یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: به دنبال گسترش غیراصولی شهر یزد، برخی صنایع مستقر در بیرون از مناطق مسکونی شهر به مرور زمان در میان خانه‌های مردم قرار گرفته و طبیعتاً مشکلات بسیاری را نیز نه تنها برای مردم همجوار، بلکه برای کل شهر ایجاد کرده ‌است.

به گزارش ایسنا، کوره‌های تولید آجر یکی از همین صنایع است که بسیاری از آنها به دلیل استفاده از سوخت مازوت و تکنولوژی پایین، آلایندگی‌های زیادی را در شهر یزد موجب شده است.

استان یزد با داران بودن حدود 430 واحد کوره سنتی، صنعتی و نیمه‌صنعتی یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان آجر کشور است و بر طبق آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، میزان تولید آجر در این دیار به 2 میلیارد و 300 میلیون قالب در سال می‌رسد. کوره‌های آجرپزی تنها برای صاحبان این کارگاه‌ها مفید است زیرا به جز خاک، آب و سوخت به سرمایه دیگری نیاز ندارد که خاک و آب آن از منابع طبیعی و سوخت نیز با قیمتی نسبتاً ارزان در دسترس آنها قرار دارد.

کارگران فعال در کوره‌های آجرپزی نیز اغلب یا اتباع بیگانه هستند که حقوق چندانی دریافت نمی‌کنند و در برخی موارد هم جوانان بومی ‌هستند که به دلیل مشکلات معیشتی به حداقل دستمزد رضایت می‌دهند.

اما از طرفی آلودگی‌ زیست‌محیطی بزرگ‌ترین مشکلی است که مردم استان یزد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از پزشکان نیز معتقد هستند یکی از علل افزایش آمار بیماران مبتلا به سرطان در استان نیز پراکندگی ذرات آلاینده حاصل از سوخت کوره‌های آجرپزی و کارخانه‌های کاشی و سرامیک است.

این موضوع باعث شده که مسئولان به فکر انتقال کوره‌های آجرپزی از حاشیه سکونت‌گاه‌های شهر یزد به بیرون از شهر بیفتند و در این رابطه نیز اقدامات زیادی را صورت دهند که البته به عقیده آنها این اقدام زمان‌بر خواهد بود.

کوره‌های آجر‌پزی، یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهر یزد

با این حال "محمد رضا بابایی" معاون برنامه‌ریزی استاندار یزد در نشست اخیر کارگروه آمایش استان، یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهر یزد را کوره‌های آجر‌پزی عنوان کرد و هشدار داد: تا زمانی که این معضل پیش روی شهر یزد باشد، آلودگی‌های زیست محیطی و سلامت مردم در خطر است.

وی افزود: در حال حاضر برخی کوره‌های آجرپزی سنتی یزد که قدمت آنها بیش از 35 سال است در جوار سکونت‌گاه‌های مردم شهر یزد قرار گرفته‌اند. بر اساس گزارش‌های سازمان محیط زیست، این کوره‌های آجرپزی سنتی با استفاده از برخی ضایعات لاستیک و ذغال، نه تنها سلامتی مردم را به خطر انداخته‌اند بلکه محیط‌ زیست استان یزد را هم دچار چالش جدی کرده‌اند.

بابایی با اشاره به این که سهم مردم یزد در این مورد، آلودگی بوده است، اظهار کرد: متاسفانه قدیمی بودن برخی از این کوره‌ها جدا از آلودگی، معضلات آسیب‌های اجتماعی را نیز به شهر یزد اضافه کرده است.

معاون برنامه‌ریزی استانداری یزد در عین حال با بیان این که مردم از این وضعیت کوره‌ها در هم‌جواری آنها ناراحت و نگران هستند، ادامه داد که سلامتی و حفظ پایدار محیط زیست برای این دولت مهم و جدی است.

بابایی افزود: همه دستگاه‌های اجرایی موظفند در این مسئله به محیط زیست و فرمانداری یزد که متولی انتقال و جمع‌آوری کوره‌های سنتی شهر یزد است، کمک و مساعدت کنند.

نبود عزم برخورد با صاحبان متخلف کوره‌ها در گذشته

"محمدعلی طالبی" معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: متاسفانه در گذشته عزم جدی در برخورد با کوره‌های متخلف آجرپزی در شهر یزد وجود نداشته است. به نظر می‌رسد در گذشته هماهنگی خاصی بین دستگاه‌های اجرایی استان وجود نداشته است و بار اصلی این کار روی دوش فرمانداری یزد بوده است. این در حالی است که در این مورد حتی حمایت‌های لازم هم از فرمانداری یزد صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: مجموعه دولت در استان مصمم است که هرچه زودتر برای رفع این مشکلات مردمی اقدام کند. خوشبختانه این مشکل در دولت شناسایی شده است که در روزهای آینده با عزمی جدی و به صورت گام به گام این مشکل را برطرف خواهیم کرد.

معاون استاندار یزد همچنین به دستگاه‌های متولی پیشنهاد داد که در مرحله اول کوره‌های بدون مجوز و کوره‌هایی که در جوار منازل مسکونی شهر یزد در حال فعالیت هستند را جمع‌آوری و با ارائه برخی مشوق‌هایی که دولت تامین می‌کند، جابه‌جا شوند.

وی با اشاره به آگاهی‌های جامعه در مورد محیط زیست و سلامتی، اظهار کرد: استانداری یزد حمایت همه جانبه‌ای را از فرمانداری به عنوان دستگاه متولی در برخورد با متخلفان کوره آجرپزی خواهد داشت.

ضررهای زیاد کوره‌های سنتی آجرپزی برای مردم شهر یزد

"محمدرضا سید‌حسینی" معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد هم نگرانی مردم در مورد آلودگی‌های زیست‌محیطی را مهم عنوان کرد و گفت: نباید در این مورد نسبت به دغدغه‌های مردم بی‌تفاوت باشیم. دغدغه‌های مردم برای این دولت مهم است و قرار نیست از این مباحث راحت گذر کرد.

سیدحسینی با بیان این که به این نتیجه رسیده‌ایم که کوره‌های سنتی آجرپزی ضررهای زیادی به مردم شهر یزد رسانده‌اند، تاکید کرد: نجات جان مردم در این قضیه باید از اولویت‌های جدی مسئولان ذیربط باشد. این کوره‌ها باید در یک بازه زمانی مشخص تغییر کاربری، جمع‌آوری و منتقل شوند و باید این کار در اسرع وقت صورت بگیرد.

ایجاد شهرک آجر یزد در 600 هکتار وسعت

به گزارش ایسنا، طرح انتقال کوره‌های آجرپزی یزد به منطقه فهرج یکی از تصمیمات استان برای کاهش آلایندگی این مراکز در شهر یزد است که عملیات آن به موسسه کوثر یزد واگذار شده است.

مکان‌یابی این طرح بر مبنای بررسی‌ها و اخذ نظرات متخصصان و متولیان امر، از سال 86 شروع شده و طبق مطالعات انجام شده و بررسی‌های کمیته صنعت و معدن استان، در نهایت در اسفند ماه 87 جانمایی طرح در 40 کیلومتری یزد و 10 کیلومتری شمال فهرج مورد تایید قرار گرفت. در نهایت نیز در اردیبهشت سال گذشته اراضی طرح در وسعت 600 هکتار به موسسه کوثر یزد به عنوان مجری طرح واگذار شد.

کد خبر 261172
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha