همشهری آنلاین: یک دانشمند و یک شاعر دانشگاه شفیلد در انگلیس پوستر غول‌آسایی ساخته‌اند که با بهره‌مندی از فناوری نانو، هوا را پاک می‌کند.

به گزارش مهر، اگر این پوستر در یک خیابان شلوغ نصب شود، می‌تواند روزانه ترکیبات سمی ناشی از 20 خودرو را جذب کند.

پروفسور "تونی رایان" و پروفسور "سیمون آرمیتاژ" این ایده را مطرح کردند تا یک شیوه ممکن را برای از بین بردن بیماری و نجات زندگی‌ها با جذب ترکیبات سمی از هوا در شهرهای بزرگ و کوچک نشان دهند.

این پوستر که دارای ابعاد 10 متر در 20 متر است با نانوذرات اکسید تیتانیومی آلودگی‌خوار پوشانده شده است؛ این همان ماده‌ای است که برای پنجره‌های خودتمیز شونده استفاده می‌شود.

رایان گفت: وقتی نور به این نانوذرات برخورد می‌کند آن‌ها تحریک شده با اکسیژن واکنش نشان می‌دهند و آلودگی‌ها را از هوا می‌زدایند.

اگرچه این شیوه تمام آلودگی‌های ناشی از ترافیک خودروها را از بین نمی‌برد اما قادر به پاکسازی هوا از اکسید نیتروژن است که قادر به دیدن و یا حس کردن آن نیستیم اما موجب بروز بیماری‌های تنفسی مانند آسم می‌شود.

پروفسور رایان می‌گوید تمام بنرها، پرچم‌ها یا پوسترهای تبلیغاتی که در سطح شهرها نصب می‌شوند می‌توانند به داشتن هوای بهتر در شهر کمک کند.

آنها ایده دیگری را نیز مطرح کرده‌اند که افزودن این نانوذرات به پودر ماشین لباسشویی است از این رو وقتی فرد با این لباس‌ها در خیابان راه می‌رود می‌تواند مواد سمی موجود در هوا را جذب کند.

دو عدد شلوار جین پوشش داده شده با این نانوذرات می‌تواند اکسید نیتروژن را ناشی از یک خودرو را از بین ببرد.

این پوستر قرار است سال آینده در شهر شفیلد رونمایی شود.

کد خبر 259613
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز