي اجرايي اين معاونت با هدف كاهش آلودگي هواي تهران برگزار شده است و اجراي اين برنامه‌ها از اهم اهداف و مهم‌ترين فعاليت‌هاي مديريت شهري تهران در برنامه 5ساله دوم توسعه شهر تهران است.

در پايان اين برنامه بايد تهران به يك شهر قابل زندگي تبديل شود و درصورت حمايت جدي دولت از طرح‌هاي پيش‌بيني شده با هدف بهبود كيفيت هوا در چارچوب قوانين و مقررات، مديريت شهري مي‌تواند گام‌هاي بلندتري بردارد. به گفته وي، اراده مديريت شهري، ارتقاي محيط‌زيست شهر تهران است. به اين منظور با تشريك مساعي بخش خصوصي، چارچوب‌هاي اجرايي لازم به‌منظور اجراي برنامه‌هاي پيش‌بيني‌شده تدوين شده تا با تمام توان نسبت به تحقق اهداف پيش ‌رو گام برداشته شود.

سيد وحيد حسيني مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران نيز در اين جلسه اعلام كرد كه در زمينه كاهش آلودگي هواي تهران 6برنامه اجرايي ازجمله ورود موتورسيكلت‌هاي برقي، ورود خودروهاي هيبريدي به ناوگان تاكسيراني، تعويض كاتاليست تاكسي‌ها، نصب فيلتر دوده روي اتوبوس‌هاي ديزلي، رسيدگي به اتوبوس‌هاي فرسوده و توسعه اتوبوس‌هاي برقي، تدوين شده است. وضعيت هواي تهران در سال‌هاي اخير بارها از حالت بحران عبور كرد و لازم است منابع توليد آلودگي همچون موتورسيكلت‌هاي بنزيني مورد توجه ويژه قرار بگيرند.

حسيني همچنين گفت: موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري در هر كيلومتر پيمايش بيش از 18گرم آلودگي توليد مي‌كنند، درحالي‌كه خودروهاي با استاندارد يورو2در هر كيلومتر پيمايش كمتر از 3گرم توليد آلودگي مي‌كنند و به‌عبارت ديگر آلايندگي يك دستگاه موتورسيكلت به‌طور متوسط 6برابر يك دستگاه خودرو با استاندارد يورو2 است. مقادير زيادي از اين 18گرم آلودگي كه در برخي موتورسيكلت‌هاي فرسوده حتي به 27گرم نيز مي‌رسد، به‌دليل بد‌سوزي مونواكسيدكربن توليد مي‌شود.

به گفته مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران، موتورسيكلت‌هاي بنزيني 10تا 15درصد در ذرات معلق هوا و بالغ بر 30درصد در آلاينده‌هاي گازي هواي تهران نقش دارند كه دليل اين موضوع كاركرد بسيار بد موتور آنها و تنظيم نبودن اين وسيله نقليه دوچرخ است. درعين حال به همت دولت و مديريت شهري، تعرفه واردات وسايل نقليه پاك اعم از برقي و هيبريدي از 30تا 40درصد به 4درصد كاهش پيدا كرده و اين نويد خوبي است از اهتمام جدي و برنامه‌هاي اجرايي كه مي‌تواند نسبت به ترويج خودروهاي هيبريدي و موتورسيكلت‌هاي برقي در تهران مؤثر باشد.

کد خبر 263155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار